تلویزیون ایران پس از ضرغامی به چه سمتی حرکت می کند؟

تلویزیون ایران پس از ضرغامی به چه سمتی حرکت می کند؟

بازی تمام شد. ماه ها گمانه زنی و پیش بینی به پایان رسید. جانشین عزت الله ضرغامی نه از چهره های سیاسی بود و نه حتی از افراد بیرون سازمان صدا و سیما. محمد سرافراز، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما حالا با یک پله ترقی از ساختمان برون مرزی در جوار مسجد بلال به طبقه چهارم ساختمان شیشه ای اسباب کشی کرد. او از سال 1371 و در دوران ریاست محمد هاشمی، با تاسیس معاونت برون مرزی به ریاست آن هم رسیده بود و در تمام ادوار لاریجانی و ضرغامی در این پست ابقا شدتا معلوم شود میزان آمیختگی این معاونت با سرافراز چقدر بالا و خاص است.

388336_382

سرافراز با 32 سال مدیریت معاونت برون مرزی نه تنها رکورددار دوران مدیریت در سازمان بلکه رکورددار طولانی ترین مدیریت در رسانه های کشور هم هست.

سرافراز 53 ساله با وجود چنین سابقه طولانی در عرصه مدیریت برعکس سلفش ضرغامی و معاون سینمای او، علی دارابی، اهل گفتگو، دوربین و نشست های صمیمانه نبوده و نیست و برای همین جز چند گفتگوی کوتاه و یک گفتگوی نسبتا طولانی با سایت khamenei.ir که مربوط به مدت ها پیش است، گفتگویی انجام نداده است.

اطلاعات درباره او محدود به این می شود که چند صباحی در روزنامه رسالت قلم زده، مدرک دکترای علوم سیاسی دارد، برادر 2 شهید است، به زبان های انگلیسی و عربی تسلط دارد و 3 سال قبل با حکم رهبری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی شده است (یکی از 8 عضو حقیقی و یکی از 22 عضو حقیقی و حقوقی). با چنین اطلاعات محدودی، پیش بینی درباره صدا و سیمای تحت مدیریت او تا حدی مشکل است.

گلادیاتور و منضبط در امور مالی

برای آنهایی که در شبکه های تحت مدیریت او در معاونت برون مرزی مانند جام جم، سحر، آی فیلم، العالم، کوثر، پرس تی وی، هیسپان و … کار می کنند، سرافراز چنین ویژگی هایی دارد. او به تنهایی پشت عوامل می ایستد و پای برگه های برآوردهای مالی و قراردادها را امضا می کند.

388337_466

این مو را از ماست کشیدن شاید یکی از مهمترین دلایل انتخاب سرافراز بوده باشد. مشکلات مالی گسترده، بی برنامگی در جذب نیرو و عدم شفافیت منابع مالی و نحوه خرج شدن آنها، یکی از بزرگترین ایرادات وارد شده به سازمان تحت مدیریت ضرغامی بود.

به نظر می آید در دوران سرافراز، بریز و بپاش هایی مانند جشنواره های داخلی، نشست ها و … جمع و جور شود و نیروهای مازاد تعدیل شوند، ضمن اینکه برآوردها (دستمزدهای اضافه) هم قطع شود.

بازگشت مدیران سابق

سابقه مدیریت 22 ساله در سازمان باعث شده تا او با همه معاونان و مدیران دوران لاریجانی و ضرغامی، حشر و نشر داشته باشد و همه را بشناسد، ضمن اینکه رقابت شبکه های آی فیلم و تماشا که اولی تحت مدیریت او و دومی تحت مدیریت دارابی – معاون سیما -بود، نشان می داد که سرافراز با معاون سیمای ضرغامی که مدیران کارکشته ای مانند پورمحمدی و برازش (مدیران شبکه های 3 و 1) را کنار گذاشته و پورحسین و حسین کرمی (مدیران شبکه های 4) را کمرنگ و به حاشیه برده، مخالف است. در گمانه زنی های معاونان سرافراز نام این افراد به عنوان قائم مقام سازمان و معاون سیما آمده است.

علاوه بر این، سرافراز مانند هر مدیر دیگری به افرادی که قبلا با آنها کار کرده هم اعتماد دارد و احتمال اینکه علی طلوعی – رییس شبکه جام جم – همان چهره ساکت کنار مرتضی حیدری در مناظره های ریاست جمهوری – به سمت معاونت برنامه ریزی و نظارت برسد، بالاست.

باز شدن فضا

فضای معاونت برون مرزی فضای بازتری نسبت به سایر معاونت هاست که بخشی از آن از تعامل با خارجی ها و نمایش وضعیت داخلی ایران نشأت می گیرد و البته بخشی از آن هم به مدیریت سرافراز برمی گردد. با این حال دو نکته را هم باید در نظر داشت، یکی اینکه سرافراز، دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه بیروت گرفته و نسبت به بقیه چهره های سازمان، رفت و آمدهای بین الملی اش زیاد بوده اما نکته جالب توجه این است که او از سال پیش در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

388338_484

اتهام اتحادیه اروپا به سرافراز، پخش اعتراف اجباری از تلویزیون بوده است. علاوه بر این، او عضو شورای عالی فضای مجازی است که نقش مهمی در فیلترینگ سایت های مختلف دارد. حالا باید دید با تجمیع این موارد، سرافراز چگونه از پس صدا و سیما و مدیریت آن برمی آید؟

بازی تمام شد. ماه ها گمانه زنی و پیش بینی به پایان رسید. جانشین عزت الله ضرغامی نه از چهره های سیاسی بود و نه حتی از افراد بیرون سازمان صدا و سیما. محمد سرافراز، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما حالا با یک پله ترقی از ساختمان برون مرزی در جوار مسجد بلال به طبقه چهارم ساختمان شیشه ای اسباب کشی کرد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه