تغذیه سالم در هوای ناسالم

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 1 بهمن

افزايش آلودگي به خصوص در شهرهاي بزرگ موضوع مهمی است كه عوارض ناشي از افزايش آلاينده‌ها بر سلامت مردم، اهميت توجه به اين مشکل را بيشتر مي‌کند.

آلودگی هوا عامل تشدید کننده بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی– عروقی و انواع سرطان‌ها است. برای یافتن راه حل مناسب در این زمینه، تلاش‌های بسیاری انجام گرفته است كه یافته‌ها، تاثیر آنتی‌اکسیدان‌ها را در جلوگیری و درمان این گونه عوارض نشان مي‌دهند.

 تغذیه سالم در هوای ناسالم, پورتال خبری فرهنگی گهر

ویتامین Cو ویتامینE، هر دو جزء ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ يعني به كاهش رادیکال‌های آزاد در خون که حاصل از استرس‌های محیطی مثل آلودگی است، كمك مي‌كنند.

ویتامینC موجب افزایش ایمنی بدن مي‌شود و عوارض آلودگی  به سرب مانند کم‌خونی را کاهش مي‌دهد. میزان مورد نیاز بدن از این ویتامین در یک فرد بالغ روزانه در زن و مرد به ترتیب ۷۵ و ۹۰ میلی گرم است که در هوای آلوده بهتر است بیشتر مصرف شود و این میزان ویتامین Cرا  مي‌توان با یک رژیم غذایی درست از میوه‌ها و سبزی‌ها دریافت کرد. از منابع آن مي‌توان انواع مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی، کلم بروکلی و سایر انواع کلم و گل کلم، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، هندوانه، سیر و پیاز و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها را نام برد. به علاوه سبزی‌ها و میو‌ه‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های مهم دیگری به نام فیتوکمیکال‌ها هستند كه مي‌توان به کاروتنوئیدها که پیش ساز ویتامینΑ نیز هستند، اشاره كرد.

مصرف مواد مغذی برای حفظ سلامتی

ویتامینE، ویتامین محلول در چربی است واز منابع خوب آن  روغن‌های گیاهی هستند و میزان مورد نیاز روزانه آن در یک فرد بالغ ۱۵میلی گرم است. با مصرف روزانه آجیل، روغن سبوس گندم، آفتابگردان، گلرنگ، دانه کتان ،سویا،  بادام، ذرت، زیتون و نیز جوانه گندم مي‌توانید ویتامین E مورد نیاز خود را دریافت کنید. مصرف روغن‌ها بیش از حد مورد نیاز روزانه به دلیل افزایش خطر اضافه وزن و در نتیجه سایر بیماری‌های وابسته به چاقی مانند بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان‌ها توصیه نمي‌شود.

همچنين مصرف آجیل خام به لحاظ دارا بودن عنصر سلنیوم که آن نیز یک آنتی اکسیدان است، نقش مهمی در کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن دارد. از منابع مهم سلنیوم مي‌توان به  گوشت‌ها و غذاهای دریایی اشاره كرد.

توصیه مي‌شود براي كاهش مضرات آلودگي هوا، شير و لبنيات بيشتري مصرف كنيد.

در شرايط آلودگي هوا براي اين كه آسيب كمتري به دستگاه تنفسي و دستگاه گوارش وارد شود، مصرف شير و لبنيات کم چرب را افزايش دهيد. مصرف دوغ و ماست‌هاي «پروبيوتيک»  ممکن است براي مقابله با آلاينده‌هاي هوا انتخاب بهتري بشمار ‌روند.

در زمان آلودگي هوا، جذب ويتامين «D» از طريق پوست به شدت کاهش مي‌يابد. به همين دليل در شهرهاي بزرگ که معمولا هواي آلوده دارند، کمبود ويتامين «D» از شيوع بالايي برخوردار است. افرادي که کمبود کلسيم دارند، بيشتر در معرض خطر آلودگي با سرب قرار مي‌گيرند. گروه شير و لبنيات در هرم مواد غذايي به عنوان منابع خوب کلسيم و ويتامين «D» شناخته مي‌شود. به همين دليل، همواره براي پيشگيري و مقابله با گسترش پوکي استخوان بر مصرف شير و لبنيات تاکيد مي‌شود.

 

 گردآوری: گروه سلامت گهر

منبع:زیبایی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي