تشخیص سرطان با تلفن همراه تا دو سال آینده!

تاريخ : 8 اردیبهشت

تشخیص سرطان با تلفن همراه تا دو سال آینده!

دانشمندان پارک فناوری دانشگاه کمبریج انگلستان به نام «اولستون نانوتک» یک تحلیلگر تنفس (breathalyser) رومیزی را برای تشخیص بیماری‌ها ابداع کرده‌اند.

تشخیص سرطان با تلفن همراه تا دو سال آینده!, پورتال خبری فرهنگی گهر

آن‌ها هم‌اکنون به دنبال کوچک‌سازی بیشتر فناوری‌شان با هدف خلق ابزار افزودنی کوچکی هستند که بتوان آن را به سادگی در قاعده یک تلفن همراه جا داد.

بیلی بویل، یکی از موسسان شرکت اولستون، در این زمینه گفت: تا ساخت یک ابزار دستی خودکفا یا ماژولی که به یک تلفن همراه متصل می‌شود، دو سال زمان فاصله است.

در قلب این فناوری، میکروتراشه‌ای وجود دارد که به اندازه ناخن انگشت بوده و می‌توان آن را برای «بو کشیدن» هر نوع ماده شیمیایی مطلوب برنامه‌ریزی کرد. این سامانه قادر است مواد شیمیایی را در سطوح فوق‌العاده پایینی شناسایی کند و این موضوع آن را برای تشخیص ویژگی‌های خاص شیمیایی بیماری‌ها، ایده‌آل می‌کند. این نشانگرها یا از راه تنفسی استنشاق می‌شوند یا در ادرار و مدفوع وجود دارند.

 

طی یک سال گذشته، ابزار رومیزی Lonestar که مانند آی‌پد مجهز به یک لوله تحلیلگر تنفس به نظر می‌رسد، روی تعدادی از نشانگرهای مختلف بیماری آزمایش شده‌ است؛ به طور مثال، محققان دانشگاه وارویک از آن برای تشخیص افراد سالم از اشخاص مبتلا به بیماری کولیت روده و افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ استفاده کردند. با استفاده از این ابزار، محققان به دنبال بررسی مواد شیمیایی بودار در بخار ادرار آن‌ها بودند و این آزمایش موفقیت‌آمیز گزارش شد.

مبتکران امیدوارند فناوری جدیدشان بتواند یک ابزار غربالگری ارائه دهد که دارای دقت تشخیصی بهتری است تا افراد کمتری کولونوسکوپی غیرضروری را تجربه کنند. بویل امیدوار است بتوان از این ابزار سیار برای بررسی دیگر بیماری‌های مرگبار از قبیل سرطان ریه و بیماری مزمن انسداد ریه بهره برد.

منبع:isna.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي