تشخیص بیماری ها در دهان و دندان

تاريخ : 24 آبان

روش های تشخیص بیماری ها در دهان و دندان را در ادامه می خوانید

تشخیص بیماری ها در دهان و دندان, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر تصور می کنید رفتن به دندانپزشک تنها برای سنجش وضعیت دهان و دندان تان مفید است سخت در اشتباه هستید چرا که با خواندن این نوشته در خواهید یافت که چگونه نگاه عمیق یک دندانپزشک به دهان و دندان های شما می تواند گاهی از مرگ نجات تان دهد.

چک آپ دندان ها می تواند بیش از آنچه تصورش را می کنید از وضعیت سلامت دهان و دندان های تان خبر دهد

دکتر «گیگی ماینکز»، سخنگوی انجمن دندانپزشکان در مرکز درمانی پتوماک، می گوید: “مردم می پندارند که ما تنها دندان های شان را چک می کنیم. اما در واقع ما تمام بافت های دهان را نگاه می کنیم. در واقع ما از بررسی دیابت تا GERD که نوعی اختلال گوارشی است را مورد بررسی قرار می دهیم. در واقع، آنچه را که بسیاری از پزشکان ممکن است از آنها غافل شده باشند با یک معاینه ساده دندانپزشکی امکان پیدا می کند.

در این جا به بررسی بیماری هایی خواهیم پرداخت که دندانپزشک شما می تواند با یک معاینه ساده آنها را تشخیص دهد که عبارتند از:

بیماری کرون

طبق آمار بدست آمده در سال ۲۰۱۰ میلادی، از دانشکده پزشکی چارلستون در کالیفرنیای جنوبی، نشان داده شد که بیش از ۲۰ درصد از بیمارانی که به اختلالاتی چون تورم روده مبتلا هستند، نخستین نشانه های آن به صورت ضایعاتی در دهان آنها تشخیص داده می شود. همچنین می تواند نشانه های دیگری از جمله، اسپاسم و شکم روش را نیز به همراه داشته باشد. خانم ماینکز، در این مورد به زخم های لب و ورم هایی در قسمت های داخلی گونه اشاره می کند که به صورت بخش های سفیدی با هاله قرمز رنگی احاطه شده اند. وی با دیدن برخی از نشانه های بیماری کرون برای بیمارش اشعه ایکس را تجویز می کند و از تاریخچه پزشکی بیمار خود و داروهایی احتمالی که او مصرف می کند، سئوالاتی می پرسد.

دیابت

دکتر «سَم مورهایم»، از متخصصان تشخیص بیماری های دهان و دندان «گریت نِک» شهر نیورک، می گوید برخی از نشانه ها چون، خونریزی های لثوی، خشکی لثه ها و دهان و نیز دندان های ناپایدار از جمله می تواند از نشانه های ابتلا به دیابت در بیماران باشد. اگرچه بسیاری از این نشانه می توانند به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد، اما اگر دندانپزشک با جویا شدن از محافظت های دهان و دندان، تشخیص داد که سایر بیماری ها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد آن وقت بهتر است که آزمایش هایی نیز انجام شود. دکتر مورهایم هم در تایید، ارتباط میان بیماری دیابت و سلامت دهان و دندان را بر می شمارد و اشاره می کند، افرادی که مراقبت بهتری از دهان و دندان های خود می کنند، معمولا کنترل بهتری هم در میزان مصرف شکر دارند.

سرطان دهان

در آمریکا، این نوع سرطان ششمین نوع پرشیوع آن محسوب می شود. سالانه در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ نوع جدید از این بیماری گزارش می شود. اگر این بیماری در فازهای نخست آن تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن فرد تا ۸۰ درصد افزایش پیدا می کند. بر اساس گفته های «دلتا دنتال» در این بیماری معمولا ضایعاتی به رنگ های سفید و قرمز، در مناطقی چون روی زبان، کف دهان و سلول های نرم بخش انتهایی زبان به وجود می آید. از دندانپزشک خود بخواهید که در زمان چک آپ، این وضعیت دهان را نیز علاوه بر دندان های تان بررسی کند. خصوصا اگر سیگار می کشیدید، الکل مصرف می کنید و یا به بیماری هپاتیت مبتلا هستید بر این کار اصرار بیشتری داشته باشید.

آنمی

دکتر ماینکز در این باره می گوید در بیمارانی که دهان شان رنگ پریده است و کمی صورتی نیز در آن دیده می شود، می تواند دندانپزشک را به شک بیاندازد که ممکن است آنمی داشته باشد. آنمی نوعی کم خونی است که در آن، بدن گلبول قرمز کافی برای گردش خون را در اختیار ندارد. علاوه بر رنگ دهان، حالت زبان هم می تواند به دندانپزشک در تشخیص این نوع کم خونی کمک کند چرا که اگر به جای پستی و بلندی های طبیعی که بر روی زبان باید وجود داشته باشد، سطح آن را نوعی تختی فراگرفته باشد، می تواند از نشانه های آنمی محسوب شود.

جی ای آر دی (رفلکس های گوارشی)

اسید معده با «پ هاش» کمتر از سرکه می تواند با ورود به سمت دهان، ضایعاتی را در بخش های انتهایی دهان به وجود آورد. بروز نشانه های این بیماری در بیماران گوناگون تفاوت هایی دارد به عنوان مثال در برخی از آنها، با سوزش معده بسیار شدید و در گروه دیگر هم با سوزش هایی در خواب باشد که ممکن است اصلا متوجه آن نشوند. دکتر ماینکز در این باره می گوید: “برخی از بیماران می گویند که گاهی از خواب می پرند و نمی دانند که علت این بیدار شدن های ناگهانی شان چیست. او به این گروه از بیمارانش Nexium و Prevacid را برای کاهش اسید معده تجویز می کند.”

اضطراب شدید

زمانی که یک هفته کاری پر از اضطراب را سپری می کنید، آنچه بیشتر این همه استرس را نشان می دهد وضعیت دهان شماست. پزشکان «وب اِم دی» در این باره می گویند، برخی از افراد واکنشی که در مقابل استرس از خود نشان می دهند این است که دندان قروچه می کنند. در واقع این کار آنها واکنش بدن در مقابل حجم بالایی از اضطراب است. این کار می تواند به رنگ و شکل دندان های فرد آسیب برساند. دکتر موهایم بر این باور است که در مورد بیمارانی که بی اختیار و در هنگام شب این کار را انجام می دهند توصیه می کند که از محافظ های دندان در هنگام خواب استفاده کنند تا از سایش دندان های شان جلوگیری به عمل آید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي