تست تشخیص سلامت زنان

تاريخ : 28 آذر

تست تشخیص سلامت زنان

تست تشخیص سلامت زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

تست تشخیص سلامت زنان

شما به‌عنوان یک خانم چه‌قدر از سلامت بودن خود مطمئن هستید؟ یا چقدر به سلامت خود اهمیت می‌دهید؟ آیا می‌دانید که چه چیزی بیشتر سبب مرگ زنان می‌شود؟ آیا شما هم جزو کسانی هستید که در معرض خطر شکستگی استخوان هستند؟ اصلا زنان بیشتر دچار شکستگی استخوان می‌شوند یا مردان؟ در آزمون هشت‌سوالی سلامت شرکت کنید تا میزان اطلاعات خود از سلامت زنان را محک بزنید…

خودآزمایی سلامت

۱ سرطان پستان از دلایل عمده مرگ در زنان است؟

صحیح                                 غلط
۲ یک زن وقتی ازدواج کرد فقط باید تست پاپ‌اسمیر انجام دهد.

صحیح                                 غلط
۳ زنان بارداری که مبتلا به بیماری قند هستند بیشتر در معرض خطر کدام یک هستند؟

الف) پره‌اکلامپسی (فشار خون بارداری)

ب) سزارین

ج) عفونت

د) همه موارد بالا

۴ هر روز خوردن چه مقدار میوه و سبزی توصیه می‌شود؟

الف) ۳ وعده                                 ب) ۴ وعده

ج) ۵ وعده                                  د) ۷ وعده

ه) ۶ وعده
۵ زنان لازم نیست اسیدفولیک دریافت کنند مگر اینکه باردار باشند.

صحیح                                 غلط

۶ زنان کمتر از مردان ممکن است دچار شکستگی استخوان ران شوند.

صحیح                                 غلط

۷ توکسوپلاسموزعفونتی است که سبب بروز مشکلاتی در دوران بارداری، مشکلات جنینی و یا بروز ناهنجاری در نوزاد می‌شود؟

صحیح                                 غلط

۸ دود سیگار در توان بارور شدن زنان تاثیری ندارد اما ممکن است به جنین آنها آسیب برساند.

صحیح                                 غلط
نادرست
سرطان پستان از عمده علل مرگ و میر در زنان نیست. می‌توان گفت بیماری‌های قلبی جزو عمده‌ترین و اولین عامل مرگ و میر در زنان است. شما می‌توانید با انجام ورزش‌های منظم، نگه‌داشتن وزن خود در حد ایده‌آل، ترک سیگار و رعایت رژیم غذایی سالم از خطر ابتلا به این بیماری بکاهید. دلایل دیگری که ممکن است سلامت زنان را تهدید کند، سرطان، سکته، بیماری‌های ریوی و دیابت است که خوب است بدانیم چاقی از عوامل خطر بسیار شایعی است که زنان را مستعد ابتلا به این بیماری‌ها می‌کند. پس مراقب سلامت خود باشید.

درست
آزمون پاپ‌اسمیر یک آزمون غربالگری معمول است که سالی یک بار برای تشخیص سرطان دهانه رحم و تغییرات سلول‌های رحمی در زنان انجام می‌شود. درصورت تشخیص به موقع وجود این تغییرات یا حتی کشف سرطان در مراحل اولیه، این بیماری قابل درمان و پیشگیری است. هر خانمی باید در سال اول هر شش ماه یک‌بار، و سپس هر سال یک بار تا ۲ سال و بعد هر سه سال برای انجام این آزمون به پزشک مراجعه کند. بر اساس تاریخچه پزشکی و فعالیت جنسی، پزشک زمان مراجعه بعدی شما را معاینه تعیین می‌کند.

همه موارد درست است
اگرچه مادرانی که در دوران بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند می‌توانند مانند مادران دیگر دوران بارداری را طبیعی و به سلامت به پایان برسانند و زایمان کنند اما آنها همیشه در معرض خطر عوارض بارداری قرار دارند. دیابت بیماری جدی و پیچیده‌ای است که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نابینایی، نارسایی کلیه و حتی قطع عضو شود. در دوران بارداری هم ممکن است باعث بروز عوارضی شود و حتی در برخی موارد سبب مرگ مادر و جنین شود. رعایت نکات تغذیه‌ای که از سوی پزشک توصیه می‌شود، ورزش، فعالیت بدنی، کنترل منظم قندخون و ویزیت‌های دوره‌ای منظم و تحت نظر پزشک بودن از بروز بسیاری از عوارض برای مادر و جنین می‌کاهد.

۵ بار در روز
به توصیه محققان علوم پزشکی خوردن ۵ وعده میوه و سبزی در روز برای حفظ سلامت و حتی پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و چاقی لازم است. خوردن میوه و سبزی می‌تواند سبب بهبود وضعیت سلامت کلی بدن ‌شود و حتی از ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن پیشگیری کند.

نادرست
برای هر خانمی که قصد دارد بچه‌دار شود مصرف روزانه اسیدفولیک لازم است. اسیدفولیک همچنین به دلیل اینکه نوعی ویتامینB است برای رشد و تکامل جنین ضروری است. مشخص شده است که اسیدفولیک سبب کاهش خطر بروز نقایص شدید جنینی از جمله نقایص سلول‌های مغزی و نخاعی می‌شود. مصرف اسیدفولیک در ۲۸ روز اول بارداری بسیار مهم است، قبل از اینکه زن حتی بداند باردار است. اسیدفولیک هم در قرص‌های ویتامین از جمله مولتی‌ویتامین‌ها و هم به تنهایی موجود است. اسیدفولیک در برخی غذاها یافت می‌شود و اگرچه نمی‌تواند از همه نقایص جلوگیری کند اما از بروز بسیاری از اختلالات پیشگیری می‌کند. اگر قصد باردار شدن دارید اسیدفولیک را فراموش نکنید.

‌نادرست
زمین خوردن یکی از دلایل شایع بروز صدمات استخوانی در زنان است که غالبا استخوان ران در هنگام زمین خوردن آسیب می‌بیند. نیمی از سالمندان بعد از شکستگی استخوان ران دیگر نمی‌توانند به طور مستقل در خانه خود زندگی کنند. برای کاهش خطر زمین‌خوردگی رعایت این نکات مهم است:

• به‌طور منظم ورزش کنید. پیاده‌روی، شنا
• محل زندگی خود را طوری طراحی کنید که کمترین احتمال زمین خوردن در آن باشد.
• بعد از استفاده از داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور از رفتن به محل‌هایی که در آن احتمال افتادن وجود دارد اجتناب کنید.
• زنان به دلیل بارداری و شیردهی بیشتر ممکن است دچار پوکی استخوان شوند بنابراین باید شیر و لبنیات مصرف کنند تا استحکام استخوان‌ها بیشتر شود.

‌درست
توکسوپلاسموز عفونتی است که توسط عاملی به نام توکسوپلاسما گوندی ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی ندارند و یا مبتلا به علایم خفیفی مانند تورم غدد لنفاوی یا تب پایدار به مدت چند روز و یا چند هفته می‌شوند از دست دادن بینایی ممکن است اتفاق بیفتد اما ناشایع است. نوزادان متولد شده از مادرانی که مبتلا به این بیماری هستند در معرض خطر مشکلات ذهنی و یا جسمی هستند. زنانی که بیش از شش ماه قبل از بارداری به این بیماری مبتلا شده‌اند این عفونت را به فرزندشان منتقل نمی‌کنند.

نادرست
تماس با دود سیگار چه در كودكی و چه در بزرگسالی مشكلات قابل‌توجهی را درسیستم باروری زنان به‌وجود می‌آورد و خطر سقط جنین نیز در آنها افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقات دانشمندان مركز پزشكی دانشگاه روچستر وقتی زنان در دوران كودكی یا نوجوانی روزانه شش ساعت یا بیشتر در تماس با دود سیگار باشند، در مقایسه با زنانی كه در این قبیل محیط‌ها نبوده‌اند ۶۸ درصد بیشتر با مشكلات بارداری مواجه می‌شوند این زنان معمولا به سختی باردار می‌شوند. و حتی پس از بارداری یك بار یا بیشتر جنین خود را سقط خواهند كرد. بر اساس این تحقیق از هر پنج زن چهار نفر در طول زندگی خود در تماس با دود سیگار قرار می‌گیرند كه این امر اغلب به دلیل زندگی كردن با افراد سیگاری رخ می‌دهد.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي