ترفند عجیب کلاهبرداران از خانواده های شهید / عکس

دسته بندي : حوادث,⭐ اخبار
تاريخ : 22 آبان

ترفند عجیب کلاهبرداران از خانواده های شهید / عکس

«بنیاد شهید برای خانواده شهدا کالا در نظر گرفته است.» این جمله شگردی بود که کلاهبرداران برای رسیدن به پول از آن استفاده می‌کردند. طراحان این کلاهبرداری چند مرد تبهکار بودند که وقتی پشت میله‌های زندان افتادند، تصمیم گرفتند دست به سرقت بزنند.

ترفند عجیب کلاهبرداران از خانواده های شهید / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

آنها برای اجرای نقشه شان نه نیاز به سیم چین و اهرم داشتند و نه نردبان تا از دیوار بالا بروند، یک خط تلفن و زبان چرب کافی بود تا آنها براحتی نقشه کلاهبرداری شان را اجرا کنند. این سه مرد تبهکار با همدستی سه نفر دیگر که خارج از زندان بودند، نقشه کلاهبرداری میلیونی از خانواده های شهدا را اجرا کردند.

ماجرا از این قرار بود که هفته گذشته مرد میانسالی به پلیس آگاهی خرم آباد مراجعه کرد و از کلاهبرداری تلفنی مرد ناشناسی خبر داد. او به پلیس گفت:« پسرم چند سال قبل شهید شد و من عضو بنیاد شهید هستم. چند روز قبل مرد جوانی با تلفن خانه ام تماس گرفت و گفت که کارمند بنیاد شهید است و از طرف بنیاد برای ما کالا در نظر گرفته شده است. اما برای پرداخت این کالا مبلغ ناچیزی باید به حساب سازمان واریز شود. او شماره همراهم را خواست و به من گفت تا یک ساعت دیگر تماس می گیرم و شما خودتان را به دستگاه خودپرداز برسانید تا طریقه واریز پول به بنیاد را به شما یاد دهم. من هم با این تصور که او از بنیاد شهید است، طبق خواسته او عمل کردم. بعد از آن منتظر کالا شدم اما هیچ کالایی به دستم نرسید. از طرفی وقتی برای برداشت پول به بانک مراجعه کردم متوجه شدم که حسابم خالی شده است.»

به دنبال شکایت مرد میانسال تحقیقات کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری استان لرستان آغاز شد.

کلاهبرداری های سریالی
بررسی ها در این مورد درحالی ادامه داشت که کارآگاهان با شکایت های مشابهی مواجه شدند، شکایت هایی که مالباختگان آن خانواده شهدا بودند. تحقیقات نشان می داد که مردناشناس با انتخاب گزینه انگلیسی به صورت تلفنی حساب مرد میانسال را خالی کرده است. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد شماره تماسی که مرد ناشناس با آن تماس گرفته بود، از زندان مرکزی خرم آباد است. از طرفی شماره حسابی که پول ها به آن واریز شده بود نیز بررسی شد و مشخص شد که حساب به نام مرد جوانی در خارج از زندان است. تحقیقات ادامه داشت تا این که مشخص شد عاملان این کلاهبرداری شش مرد جوان هستند. سه نفر از آنها تبهکارانی بودند که به اتهام قتل، کلاهبرداری و سرقت به زندان افتاده بودند و سه نفر دیگر نیز از اقوام این متهمان بودند که با کمک آنها و شماره حسابی که آنها به این منظور افتتاح کرده بودند، کلاهبرداری صورت می گرفت.

تماس از داخل زندان
با تحقیقات صورت گرفته شش متهم این پرونده شناسایی شده، سه متهمی که خارج از زندان بودند بازداشت و سه تبهکار دیگر برای بررسی ها از زندان به اداره آگاهی انتقال داده شدند. یکی از متهمان در خصوص نقشه کلاهبرداری اش به افسر پرونده گفت:« بعد از این که به زندان افتادم با دو همدستم آشنا شدم و تصمیم گرفتیم راهی برای پولدار شدن پیدا کنیم. اما این کار نیاز به شماره حساب داشت و فردی که در خارج از زندان باشد، به همین دلیل هر کدام از ما با یکی از اقوام خود در خارج از زندان تماس گرفتیم و نقشه مان را با آنها در میان گذاشتیم. بعد از اعلام موافقت آنها و افتتاح چند حساب، از داخل زندان به صورت اتفاقی شماره های متفاوت را می گرفتیم، هر بار فردی پاسخگو بود. خودمان را کارمند بنیاد شهید معرفی می کردیم و از آنها می پرسیدیم که خانواده شهید در محله تان زندگی می کنند. ما قصد داریم به آنها کمک های مالی کنیم و این یک طرح آمار گیری است. آنها هم اطلاعات دقیق از خانواده های شهید محله شان را همراه شماره تلفنشان در اختیارمان قرار می دادند. ما با شماره ها تماس می گرفتیم و به این عنوان که بنیاد برای آنها کالا در نظر گرفته است و برای این کار باید مبلغ ناچیزی به حساب بنیاد واریز کنند آنها را به پای دستگاه های خودپرداز می کشاندیم. بعد از آن با انتخاب گزینه انگلیسی، تمام وجوه نقدی را که به حساب داشتند به حساب خودمان انتقال می دادیم. پول ها به حساب هایی واریز می شد که همدستانمان خارج از زندان آنها را افتتاح کرده بودند. بعد از واریز پول بلافاصله حساب خالی می شد و این روند همچنان ادامه داشت.

متهمان که به ۱۵ مورد کلاهبرداری از خانواده شهدا اعتراف کردند با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند. تحقیقات برای شناسایی دیگر کلاهبرداری های احتمالی این افراد و خانواده هایی که از آنها کلاهبردارهای شده، ادامه دارد.

تماس هایی با بوی سرقت
رئیس پلیس سابق مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اعلام هشدار در مورد افزایش تماس های کلاهبرداران با مردم گفت: این افراد به عنوان مشتری و خریدار با اصناف مختلف تماس تلفنی گرفته و با معرفی خود به عنوان خریدار یا مسئول خرید شرکت های مختلف درخواست خرید کالا یا ارائه خدمات می کنند. گاهی نیز مانند این پرونده سراغ قشرخاصی از جامعه می روند.

سرهنگ فریدون رهبریان ادامه داد: این افراد پس از خریداری کالا یا دریافت خدمات به متصدی فروش اعلام می کنند که با در دست داشتن کارت عابربانک خود به یکی از دستگاه های خودپرداز مراجعه کنند تا مبلغ مورد نظر به حساب وی منتقل شود.

رئیس پلیس سابق مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بیان این که بررسی ها نشان داده است که کلاهبرداران با طرح دو شیوه اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان می کنند، گفت: کلاهبرداران در وهله اول اعلام می کنند که دارای حساب ارزی هستند و برای این که بتوانند پول را به حساب فروشنده وارد کنند، باید مالباخته به دستگاه های خودپرداز مراجعه کرده و از این طریق پول به حساب وی واریز شود. در مواردی دیگر کلاهبرداران خود را وابسته به اداره و نهادهای مختلف معرفی کرده و اعلام می کنند از آنجایی که حساب دولتی است باید برای انتقال وجه کد خاصی وارد دستگاه خودپرداز شده تا انتقال وجه انجام شود. در این پرونده کلاهبرداران از این روش استفاده کرده بودند.

وی با اشاره به این که کلاهبرداران قبل از انتقال از قربانی خود می خواهند موجودی حسابش را اعلام کند تا پس از انتقال وجه مبلغ واریزی مشخص شود، تاکید کرد: کلاهبرداران با این بهانه از موجودی حساب وی باخبر می شوند. کلاهبرداران سپس از مالباختگان می خواهند از آنجایی که حساب ارزی است وارد منوی انگلیسی شوند. کلاهبرداران پس از اطلاع از موجودی حساب با اغفال تلفنی، فرد را به گونه ای راهنمایی می کنند که قربانی، موجودی حساب خود را به حساب کلاهبردار انتقال می دهد به گمان این که وجه کالا را قبل از تحویل دریافت کرده است، اما پس از مدتی متوجه کلاهبرداری می شود.

 

رهبریان ادامه داد: حسابی که پول مالباخته به آن منتقل می شود یا با مدارک سرقتی افتتاح شده است یا کلاهبرداران با فریب برخی افراد آنان را وادار به بازکردن حساب بانکی می کنند که کلاهبرداران از این حساب ها برای پیگیری اعمال مجرمانه خود استفاده می کنند. وی افزود: به شهروندان توصیه می شود در صورتی که افراد با آنان تماس گرفته و آنان را برای دریافت وجه به بهانه داشتن حساب ارزی یا حساب دولتی به پای دستگاه های خودپرداز کشاندند به هیچ عنوان وارد منوی انگلیسی نشوند و هنگام ورود به منوی فارسی نیز دقت لازم را داشته باشند تا فرآیند انتقال وجه به صورت برعکس اجرا نشود.

منبع: ضمیمه تپش

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي