تداوم افزایش پنهانی قیمت خودرو

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 3 دی

شماره گذاری خودرو به میزان ۹۸ درصد کاهش یافته است. علت اصلی این اتفاق رعایت استاندارهای یورو۴ برای خودروهای تولیدی کشور اعلام شده است
تداوم افزایش پنهانی قیمت خودرو, پورتال خبری فرهنگی گهر

کاهش قیمت ها در بازار خودرو حداقل برای معامله گران بازار چندان خوش یمن نبوده است. از بازار خبر می رسد که به دلیل افت تیراژی که در ابتدای فصل بهار رخ داده بود، نمونه های خاصی از خودروها مانند پراید و پژو۲۰۶ به سختی پیدا می شوند. برهمین اساس قیمت این دو نوع خودرو برای مدت کوتاهی در بازار روند صعودی به خود گرفت.

درحال حاضر به نظر می رسد که کارخانه های خودروسازی خود را برای افزایش میزان تولید آماده می کنند. بررسی های تحلیلگران بازار براین اصل استوار است که قیمت خودرو همزمان با افزایش سطح تولید کاهش یابد. با این حال آخرین گزارش بانک مرکزی از میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در کشور نشان می دهد که زیرساخت ها برای افزایش سطح تولید وجود ندارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در تازه ترین گفت و گوی خود با هفته نامه اقتصادی تجارت فردا اعلام کرده خریداران نباید به انتظار کاهش قیمت خودرو باشند چراکه نشان های کاهش قیمت در بازار وجود ندارد. او تاکید کرده که خودروسازان با توجه به تمامی مولفه های تولید امکان کاهش قیمت را ندارند. با این وجود در ابتدای هفته سایت خبرآن لانین گزارشی را منتشر کرد که خبر از کاهش قیمت ها داشت. با این وجود اظهارنظرهای فعالان بازار پرده از اتفاقی دیگر برمی داشت. سکوت وزارت صنعت نیز موجب شده تا گمانه شایعات در بازار به شدت گسترش پیدا کند.

با این حال تمامی شواهد نشان می دهد، خودروسازان به سختی در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کنند. امارهای رسمی نشان می دهد بهای انواع خودرو ۵ درصد کاهش یافته است. اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز در گفت و گوهای پیگیرانه با سایت های خبری تلاش می کنند تا مردم را به سمت بازار بکشانند. آنها براین اصل تاکید دارند که بزودی قیمت ها روند صعودی پیش می گیرند.

با این حال چنین هشدارهایی هنوز چنان موثر نبوده تا خریداران به سمت بازار بیایند. درهمین حال طبق آمارهای رسمی کشور میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در اقتصاد ایران از سال ۸۹ به خود روندی نزولی گرفته و از درصد رشد ۶.۹ درصدی در سال ۹۰ به یک درصد و در سال ۹۱ به رقم عجیب منفی ۲۱.۹ درصدی رسیده است. طبق گزارش وزارت اقتصاد این شرایط باعث شده که سرمایه گذاری در سطوح پایینی قرار گرفته و در سال ۹۱ با نرخ رشد منفی ۲۱.۹ درصدی مواجه شود.

در بخش دیگری از این گزارش به سهم ۵۷ درصدی ماشین آلات در تشکیل سرمایه ی ثابت ناخالص اشاره شده که در این حوزه تشدید تحریم های خارجی و کاهش درآمدهای نفتی که به طور طبیعی کاهش واردات کالاهای سرمایه ای را به دنبال داشته آثار محسوسی را در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات از خود به جای گذاشته است. براساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده طبق پیش بینی های رسمی ارائه شده از سوی مسوولان دولت یازدهم انتظار می رود روند تشکیل سرمایه ی ثابت ناخالص کشور تا پایان سال ۹۲ به رقم منفی ۱.۷ درصدی برسد و هم چنین با عملیاتی شدن برنامه ریزی های صورت گرفته این رقم در سال ۹۳ به رشد مثبت سه تا چهار درصد باز گردد. طبق پیش بینی ها سرمایه گذاری کشور در پایان سال ۹۳ ضمن بازگشت مثبت به منحنی های اقتصادی رشدی بیش از سه درصدی را تجربه کند.

این آمارها نشان می دهد میزان  سرمایه گذار یدر فعالیت های صنعتی کاسته شده است. براین اساس بزودی رشد تولید قابل توجهی صورت نمی گیرد. در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو خبر داده که حتی بازار خودروهای وارداتی هم راکد شده است. این خبر نشان می دهد علاقه مندی برای حضور در بازار خودرو به شدت کاهش یافته است. بنابراین حتی در صورتی که میزان تولید افزایش یابد شاید بازهم رونق به بازار بازنگردد.

زمانی رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو کشور در این مورد می گوید:« حداقل آمارها نشان می دهد که نقدینگی در اختیار مردم وجود دارد ولی به طور مثال بازار خودروهای وارداتی در حالت انتظار بوده و مردم از خرید این خودروها خودداری می کنند.

مصرف کنندگان فعلا خرید خودروهای وارداتی را متوقف کرده اند. مردم خرید را متوقف کرده اند تا تکلیف نرخ ارز و دیگر متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت خودروهای وارداتی تعیین شود. بسیاری از مصرف کنندگان با توجه به شرایط فعلی انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز و افت قیمت خودروهای وارداتی را دارند. شرایط موجب شده که خرید خودروهای وارداتی متوقف و بازار با تعداد زیادی خودروی مازاد مواجه شود.» براین اساس به نظر می رسد همچنان باید در انتظار تحولات تازه در بازار خوردو بود.
منبع:تابناک

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي