تحریم ها همچنان ادامه دارد، اینبار …

تاريخ : 17 دی

وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه دستور اضطراری کم سابقه ای صادر کرد که هدف از آن توقف صادرات ۲ موتور جت تجاری دست دوم ساخت آمریکا به ایران از طریق یک شرکت مستقر در ترکیه است.

تحریم ها همچنان ادامه دارد، اینبار …, پورتال خبری فرهنگی گهر

دیوید میلز، دستیار وزیر بازرگانی آمریکا که مسئول نظارت بر صادرات کالاست، این دستور را پس از آن امضا کرد که مطلع شد، شرکت مشاوره هوایی و حمل و نقل کی ۳ قصد دارد ۲ موتور جت ساخت شرکت جنرال الکتریک آمریکا را روز سه شنبه با استفاده از خطوط هوایی پویا که یک شرکت ترابری ایرانی است، به این کشور صادر نماید.

این دومین اقدام آمریکا پس از امضای توافق ژنو در راستای تشدید تحریم ها علیه ایران است. پیش تر این کشور شرکت های جدیدی را در فهرست تحریم ایران قرار داده بود که تهران آن را مغایر با روح توافق ژنو دانست و به شدت به آن اعتراض کرد.

طرف غربی در این توافق متعهد شده است تحریم صدور قطعات و تجهیزات هواپیماهای مسافربری به ایران را لغو کند.

روابط ایران و آمریکا اخیرا و به خصوص پس از توافق هسته ای ژنو، اندکی بهبود یافته، اما همچنان صادرات اکثر کالاها تحت محدودیت های شدید اعمال شده به موجب قوانین آمریکا قرار دارد.

به گزارش رویترز این دستور که در طی ۱۸۰ روز آینده باید اجرا شود، فعالیت های شرکت های کی ۳، خطوط هوایی پویا و شرکت تجارت بین المللی آدائرو، که یک شرکت مستقر در ایلینویز آمریکا است و مسوول انتقال این موتورها به ترکیه بوده است را تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس این دستور، سه شرکت مزبور و مسئولان کلیدی آنها از حضور در مذاکرات، همکاری های تجاری، نقل و انتقال و یا دیگر فعالیت های مرتبط با هرگونه کالای صادراتی تحت کنترل دولت آمریکا و نه تنها موتورهای هواپیما محروم می شوند.

این دستور همچنین در مورد بانک ها، شرکت های بیمه و دیگر طرف هایی که ممکن است در تامین مالی یا ارائه دیگر خدمات حمایتی به چنین معاملاتی شرکت داشته باشند، اعمال خواهد شد.

به گفته یک مقام مسئول، وزارت بازرگانی آمریکا هر سال یک یا دو دستور اینچنینی صادر می کند.

سادتین ایلگین، مدیر شرکت آدائرو، با رد ارتکاب هرگونه عمل غیرقانونی گفت، وی با مقامات آمریکایی و ترکیه ای برای پاک کردن نام خود از این اتهامات در تماس بوده است.

وی افزود، من انتظار داشتم این موتورها برای استفاده در هواپیماهای شرکت سیبرین ایر به روسیه ارسال شوند و وقتی دستور وزارت بازرگانی آمریکا را در این مورد دریافت کردم، شوکه شدم.

وی در ادامه گفت: «ما این موتورها را به شرکت کی ۳ نفروختیم…همه معاملات ما به صورت قانونی انجام شده و ما مستنداتی را داریم که این موضوع را تصدیق می کند.»

منبع: مهرورزی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي