تحریم های جدید آمریکا علیه شرکتهای ایرانی و بازتاب آن در جهان

تاريخ : 8 شهریور

تحریم های جدید آمریکا علیه شرکتهای ایرانی و بازتاب آن در جهان

موضوع اعمال تحریم های آمریکا علیه مجموعه جدیدی از شرکت ها و افراد به اتهام ارتباط با برنامه هسته ای ایران، مهمترین موضوع مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی است. روزنامه «نیویورک تایمز» می نویسد در حالی که بخش نظامی ایران تمایلی به گشایش بیشتر در مقابل بازرسی های بین المللی ندارد (موضوع پارچین)، دولت آمریکا تحریم هایی را علیه شماری از شرکت های ایرانی اعمال کرده است. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده این تحریم ها، ادامه سیاست ایالات متحده در زمینه سخت گیری بر گروه هایی است که در پی دور زدن تحریم های موجود علیه ایران بوده و یا مظنون به این امر هستند.

تحریم های جدید آمریکا علیه شرکتهای ایرانی و بازتاب آن در جهان, پورتال خبری فرهنگی گهر

«یو اس ای تودی» نیز امروز این خبر را مورد توجه قرار داده و می نویسد ایالات متحده دور جدیدی از تحریم ها را علیه شرکت هایی که به تجارت با ایران می پردازند اعمال کرده و دلیل این امر را کمک آن ها به برنامه هسته ای ایران، حمایت از تروریسم و دور زدن تحریم ها عنوان کرده است. این سایت می نویسد وضع این تحریم های جدید در شرایطی صورت می گیرد که دیپلمات های غربی می گویند مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته و در این مسیر، حتی بخشی از تحریم های مهمتر و گسترده تر علیه ایران لغو شده است. در این مطلب اشاره شده که کاخ سفید تأکید کرده با وجود تحریم های جدید، به مذاکرات با ایران پایبند است.

اما در همین موضوع، یعنی مذاکرات هسته ای، برخی مطالب دیگر نیز امروز در مطبوعات و رسانه های بین المللی منتشر شده است. روزنامه «گالف نیوز» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که نسبت به دستیابی به توافق هسته ای تا پیش از ضرب الاجل تعیین شده ابراز امیدواری کرده است. محمد جواد ظریف که در مسکو و در حاشیه دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود سخن می گفته، در این زمینه اظهار داشته: «در این زمان اندک باقی مانده، ما امیدواریم که بتوانیم به نتیجه ای مثبت دست پیدا کنیم». گالف تودی با اشاره به سخنان ظریف می نویسد وزیر خارجه ایران امیدوار است حمایت روسیه در دستیابی به توافق نهایی موثر باشد.

در مقابل، لاوروف نیز مواضعی را درباره مذاکرات هسته ای ایران مطرح کرده است. به نوشته خبرگزاری «ریانووستی»، وزیر خارجه روسیه از غربی ها خواسته در مرحله نهایی مذاکرات هسته ای، در مقابل وسوسه چانه زنی با ایران و تلاش برای گرفتن امتیازاتی بیش از آنچه که برای دستیابی به یک بسته متوازن مورد نیاز است، مقاومت نمایند. لاوروف همچنین گفته روسیه تلاش می کند روح همکاری جویانه ای را که در نوامبر سال گذشته میلادی و در جریان دستیابی به توافق مقدماتی ژنو بر مذاکرات غلبه داشت، حفظ کند. به گفته وی، طرفین باید در این مذاکرات، به جز منافع خود، چالش ها و الزامات جهانی را نیز در نظر بگیرند.
 

احبار سیاست خارجی – تابناک

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي