تاثیر شگفت انگیز رب گوجه فرنگی برسرطان

تاريخ : 4 مرداد

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: پژوهشگران طی بررسی‌های گوناگون نشان داده‌اند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی مخصوصا گوجه فرنگی پخته شده (رب) تاثیر محسوسی در جلوگیری از بروز سرطان پروستات که یکی از سرطان‌های شایع در بین مردان است را دارد.

تاثیر شگفت انگیز رب گوجه فرنگی برسرطان, پورتال خبری فرهنگی گهر

نسرین علیزاده افزود: گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از رنگدانه‌ها به نام لیکوپن است که این رنگدانه علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، رنگ قرمز گوجه فرنگی را موجب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لیکوپن در بسیاری از میوه ها وجود دارد، اما غلظت و تراکم آن در گوجه فرنگی بسیار زیاد است، ادامه داد: دانشمندان نشان داده‌اند که گوجه فرنگی پخته شده، می تواند در مقابل سرطان پروستات، سرطان سینه وهایپرپلازی خوش خیم در مردان تا حد بسیار بالایی نقش پیشگیری کننده داشته باشد.

علیزاده با بیان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تاثیرات لیکوپن برای جلوگیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن، در محصولات مختلف گوجه فرنگی متفاوت است، اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است که ماده رنگی لیکوپن می تواند سبب آهسته شدن رشد و حتی از بین بردن سلول های ناهنجار و سرطانی شود.

به گفته وی لیکوپن رشد و سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی را به حد قابل توجهی کاهش می دهد.

وی به وجود سطوح گوناگونی از ریز مغذی‌ها در گوجه فرنگی اشاره کرد و افزود: نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده که رب و دیگر محصولات بدست آمده از گوجه فرنگی در مقایسه با گوجه فرنگی خام، تاثیر بیشتری از نظر قدرت آنتی اکسیدانی دارد.

وی تاکید کرد: پخته شدن گوجه فرنگی باعث از میان برداشته شدن دیواره سلول و بافت های آن شده و موجب رهایی بیشتر ماده لیکوپن می شود.

 

منبع: ایسنا

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي