بیوگرافی همفری بوگارت

تاريخ : 2 دی

صدو چهارده سال از تولد «همفری بوگارت»، بازیگر نامدار تاریخ سینمای آمریکا گذشت که از او به عنوان نماد شماره یک هالیوود یاد می‌کنند.

 بیوگرافی همفری بوگارت, پورتال خبری فرهنگی گهر

«همفری بوگارت»، بازیگر صاحب‌نام هالیوود و برنده اسکار متولد ۲۵ دسامبر ۱۸۹۹ در نیویورک است که معتقد بود وقتی می‌توان خود را یک سوپراستار دانست که نامت را حتی در کراچی نیز به راحتی به زبان آورند.

«همفری دی‌فارست بوگارت» با نام مستعار «بوگی» روز ۲۵ دسامبر ۱۸۹۹ در نیویورک آمریکا به دنیا آمد. پدرش جراح و مادرش ویراستار یک مجله بود. «بوگارت» دوران کودکی خود را در نیویورک آمریکا سپری کرد و برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به آکادمی «فیلیپس» در آندورا رفت، اما پس از مدتی از آنجا اخراج و به ارتش پیوست.

بوگارت در طول خدمت هیچ‌گاه در جنگی شرکت نداشت، اما بر اثر حمله یک نهنگ دچار جراحت شد و همین امر موجب ایجاد اختلال در راه رفتن و حرف زدن او شد. وی از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲ در کمپانی نمایش یکی از اقوام‌اش به‌نام استودیوی فیلم «برادی» به عنوان مدیر صحنه فعالیت داشت.

وی در سال ۱۹۳۶ با بازی در فیلم «جنگل سنگی» خود را به عنوان یک بازیگر مستعد در سینما معرفی کرد و این مقدمه همکاری نسبتاً طولانی مدت و موفقیت‌آمیز او و کمپانی برادران وارنر شد.

از آن سال تا ۱۹۴۰ او در ۲۸ فیلم نقش‌آفرینی کرد که اکثر آنها آثار گنگستری بودند و تنها دو فیلم در ژانر وسترن بود. حضور در فیلم‌های «شاهین مالت» در نقش «سام اسپید» به کارگردانی جان هوستون و فیلم «کازابلانکا» ساخته «مایکل کورتیز» از جمله چشمگیرترین نقش‌آفرینی‌های بوگارت محسوب می‌شود.

بوگارت در سال ۱۹۵۱ برای بازی در فیلم «ملکه آفریقایی» برنده جایزه اسکار و در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۵۴ برای فیلم‌های «کازابلانکا» و «شورش کین» نامزد کسب این جایزه شد و در اکثر فیلم‌هایش در نقش مردان خوش‌پوش و در عین حال دلیر و باهوش ظاهر شد و همین امر در جذاب‌تر شدن شخصیت او تأثیرگذار بود.

انجمن فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ بوگارت را به‌عنوان بهترین ستاره مرد تمام دوران برگزید و مجله «اینترتینمنت ویکلی» هم او را نماد شماره یک هالیوود لقب داده است.

«همفری بوگارت» روز ۱۴ ژانویه ۱۹۵۷ در سن ۵۷ سالگی بر اثر بیماری سرطان حنجره در لس‌آنجلس درگذشت. او زمانی در تنفر از مراسم خاکسپاری گفت: «من از تشییع جنازه بدم می‌آید. این مراسم برای شخص مرده نیست، این مراسم برای آدم‌هایی است که زنده می‌مانند و از عزاداری لذت می‌برند.»

از معروف‌ترین ‌نقش‌آفرینی‌های وی می‌توان از «جنگل آسفالت»،‌ «فرشتگان آلوده صورت»، «شاهین مالت»، «کازابلانکا»، «داشتن و نداشتن»، «خواب بزرگ»، «گذرگاه تاریک»، «گنج‌های سیرا مادره»، «سابرینا» و «کُنتس پابرهنه» اشاره کرد.

در زیر نگاهی به نقل قول‌های معروف این بازیگر بزرگ در رابطه با دنیای سینما می‌اندازیم:

* «یک فیلم‌نامه خوب کافی است تا به بهترین نحو ممکن توانایی‌های بازیگری خود را نشان دهید، در این صورت ارائه شخصیتی مقتدر و درعین حال عاشق کار بسیار ساده‌ای است»

* «بازیگری قابل توصیف و تشریح نیست. آن‌ها که در مدارس بازیگری تدریس می‌کنند، اگر روش تدریس‌شان تنها تئوری باشد، کاری بیهوده‌ای انجام می‌دهند.»

* «بازیگری برای من همچون یک تجربه است؛ تجربه‌ای پر فراز و نشیب که در پس ظاهر زیبای خود باطنی متفاوت دارد. باطنی با مقداری بسیار کم شیرینی.»

* «هیچ‌گاه به شمایل یک تیپ سینمایی نزدیک نشدم، حتی در تکراری‌ترین نقش‌هایم نیز تلاش کردم به طرق مختلف از تکرار بگریزم.»

* «سوپراستار شدن قاعده خاصی ندارد، اما حتما باید به کاری عشق بورزید تا بتوانید در آن کار موفق باشید.»

* «این یک ژست نیست، من دیوانه بازیگری هستم، این حرفه را به مانند جانم دوست دارم.»

 

منبع: ایسنا
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي