بیوگرافی بهادر ملکی صدا پیشه فامیل دور + گفتگو

بیوگرافی بهادر ملکی صدا پیشه فامیل دور + گفتگو

صداپیشه شخصیت «فامیل دور» در مجموعه کلاه قرمزی می گوید که کلا ناخودآگاهش با کلمه «در» درگیر شدهاست.
بهادر مالکی متولد هشتم اسفند ۱۳۶۱ است و ورودی سال ۱۳۸۱ دانشکده هنر دانشگاه تهران است و لیسانس تئاتر عروسکی دارد. او از سال ۱۳۸۵ وارد تلویزیون شد و اکثر کارهایش عروسکی بوده، از جمله مجموعههای «من و بابام و باباش» و «مخ آبادیها»، که در دومی به جای شخصیت «مخ نشاط» صحبت میکرد. او صداپیشه «فامیل دور» است، شخصیت محبوب مجموعه «کلاه قرمزی ۹۰» و «کلاه قرمزی ۹۱» که هر دو در طول تعطیلات نوروز روی آنتن شبکه دو رفتند و مخاطبان بسیاری داشتند. موفقیت این مجموعه بهانهای شد تا گپی کوتاه با مالکی بزنیم.

بیوگرافی بهادر ملکی صدا پیشه فامیل دور + گفتگو, پورتال خبری فرهنگی گهر

چطور شد که با تیم «کلاه قرمزی» همراه شدید؟

همکاری من با این گروه با مجموعه «کلاه قرمزی ۹۰» شروع شد. من در دانشگاه شاگرد خانم مرضیه محبوب (طراح عروسکهای مجموعه ) بودم. از طرفی امیر سلطاناحمدی (عروسکگردان «پسرعمهزا») هم از دوستان قدیمی من است. گروه برای مجموعه سال ۱۳۹۰ شخصیتهای جدیدی داشت و دنبال صداپیشه بودند، به سفارش دوستان من هم برای تست صدا به گروه اضافه شدم. خانم محبوب کارهای مرا دیده بودند و به من لطف داشتند. این شد که سر تمرینات برای شخصیتها تست صدا زدم و شخصیت «فامیل دور» به من رسید.

ایده شخصیت «فامیل دور» از چه کسی بود، ایده وسواس به کلمه «در» از کجا آمد؟

شخصیت «فامیل دور» در این حد بود که آقای ایرج طهماسب گفتند «فامیل دور» آدمی است که یک لباس نگهبانی تنش است، یعنی مراقب درها است. کم کم در تمرینات و بداههپردازیهایی که می کردم این شخصیت شکل گرفت و پخته شد. اغلب چیزها بداهه آمدند. براساس موقعیتهایی که آقای جبلی و طهماسب میگفتند بداهه کار میکردیم تا به یک کلیت برسیم. در همین تمرینات بود که شکل خنده و گریه شخصیت و تمامی خصوصیات او درآمد.

بیوگرافی بهادر ملکی صدا پیشه فامیل دور + گفتگو, پورتال خبری فرهنگی گهر

به نظرتان چرا «فامیل دور» تا این میزان بین بینندگان مجموعه محبوب است؟

راستش به نظرم موفقیت کلی مجموعه به این برمیگردد که زندگی در آن جریان دارد و خالص است. با صداقت ساخته شده و به قول معروف چون از دل برآمده بر دل مینشیند. دلیل دیگر این است که شخصیتها درآمدهاند، شخصیتها با اینکه عروسک هستند اما همگی زنده هستند. ما پس از مدتی که از تمرین گذشت میدانستیم هر شخصیت در هر موقعیت چه عکسالعملی نشان میدهد و همین باعث میشود بیننده حس نکند عروسک میبیند، بلکه احساس کند دارد یک انسان واقعی را میبیند.
در پرداخت شخصیت «فامیل دور» از چه چیزهایی کمک گرفتید؟
از سه چیز بسیار کمک گرفتم. یکی آدمهای دور و بر خودم، یکی خاطراتم و دیگری خودم. «فامیل دور» خیلی شبیه خودم است. باقی چیزها همانطور که گفتم در تمرینات و بداههپردازیها شکل گرفت، مثل ضربالمثل «نخوردیم نون گندم» یا تکه کلام «سال نو مبارک، هر روزتان نوروز…». چون آقای طهماسب گفته بودند کار «فامیل دور» نگهبانی از در است من هم به این کلمه حساس بودم، هر جا کلمه «در» میشنیدم، دقتم بالا میرفت و اگر نکتهای داشت آن را در خاطرم نگه میداشتم تا بعدا از آن استفاده کنم. مثلا شوخی «بعضی از درها که در نیستند و پشتشان هیچ چیزی نیست» از همین نقاشی درهای کلبه روی دیوار اتوبانها آمده است. کلا ناخودآگاهم با «در» درگیر شده است.

به نظر شما عروسک گردان چه نقشی در شکلگیری شخصیت دارد؟

همه چیز این کار دوجانبه است. هم عروسکگردان در خلق این شخصیت نقش دارد و هم صداپیشه. در واقع در طول تمرینات یک هماهنگی ذهنی، یک جور تلهپاتی بین عروسکگردان و صداپیشه شکل میگیرد. تمرین برای همین است دیگر. گاهی عروسکگردان با یک حرکت به من اشارهای می کند و من آن را ادامه میدهم، گاهی هم برعکس. به نظرم هر دو نفر به یک اندازه در خلق شخصیتها نقش دارند.

«کلاه قرمزی ۹۱» و شخصیت «فامیل دور» با استقبال گسترده مخاطب همراه شدند. خودتان توقع چنین انتظاری از مخاطبان داشتید؟

راستش آدم باید از خودش انتظار کار خوب داشته باشد، من هم چنین انتظاری داشتم. خوشبختانه مردم از مجموعه استقبال کردند و انتظار من برآورده شد. نکته جالب برای من این است که سعی کردیم با مجموعه احساس تماشاگر را قلقلک بدهیم. سعی کردیم حسی را به او منتقل کنیم. این چیزی است که آقای طهماسب و جبلی هم در پشت صحنه روی آن تاکید داشتند، اینکه تکراری نباشیم. برخورد آقای طهماسب و جبلی با عروسکها در پشت صحنه مثل برخورد یا یک آدم واقعی است. همه این چیزها دست به دست هم میدهند تا مجموعه به این چیزی که میبینید ختم شود. شاید جذابیت سریال برای مخاطبان گروههای مختلف سنی در این است که هم عروسک بچه داریم هم بزرگسال.

«فامیل دور» کدام یک از شخصیتهای مجموعه را بیش از همه دوست دارد؟

از همه بیشتر آقای مجری را دوست دارد.

راستی از «دوره» چه خبر؟

(میخندد) در همان «دور» مانده است تا فامیل دور کار کند و خرج زندگی دربیاید!

منابع: forum.98ia.com , سایت رسمی کلاه قرمزی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي