بیت‌آشور: فارسی حرف بزنم، تابلو می‌شوم!

تاريخ : 16 مهر

بیت‌آشور مدافعی است که پیش از کارلوس کی‌روش توانست نظر یورگن کلینزمن را برای بازی در تیم ملی فوتبال آمریکا جلب کند ولی آسیب‌دیدگی راه او را از آمریکا به ایران کج کرد!

مهرداد بیت‌آشور، جدیدترین بازیکن ایرانی‌تبار است که کارلوس کی‌روش او را به تیم ملی فوتبال ایران دعوت کرد. برای بیت‌آشور ایران کشوری عجیب نیست.

بیت‌آشور: فارسی حرف بزنم، تابلو می‌شوم!, پورتال خبری فرهنگی گهر

پایگاه اینترنتی soccer.si.com در گزارشی از این بازیکن ایرانی نوشت: «پدر و مادر بیت‌آشور هر دو در ایران متولد شده‌اند. او در بچگی به دیدن ایران رفت. او تقریبا به زبان فارسی مسلط است. اینها همه دلایلی است که باعث می‌شود بیت‌آشور با ایران بیگانه نباشد.

او دراین‌باره با خنده می‌گوید: “وقتی بخواهم فارسی صحبت کنم، قطعا “تابلو” خواهم بود اما اشکالی ندارد.”

وقتی تیم ملی فوتبال ایران علاقه خود را به مهرداد بیت‌آشور و فراخواندن او به اردوی تیم ملی اعلام کرد، او این پیشنهاد را قبول کرد تا برای اولین بار تیم ملی ایران را همراهی کرده باشد. او از سال ۲۰۱۱ که در تیم سن‌خوزه بازی می‌کند، جزو نفرات اصلی تیمش بوده است. بیت‌آشور مساله‌ای برای رفتن به ایران ندارد. در ایران بستگان زیادی دارد. مهرداد کاملا با فرهنگ ایران آشنایی دارد. تنها نکته نگران‌کننده برای مهرداد بیت‌آشور پرواز طولانی مدت به ایران خواهد بود. برای بیت‌آشور انتخاب ایران اصلا سیاسی، فرهنگی یا چیزی از این دست نبود. بیت‌آشور می‌خواهد فوتبالش را با تیم ملی ایران تکمیل کند و شانس حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل را داشته باشد. این مدافع درباره انتخاب تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید: “تنها دلیلم برای انتخاب ایران فوتبال بود. می‌خواستم در جام‌جهانی بازی کنم. از وقتی بچه بودم، رویای حضور در جام‌جهانی را در ذهن خود داشتم. وقتی کی‌روش من را برای تیم ملی انتخاب کرد، فرصت بی‌نظیری برایم فراهم شد. امیدوارم بتواند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنم.”

تیم ملی فوتبال ایران که صعودش را به جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل قطعی کرده است، هفته دیگر در ورزشگاه آزادی با تایلند در انتخابی جام‌ ملت‌های آسیا بازی خواهد داشت؛ جایی که انتظار می‌رود ۱۰۰ هزار هوادار برای حمایت از تیم ملی ایران به ورزشگاه بروند. تیم ملی ایران در حال حاضر با یک پیروزی و یک تساوی در صدر جدول گروه خود قرار دارد. کارلوس کی‌روش که سابقه هدایت مترو استارز و رئال‌مادرید را در کارنامه خود دارد، در این بازی تمام بازیکنان اصلی خود را در اختیار خواهد داشت. او سعی کرده است علاوه بر لژیونرها بهترین بازیکنان ایران را نیز از لیگ انتخاب کند. چند بازیکن ایرانی خارج از کشور بازی می‌کنند. او از زمانی که هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفته است، تلاش می‌کند بازیکنان ایرانی‌تباری را که خارج از کشور بازی می‌کنند، انتخاب کرده و به اردوی تیم ملی ببرد. ارتباط کارلوس کی‌روش با مهرداد بیت‌آشور خیلی آسان بود. این ارتباط از طریق امید نمازی، دستیار او در تیم ملی حاصل شد. امید نمازی متولد ایالت یوتاه است که در ایران بزرگ شده و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده است. او مدت‌های زیادی در آمریکا بازی کرده و بیت‌آشور را زیر نظر داشته است.

بیت‌آشور درباره صحبت با امید نمازی می‌گوید: “چند بار با امید نمازی و دن گاسپار صحبت کرده‌ و مذاکرات زیادی در این باره انجام دادیم. آماده بودم تا برای اردوی تیم ملی ایران در پرتغال نیز به این اردو اضافه شوم اما این اردو و بازی دوستانه ایران لغو شد و من در سن‌خوزه ماندم. هیچ‌وقت نمی‌خواهم به گذشته فکر کنم. نگاه من همیشه به آینده است.”

یورگن کلینزمن، سرمربی تیم ملی فوتبال آمریکا دو بار مهرداد بیت‌آشور را به اردوی تیم ملی آمریکا دعوت کرد. یک بار اوت سال قبل و یک بار هم در ژانویه امسال اما بیت‌آشور در این دو دعوت حضور نداشت. او در ژانویه امسال به دلیل مصدومیتی که برایش پیش آمد، مجبور شد از اردوی تیم ملی آمریکا خارج شود. از آن زمان به بعد بیت‌آشور به تیم ملی آمریکا دعوت نشده بود تا اینکه کارلوس کی‌روش او را به اردوی تیم ملی ایران دعوت کرد. بیت‌آشور درباره دعوتش به تیم ملی آمریکا می‌گوید: “خیلی ساده بود. آنها بازی من را دیده و به تیم ملی آمریکا دعوت کردند. این تنها چیزی است که می‌توانم به شما بگویم. اگر هم آنها من را به تیم ملی آمریکا دعوت نمی‌کردند، باز هم مشکلی برای همراهی ایران نداشتم. پس از اینکه بعد از مصدومیتم اردوی تیم ملی آمریکا را ترک کردم، یورگن کلینزمن به من اس‌ام‌اس داد و گفت چه کار دیگری باید برایت انجام دهم. کار خوبت را ادامه بده. من بازی تو را نگاه می‌کنم. می‌دانم که مسوولان تیم ملی آمریکا استعدادیاب‌های خوب و مطرحی برای لیگ این کشور دارند و آنها همه بازی‌ها را با دقت تماشا می‌کنند. این همان چیزی است که می‌توانم درباره اتفاقات پیش آمده درباره دعوت به تیم ملی آمریکا بگویم.”

مهرداد بیت‌آشور در سال ۲۰۱۰ توسط تیم سن‌دیه‌گو کشف شد. او در پست دفاع راست بازی می‌کند و علاقه زیادی به نفوذ دارد. بیت‌آشور بازیکن هجومی است. او در طول سه فصلی که در تیم سن‌خوزه بازی کرده، ۱۶ پاس گل داده است که آمار بسیار جالب توجهی به شمار می‌رود. او نقش بسزایی در موفقیت سن‌خوزه داشته و هواداران این تیم علاقه خاصی به این بازیکن دارند.

او درباره اینکه پس از رفتن به تهران از مردم و هواداران تیم ملی فوتبال ایران چه انتظاری دارد، گفت: “پاسخ به این سوال خیلی سخت است. آنها هیچ‌وقت من را در تیم ملی ندیده‌اند. مطمئنا شاید آنها چند بار بازی من را در تیم باشگاهی‌ام دیده باشند و نظر خودشان را درباره من داشته باشند. آنها من را بازیکنی خوب می‌دانند اما مطمئنا آنها با بازیکنی که سال‌ها در کنارشان بوده همانند من برخورد نخواهند کرد. می‌خواهم به تهران بروم و همراه تیم ملی ایران تمرینات فشرده‌ای را داشته باشم و بتوانیم بازی بسیار خوبی برابر تایلند انجام دهیم. این یک گام رو به جلو برای من است.”

سابقه مهرداد بیت‌آشور به گونه‌ای است که خیلی‌ها در ایران را به خود مجذوب کرده است. آنها خیلی کنجکاو هستند تا درباره این بازیکن که مدت‌ها در آمریکا بازی کرده، بدانند. حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا رابطه بین ایران و آمریکا بهبود یابد. وقتی او برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد، بیت‌آشور این اتفاقات را به یاد می‌آورد و می‌گوید: “ما آن هفته در لیگ بازی داشتیم و نتوانستم به آنجا بروم. فکر می‌کنم خیلی خوب بود اگر می‌شد با آقای روحانی دیدار کنم. سیاست را دنبال نمی‌کنم و برایم رابطه سیاسی بین ایران و آمریکا مهم نیست.”

او در این باره ادامه می‌دهد: “ترسی ندارم که از من دراین‌باره سوالی شود اما متاسفانه نمی‌توانم پاسخی درباره مسائل سیاسی بدهم. خیلی خوشحالم که فرصت در اختیار من قرار گرفت تا بتوانم برای تیم ملی ایران بازی کنم. من از این بابت خیلی خوشحالم. مادرم همیشه به من ایمیل می‌زند و مدام از من این سوال را می‌کند: “کی به ایران می‌روی؟ پرواز تو به ایران چه زمانی است؟ فکر می‌کنم پروازم به ایران صبح زود باشد. همیشه به مادرم از طریق ایمیل می‌گفتم، هر وقت که پروازم قطعی شود به شما می‌گویم. مادرم بسیار هیجان‌زده است و نمی‌تواند منتظر باشد. بستگان زیادی در ایران دارم که منتظرند من را در ایران از نزدیک ببینند. می‌خواهم شب اول در ایران به همه آنها سلام کنم. سپس سفر کاری من شروع می‌شود.”

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي