بوی بد پا را با این روش ها از بین ببرید

تاريخ : 12 بهمن

آیا می‌دانید که مادلین آلبرشت، از سینسیناتی، اوهایو، دارای رکورد جهانی بیشترین استشمام پا است؟! مادلین ۱۵ سال در یک مرکز تست، برای دکتر شول کار کرده است، و بخشی از کار وی بو کردن پا و زیر بغل بوده. رکورد او استشمام ۵۶۰۰ پا است!
بنظر نمی‌رسد که این یک کار رویایی برای او بوده است، اما این واقعیت که وی این کار را به مدت ۱۵ سال انجام می‌داده است، این را نشان می‌دهد که مشکل بوی بد پا چقدر می‌تواند جدی باشد. به هرحال، آیا می‌دانید که چرا پا و کفش‌هایتان بو می‌گیرند؟

بوی بد پا را با این روش ها از بین ببرید, پورتال خبری فرهنگی گهر

جواب کوتاه این است: عرق

درست است؛ تمام بدن شما عرق می‌کند، اما هیچوقت بوی بقیه‌ی بدن شما به نامطبوعی پاهایتان نیست. دو دلیل برای این وجود دارد

۱. هر پا شامل ۲۵۰۰۰۰ غدد تعریق می‌باشد

۲. کفش‌ها

بر خلاف صورت و دست‌ها، پاهای ما اغلب در طول روز داخل کفش‌هایمان هستند. به همین علت، به پاها هوا نمی‌خورد، پس تعریق و گرما، داخل کفش را به یک منطقه‌ی مستعد برای پرورش باکتری تبدیل می‌کند، باکتری‌هایی بسیار بد بو. این باکتری‌ها روی پای شما، در جورابتان و در تمام کفش‌های مورد علاقه‌ی شما زندگی می‌کنند.

آیا تا بحال متوجه شده‌اید که بعضی‌ها تقریبا پاهایشان بو نمی‌دهد، در حالیکه بوی بد پای دیگران می‌تواند یک قناری را بکشد؟! دلیلش ساده است، بعضی‌ها بیشتر عرق می‌کنند و شرایط را برای پرورش باکتری‌ها فراهم می‌کنند (گرم و مرطوب). به هر صورت بوی پا، یکی از مزاحمت‌های معمول در خانواده‌ها به حساب می‌آید.

راه‌حل‌های طبیعی برای بوی پا و کفش

خیلی خب، حالا سوال این است که درباره‌ی پا و کفش بد بو چکار می‌توانیم بکنیم؟ این یک سؤال محبوب در بین سازندگان کفش نیز هست، و ما هم چند راه حل طبیعی برایش داریم. خبر خوب این است که شما می‌توانید این راه‌ها را باهم ترکیب کرده تا بوی کفش و پاهایتان را تا جای ممکن زیر تحت کنترل در بیاورید.

پاهای تان را تمیز نگاه دارید

شستشوی روزانه‌ی پاها با صابون برای خلاصی از باکتری‌ها و بوی پا بسیار مؤثر است. همچنین فرو بردن پاها در وان نمک فرنگی نه تنها باکتری‌ها را خواهد کشت، بلکه به آرام کردن عضلات نیز کمک خواهد کرد.

خود را خشک نگاه دارید

پیش از پوشیدن جوراب یا کفش مطمئن شوید که پاهایتان خشک است، مخصوصا اگر تازه از حمام آمده‌اید. رطوبت بین انگشتان پا یکی از مقصران اصلی بوی پاست.

کفشی با تهویه‌ی خوب بخرید

چرم‌های طبیعی نسبت به پلاستیک، لاستیک یا چرم‌های مصنوعی، قابلیت تنفس بیشتری دارند. حتی کفش‌هایی که با سوراخ‌ها یا مواد خاصی طراحی شده‌اند تا قابل تنفس باشند، بهتر هم هستند.

به کفش‌هایتان استراحت دهید

اگر به کفش‌هایتان اجازه دهید تا ۲۴ ساعت پس از اینکه آن‌ها را پوشیدید، استراحت کنند، آن‌هابخوبی هوا خورده و اکثر باکتری‌های بدش کشته خواهد شد.

جوراب‌های دافع رطوبت بپوشید

همه طرفدار این نیستند که بهمراه کفشان جوراب به پا کنند، اما جوراب‌هایی که از الیاف دافع رطوبت ساخته شده‌اند، عرق را از سطح پوست دور می‌کنند، پس می‌تواند تبخیر شود؛ البته به شرط اینکه کفش شما هم تهویه داشته باشد. پشم مرینوس، الفین، یا ترکیبات میکروفایبر جزو مواد دافع رطوبت خوب بحساب می‌آیند. همچنین بخاطر داشته باشید که بصورت منظم جوراب‌هایتان را عوض کنید.

جوش شیرین

پاشیدن چند قاشق چایخوری جوش شیرین به داخل کفش تان، به آن کمک خواهد کرد تا در طول شب بویش کاهش پیدا کند. اسپری دئودورانت‌هایی که بر پایه‌ی جوش شیرین هستند به پا یا درون کفش نیز خیلی مؤثر خواهد بود.

اسپری کردن سرکه

به میزان مساوی آب و سرکه را باهم مخلوط کنید و آنرا به درون کفشتان اسپری کنید تا باکتری‌ها کشته شوند. سپس حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اینکه کفش‌هایتان را بپوشید، صبر کنید تا خشک شود. توجه: این مخلوط می‌تواند رنگ بعضی از کفش‌ها را از بین ببرد، پس محطاتانه و فقط درون کفشتان اسپری کنید.

بو را بپوشانید

اگرچه بنظر می‌رسد که این راه بیشتر مبارزه با علائم است تا رفع مشکل، اما بهرحال برخی اوقت افزودن یک بوی دلپذیر کافی خواهد بود. می‌توانید از پوست مرکبات، ورق‌های خشک کن، چای کیسه‌ای، اسطوخودوس یا گیاهان دیگر استفاده نمایید. تنها کاری که باید بکنید این است که آن‌ها را درون کفشتان، مخصوصا در نواحی پنجه قرار دهید و اجازه دهید تا در طول شب همانجا بمانند.

خیلی خب دوستان، حالا شما هر چیزی که تابحال درباره‌ی بوی کفش و پا نمی‌دانستید را در اختیار دارید. اگر شما هم راه‌حل های طبیعی برای رفع بوی پا و کفش می‌شناسید، خیلی دوست داریم آنرا بدانیم.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي