به انتهای مذاکرات نزدیک می شویم!

به انتهای مذاکرات نزدیک می شویم!

به‌نظر می‌رسد ماراتن هسته‌ای میان ایران و غرب با خط پایان فاصله چندانی ندارد. همه از «مراحل حساس» و «پیشرفت‌های جدی» سخن می‌گویند. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه گفته است در جریان مذاکرات هفته پیش مقام‌های ارشد دولت ایران و آمریکا در ژنو، پیشرفت‌های جدی صورت گرفت و ابراز امیدواری کرده که در مذاکرات این هفته هم در زمینه رفع تحریم‌ها پیشرفت صورت گیرد.

به انتهای مذاکرات نزدیک می شویم!وزیر امورخارجه، گفت‌وگوهای هسته‌ای در هفته گذشته را دقیق ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌های حساس خود نزدیک شده است. به گزارش ایرنا، ظریف روز شنبه در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود اعلام کرد هفته گذشته پیشرفت‌هایی جدی در مذاکرات به دست آمد.

 

امیدواریم این هفته نیز، در مذاکرات در سایر موضوعات به‌ویژه رفع تحریم‌ها به پیشرفت دست یابیم؛ در‌این‌صورت آن را تدوین و به شکل یک توافق جامع و دقیق درمی‌آوریم. او گفت: این برنامه عملیاتی ما برای رسیدن به ‌توافق است.وزیر امورخارجه این مطلب را در پاسخ به این سوال که «برخی معتقدند مذاکرات اخیر در ژنو پیشرفت اندکی داشت و برخی دیگر آن را پیشرفتی قابل ملاحظه توصیف می‌کنند، همچنین تا پایان ماه مارس به چه شکلی از توافق سیاسی خواهیم رسید؟» بیان کرد: شورای‌امنیت سازمان‌ملل‌متحد تاکنون شش قطعنامه شامل چهار دور تحریم علیه ایران تصویب کرده که پایه تحریم‌های سختگیرانه و کم‌سابقه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بوده است.

 

در‌حال‌حاضر ایران خواستار لغو یکجا و تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی در توافقی جامع است که مذاکرات آن از بیش از یک سال پیش میان ایران و گروه ١+٥ (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان) آغاز شده است. دور پیشین مذاکرات اتمی میان وزرای خارجه ایران و آمریکا هفته گذشته به مدت چهار روز برگزار شد. برای اولین‌بار رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا هم در این مذاکرات حضور داشتند.
روز گذشته جواد ظریف میزبان وزیر خارجه ایتالیا بود و این اظهارات در نشست خبری مشترک دو وزیر مطرح شد. محمد‌جواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور مسوولان
فنی- هسته‌ای دو‌کشور در مذاکرات اخیر، گفت: به‌طور کلی بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل مسایل انجام شد. رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در این زمینه‌ها صورت گرفت، اما در حوزه‌های دیگر هسته‌ای و تحریم‌ها اختلاف‌ها باقی است.
ظریف ادامه داد: بارها تکرار کرده‌ایم تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و دیگر کشورها باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها راهگشا نیست، بلکه مانع است. اگر این نگرش به‌وجود آید برای رسیدن به‌توافق جامع آماده‌ایم. رییس دستگاه دیپلماسی بر اصل همه یا هیچ که در توافق ژنو نیز به آن اشاره شده، تاکید کرد و گفت: همواره اعلام کرده‌ایم تا بر روی تمامی مسایل به ‌توافق نرسیم، توافقی وجود ندارد.

 

خبرنگاری با بیان اینکه این هفته بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا در مخالفت با توافق هسته‌ای سخنرانی می‌کند، نظر وی را جویا شد که ظریف پاسخ داد: جای تاسف است که گروهی منافع خود را در تنش و بحران می‌بینند و از هیچ راه‌حلی استقبال نمی‌کنند، نتانیاهو مخالف هرگونه راه‌حل است و این نشان‌دهنده تلاشی است برای اینکه با استفاده از یک موضوع غیرواقعی و ساختگی بر واقعیات منطقه از جمله اشغال و سرکوب مردم فلسطین و نقض حقوق آنها در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس سرپوش گذاشته شود. او با بیان اینکه این رویکرد جدید نیست، ادامه داد: معتقدم این تلاش بیهوده است و نباید مانع رسیدن به ‌توافق شود.
ظریف با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی امروز خود با همتای ایتالیایی‌اش اظهار کرد: موضوعات منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای نیز علاوه‌بر محورهای دیگر بررسی شد. مقامات دو کشور برای ارتقای روابط و استفاده از فرصت‌ها آمادگی دارند. او با ابراز امیدواری به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور گفت: در طول یک‌سال گذشته رفت‌و‌آمدهای خوب سیاسی میان دو کشور برقرار بوده و بنگاه‌های تجاری نیز گفت‌وگوهای خوبی داشتند و امیدواریم این گفت‌وگوها با رفع موانع تحریم‌ها هرچه بیشتر گسترش یابد.
امیدواریم شاهد موفقیت در مذاکرات باشیم
«پائولو جنتیلونی»، وزیر‌خارجه ایتالیا نیز در این نشست خبری با بیان اینکه دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات هسته‌ای، باعث تقویت نقش سازنده جمهوری‌اسلامی و موفقیت در راستای منافع اروپا و واقعیتی مهم برای آمریکا خواهد بود، گفت: امیدواریم طی هفته‌های آینده شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.

 

او افزود: باید از مذاکرات و گفت‌وگوها برای یافتن راه‌حل در این زمینه حمایت کرد، ایتالیا خواستار حصول راه‌حلی در این زمینه در راستای صلح، منافع جامع بین‌المللی، تبادل تجاری و بازرگانی بین کشورهای درگیر پرونده و منافع کشورهایی است که در این زمینه به صورت مستقیم نقش ایفا می‌کنند. جنتیلونی این مذاکرات را دشوار دانست و اضافه کرد: امیدواریم مشکل در این زمینه هرچه سریع‌تر برطرف شود که با دستیابی به‌توافق، امکان توسعه روابط بین دو کشور فراهم خواهد شد.

 

جنتیلونی به همکاری‌های گسترده و سازنده دو کشور در حل مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: ما منافع مشترکی در مبارزه با افراط‌گرایی و داعش و یافتن راه‌حلی برای بحران‌های دیگر منطقه خاورمیانه داریم. وزیر‌خارجه ایتالیا در پاسخ به سوالی درباره همکاری مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم افزود: ایتالیا در چارچوب همکاری‌ها با هم‌پیمانان در مبارزه با داعش متعهدانه برخورد می‌کند و ما یکی از سه کشوری هستیم که برای آموزش نیروها در عراق برای مبارزه با داعش فعالیت داریم.
شرمن: جهان، توافق با ایران را تایید خواهد کرد
وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر‌خارجه آمریکا و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران اعلام کرد اگر توافق حاصل شود، باور دارد جهان از توافق دیپلماتیک با ایران خرسند می‌شود و آن را تایید خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری آمریکایی هیل، وندی شرمن طی سخنانی در اندیشکده کارنگی در واشنگتن افزود: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، جهان قضاوت خواهد کرد که این توافق امری نیک بوده است. این راهی است که به ما اطمینان می‌دهد ایران سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت و هیچ راه دیگری ما را به این مقصود نمی‌رساند. در ادامه هیل نوشت: اظهارات شرمن به دنبال تلاش گروه ١+٥ برای رسیدن به یک توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای انجام شد.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه