بهترین راه های حفظ سلامت ستون فقرات

تاريخ : 30 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  بهترین راه های حفظ سلامت ستون فقرات  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

بهترین راه های حفظ سلامت ستون فقرات, پورتال خبری فرهنگی گهر

چه دیسک کمر داشته باشید و چه تنگی کانال نخاعی یا گرفتگی عضلانی، مدتی طول می کشد تا علت کمر درد خود را تشخیص داده و آن را درمان کنید. درحالیکه سعی می کنید راهی برای درمان کمر درد خود بیابید، مجبورید در مسیر بیمه درمانی و محل کار رفت و آمد کنید و با استرس های روزمره دست و پنجه نرم کنید.

در اینجا ۵ روش ساده به شما می آموزیم که با استفاده از آن می توانید تا اندازه ای درد کمر خود را تسکین دهید.

هنگام خوابیدن واقعا به ستون فقرات خود استراحت دهید

وقتی دراز می کشید، کل ساختار ستون فقرات شما که در طول روز به شدت درگیر فعالیت بوده فرصتی برای آرامش و تجدید قوا پیدا می کند. برای استفاده بهینه از این فرصت، شما نیاز به یک تشک و بالش راحت دارید تا ستون فقرات شما بتواند در آسایش کامل استراحت کند.

انتخاب بالش و تشک تا حد زیادی به سلیقه شخصی، حالت خوابیدن و نیز مشکلات خاص در گردن و کمر شما بستگی دارد.

برای انتخاب تشکی که مناسب وضعیت خوابیدن شما باشد، گزینه های زیادی پیش رو دارید تا تشکی انتخاب کنید که راحت باشد.

در هنگام خوابیدن بهتر است بدن در وضعیت آنانومیک صحیحی قرار گیرد بدین صورت که اگر:

  • به پشت خوابیده یا دراز کشیده اید یک بالشتک کم ارتقاع زیر گودی کمر و یک بالشتک کم ارتقاع دیگر زیر زانو قرار گیرد تا فشار از روی مفاصل حذف گردد.
  • اگر به پهلو خوابیده یا دراز کشیده اید یک بالشتک کم ارتفاع بین دوزانو قرار گیرد تا اصلاح وضعیت ستون فقرات انجام گیرد و با اصلاح امور روزمره میتوان به درمان این عارضه دست پیداکرد.

عضلات شکم خود را ورزش دهید تا عضلات کمر و باسن هم تقویت شوند

عضلات شکم و کمر شما باید تقویت شوند تا بتوانند خوب از ستون فقرات شما محافظت کنند و از تحمیل فشار بر قسمت پایین کمر شما جلوگیری کنند.

متاسفانه، عضلات شکم اغلب ما در طول فعالیت های روزانه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. این عضلات باید از طریق انجام ورزش های خاص تقویت شوند. این ورزش ها اغلب ساده هستند و می توان روزی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آنها را انجام داد.

کفش مناسب و راحت انتخاب کنید

چه بخواهید برای ورزش کردن از این کفش استفاده کنید و چه برای پیاده روی روزانه، کفش های شما نقش مهمی در حفظ سلامتی کمرتان دارند. کفش های خوب کمک می کنند ستون فقرات و بدن شما حالت متوازن تری داشته باشند. مثلا، مطمین شوید کفشی که می پوشید گشاد نباشد و به پاشنه پا بچسبد اما خیلی هم تنگ نباشد، چرا که اگر پاشنه پای شما در وضعیت مناسبی قرار گرفته باشد، کمر شما حالت خمیدگی پیدا نمی کند و پای شما هم به چپ و راست نمی لغزد.

کمرتان را ماساژ دهید

آیا می دانید ماساژ چه فواید درمانی شگفت آوری برای شما دارد و می تواند استرس شما را کاهش دهد. یک ماساژ خوب می تواند میزان ترشح آندروفین را در خون افزایش دهد که یک مسکن طبیعی در بدن است و می تواند جایگزین داروهای مسکن باشد. ماساژ می تواند جریان خون را افزایش دهد تا مواد غذایی بهتر به آن نقطه از بدن برسند و روند بهبود تسریع یابد.

البته هیچ چیز مثل این نمی شود که پیش یک متخصص ماساژ درمانی بروید، اما می توانید در خانه از یک صندلی ماساژ استفاده کنید تا انواع ماساژ های تایلندی و سوئدی را با آن انجام دهید.

در وضعیت مناسب بنشینید و زیاد یک جا ننشینید

وقتی که نشسته اید ۳ برابر زمانیکه ایستاده اید به دیسک کمرتان فشار وارد می شود، بنابراین نشستن طولانی مدت می تواند سبب ایجاد کمر درد یا بیشتر شدن درد آن شود. علاوه بر این وقتی جلوی میز کامپیوتر می نشینید و به صفحه کامپیوتر خیره می شوید به طور طبیعی بیشتر به سمت جلو خم می شوید و با این کار باز هم فشار بیشتری به دیسک کمر خود وارد می کنید..

در محل کار از صندلی مناسب استفاده کنید و با وضعیت بدنی مناسب بنشینید تا مانع از انحنای اضافه در کمرتان شوید.

هر کاری می توانید انجام دهید تا مجبور نباشید طولانی مدت یک جا بنشینید. هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بلند شوید و قدم بزنید، حداقل نیمی از روز در حالت ایستاده باشید، مثلا هنگام حرف زدن با تلفن قدم بزنید. برای اینکه ستون فقرات شما سالم بماند باید تحرک داشته باشید، چرا که حرکت کردن کمک می کند مواد غذایی هم بهتر به ستون فقرات برسند.

رعایت این نکات ساده کمک می کند ستون فقرات شما سالم بماند و کمر درد نگیرید. حتی زمانیکه کمر درد گرفته اید و مجبورید از دارو استفاده کنید باز هم به این نکات توجه داشته باشید تا روند بهبود شما تسریع شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي