بعداز غذا چای و همراه غذا ماست نخورید

بعداز غذا چای و همراه غذا ماست نخورید

افرادی که در معرض کمبود آهن قرار دارند یا دچار کمبود آهن هستند، باید از مصرف چای بلافاصله بعد از غذا پرهیز کنند.

به گزارش افکارنیوز، بنا به اظهارات يك متخصص تغذيه مصرف ماست همراه غذا، از جذب آهن در بدن جلوگيري مي‌كند.
یک متخصص و محقق تغذيه گفت: تا پيش از اين، تاثير مصرف چاي پر رنگ بلافاصله بعد از غذا، در جلوگيري از جذب آهن شناخته شده بود اما به تازگي مشخص شده است مصرف لبنيات در حين غذا خوردن نيز مانع جذب اين ماده معدني حياتي در بدن مي‌شود.
دكتر بهزاد دليل اين امر را وجود مقادير فراوان كلسيم در لبنيات، بالاخص ماست دانست و افزود: هرگاه كلسيم و آهن در يك ماده غذايي وجود داشته باشند، اولويت جذب با كلسيم است و به همين خاطر آهن جذب نمي‌شود و مستقيم دفع مي‌شود.
وي در پايان مصرف نكردن ماست حين غذا را خصوصا به زنان جوان توصيه كرد و گفت: آمار نشان مي‌دهد اين گروه سني بيشترين مبتلايان به كم خوني فقر آهن را تشكيل مي‌دهند؛ پس بهتر است با اتخاذ راهكارهاي تغذيه سالم از تشديد و ترويج اين اپيدمي دوران جواني جلوگيري نمود.
نوشيدن چاي بلافاصله پس از غذا براي مردان مضر نيست
به گفته پزشكان ، “تانن” موجود در چاي از جذب آهن در خون افراد جلوگيري كرده و به همين دليل نوشيدن چاي بلافاصله پس از صرف غذا در زنان و كودكان ايجاد فقر آهن مي كند، در صورتي كه براي مردان اين‌گونه نيست.
چاي داراي تانن است که باعث جلوگيري از جذب آهن شده و توصيه مي‌شود زنان و كودكان تا دو ساعت پس از صرف غذا، چاي مصرف نكنند.
مصرف چاي بلافاصله پس از صرف غذا براي مردان كه عمدتا آهن خون آنها زياد است مشكلي ايجاد نمي كند.
آهن یکی از املاح مورد نیاز بدن است و اعمال حیاتی متعددی را در بدن به عهده دارد. نقش اصلی آهن، حمل اکسیژن در هموگلوبین خون و میوگلوبین عضلات است. به علاوه، آهن یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی بسیاری از آنزیم ها در بدن است و برای انجام تعدادی از فرآیندهای متابولیکی لازم است. کمبود آهن در رژیم غذایی، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کمبود این ماده مغذی در بدن است که منجر به بروز کم خونی می شود.

 

گردآوری: گروه سلامت گــهــر

منبع: افکار نیوز

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه