بسکتبال ایران اولین پیروزی خود در جام جهانی را بدست آورد

بسکتبال ایران اولین پیروزی خود در جام جهانی را بدست آورد

تیم ملی بسکتبال ایران در چهارمین دیدارش از جام جهانی 2014 به مصاف مصر نایب قهرمان آفریقا رفت تا نخستین بردش را با نتیجه 88 بر 73 جشن بگیرد.

ملی پوشان بسکتبال ایران در این مسابقه کوارتر نخست را 27 بر 15 به سود خود تمام کرد اما در کوارتر دوم 26 بر 21 تن به شکست داد. ملی‌پوشان ایران از نیمه دوم تیم برتر بودند و کوارترهای سوم و چهارم را با نتایج 16 بر 15 و 24 بر 17 به سود خود تمام کردند و در نهایت 88 بر 73 حریف خود را مغلوب کردند.

بچیروویچ در این دیدار مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی را به عنوان ترکیب اصلی وارد میدان کرد.

تیم ملی ایران در دیدار آخر خود در این مرحله به مصاف فرانسه تیم هشتم رنکینگ جهانی می رود و تنها در صورت پیروزی مقابل این تیم راهی مرحله دوم خواهد شد. فرانسه در بازیهای قبلی به برزیل باخته اما مقابل مصر و صربستان به برتری رسیده است.

بسکتبال ایران اولین پیروزی خود در جام جهانی را بدست آورد

کوارتر نخست: 27 بر 15 ایران

بسکتبالیست های ایران بازی را با قدرت آغاز کردند و همان ابتدا فاصله امتیازی خوبی ایجاد کردند و در چهار دقیقه نخست بازی 10 بر صفر از حریف خود پیش افتادند. مصری ها در دفاع نمی توانستند برابر شوت های سه امتیازی صمد و آفاق و ریباندهای حامد حدادی کاری انجام دهند و در حمله نیز هیچ برنامه ای نداشتند تا اینکه بالاخره توانستند با یک نفوذ به زیر سبد نخستین امتیاز خود را کسب کنند.

با این حال ملی پوشان ایران حریف خود را تسلیم کرده بودند و امتیاز می گرفتند؛ آفاق شوت سه امتیازی می زد و حدادی نیز در زیر سبد تمام توپ ها را از آن خود می کرد. پاس های مهدی کامرانی نیز به خوبی برای بازیکنان موقعیت می ساخت و اوشین نیز در ریباند به خوبی هم تیمی هایش را حمایت می کرد.

ایران فاصله امتیازی را به 15 هم رساند و این اختلاف امتیازی باعث شد تا بچیروویچ بازیکنان کلیدی اش را از زمین خارج کند و به جوان تر ها فرصت بدهد که آرمان زنگنه در همان ابتدا امتیازی برای ایران کسب کرد و کار را 21 بر 9 کرد.

برتری ایران در کوارتر نخست تا انتها ادامه داشت و در نهایت تیم ملی این کوارتر را با نتیجه 27 بر 15 به سود خود تمام کرد.

کوارتر دوم: 26 بر 21 مصر

مصری‌ها با روی آوردن به پرتاب‌های پیرامونی این کوارتر را بهتر آغاز کردند و توانستند فاصله را کاهش دهند. ملی‌پوشان کمی تمرکز خود را در دفاع از دست داده بودند و همین فرصتی بود که مصر به امتیاز برسد. در ترکیب ایران نیز کار با حامد حدادی کمتر شده بود و ایران کم امتیاز پیش می‌رفت.

4 دقیقه به پایان کوارتر دوم باقی مانده بود که ایران 32 بر 26 از حریفش پیش بود. ایران در دفاع تمرکز نداشت و مصری‌ها به سادگی امتیاز کسب می کردند اما به یک باره ملی‌پوشان برابر حمله های مصر خوب کار کردند و با چند توپ ربایی و ضد حمله فاصله امتیازی را افزایش دادند؛ ایران اختلاف را به 10 رساند و 38 بر 28 پیش افتاد. مهدی کامرانی با توپ‌ربایی و سرعت بالایش سی و هشتمین امتیاز را برای ایران کسب کرد.

دفاع ایران هنوز برابر شوت‌های سه امتیازی مصر مشکل داشت و نمی‌توانست آنها را متوقف کند اما در حمله نیز به سادگی دفاع مصر را پشت سر می گذاشت و به امتیاز می رسید. در کوارتر دوم مصر 16 بر 11 از ایران پیش بود که شوت سه امتیازی صمد این اختلاف را به دو رساند.

در دو دقیقه نیمه نخست ایران پراشتباه کار کرد و فرصت‌های زیادی به حریف آفریقایی‌اش داد و بازیکنان آنها نیز با استفاده از این موقعیت‌ها اختلاف امتیازی را کاهش دادند. برتری در این کوارتر برای مصر بود و در نهایت آنها توانستند در کوارتر دوم 26 بر 21 به پیروزی برسند اما برنده نیمه اول ایران بود که توانست 48 بر 41 حریفش را مغلوب کند.

کوارتر سوم: 16 بر 15 ایران

نیمه دوم مسابقه با امتیاز اوشین ساهاکیان برای ایران آغاز شد که مصر خیلی سریع پاسخ این امتیاز را داد اما برتری در آغاز کوارتر سوم برای ایران بود که حامد حدادی با حرکت اسلم دانک پنجاه و دومین امتیاز را برای ایران کسب کرد. در شرایطی که بازیکنان ایران بازی زیر سبد را در دستور کار داشتند مصری‌ها سعی کردند با شوت‌های پیرامونی خود به امتیاز برسند که موفق بودند.

شوت های سه امتیازی مصر وارد سبد ایران می‌شد و ملی‌پوشان نیز از زیر سبد به امتیاز می‌رسیدند؛ چهار دقیقه از کوارتر سوم گذشته بود که ایران 56 بر 46 پیش افتاد. ایران سعی کرد در این دقایق فشار را بر بازیکنان مصر بیشتر کند و با دفاع یارگیری اجازه کار به مصری‌ها ندهد که همین سیستم باعث شد نماینده آفریقا نتواند در حمله‌هایش موفق باشد، شوت سه امتیازی صمد نیکخواه‌بهرامی هم امتیازهای ایران را به 59 رساند تا دوباره فاصله بیشتر از 10 امتیاز شود.

ایران در این مسابقه هم توپ‌های از دست رفته زیادی داشت و همین اشتباه‌ها فرصت ضد حمله به حریف می‌داد. همین اشتباه‌ها دوباره فاصله امتیازی را به عدد 7 کاهش داد. یک دقیقه به پایان کوارتر سوم باقی مانده بود که شوت سه امتیازی صمد نیکخواه بهرامی دوباره وارد سبد مصر شد و فاصله را افزایش داد. 62 بر 52 ایران از حریفش پیش بود و این برتری در کوارتر سوم حفظ شد که در نهایت ایران توانست در پایان کوارتر سوم 16 بر 15 حریفش را مغلوب کند.

کوارتر چهارم: 24 بر 17 ایران

کوارتر پایانی در شرایطی آغاز شد که ایران 64 بر 56 از حریفش پیش بود و دو تیم رقابتی پایاپایی را به نمایش می‌گذاشتند. در یک طرف میدان مصر به امتیاز می رسید و در طرف دیگر ملی‌پوشان ایران بودند که توپ‌هایشان را وارد سبد می‌کردند.

در ادامه ایران در دفاع بهتر کار کرد و توپ و میدان را در اختیار گرفت. بازیکنان با هماهنگی بهتری برابر حریف خود کار می کردند. اقدام حامد حدادی در زیر سبد مصر مجموع امتیاز های تیم ملی را به 74 رساند و دوباره خود او توانست بازی را 76 بر 60 کند. چهار دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود که شوت‌های سه امتیازی ایران یکی پس از دیگری وارد سبد مصر می‌شد. حامد آفاق و صمد نیکخواه بهرامی به خوبی از موقعیت‌هایشان استفاده می کردند و با پرتاب‌های بی نقص فاصله امتیازی را افزایش می‌دادند.

ایران 82 بر 66 از حریفش پیش بود و این برتری در دقایق پایانی کوارتر چهارم نیز ادامه دار شد. در نهایت ایران توانست با برتری 24 بر 17 در کوارتر چهارم نایب قهرمان آفریقا را 88 بر 73 مغلوب کند و نخستین بردش در جام جهانی را جشن بگیرد. ایران نخستین تیم آسیایی در جام جهانی نام گرفت که به پیروزی رسید.



منبع:isna.ir
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند