بسته شدن پرونده جام جهانی 2018 به دست فرانسوی ها

تاريخ : 25 تیر

بسته شدن پرونده جام جهانی

پرونده جام جهانی ۲۰۱۸ بسته شد. این پرونده که در سال ۲۰۱۸ گشوده شده بود، شامل لبخند ها و اشک های بسیاری است. ستاره هایی که ستاره بودند و اسطوره هایی که در این جام هر چند درخشیدند اما ماندنی نبودند.

بسته شدن پرونده جام جهانی 2018 به دست فرانسوی ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

در ایستگاه پایانی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، امشب (یکشنبه) از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو، تیم‌های ملی فرانسه و کرواسی با قضاوت نستور پیتانای آرژانتینی در بازی فینال به مصاف هم رفتند که این بازی با پیروزی ۴ بر ۲ فرانسوی‌ها خاتمه یافت تا پرونده جام بیست‌و‌یکم با قهرمانی خروس‌‌ها و ثبت دومین قهرمانی آنها در تاریخ جام جهانی بعد از قهرمانی‌شان در سال ۱۹۹۸ بسته شود.

در این بازی ماریو مانژوکیچ مهاجم کروات‌ها که در دقیقه ۱۸ که به اشتباه دروازه خودی را باز کرد، آنتوان گریزمان در دقیقه ۳۸ از روی نقطه پنالتی، پل پوگبا در دقیقه ۵۹ و کیلیان امباپه در دقیقه ۶۵ گل‌های فرانسه را زدند و گل‌های کرواسی را هم ایوان پریشیچ در دقیقه ۲۸ و ماریو مانژوکیچ در دقیقه ۶۹ به ثمر رساندند.

پایان پرونده جام جهانی ۲۰۱۸ به دست فرانسوی ها

نیمه اول

در نیمه اول با وجود آنکه کروات‌ها بازی را هجومی‌تر آغاز کردند و بر بازی مسلط بودند، این فرانسه بود که اولین موقعیت جدی گلزنی را از یک ضربه ایستگاهی به دست آورد. گریزمان با ارسال توپ روی دروازه کرواسی سبب شد که ماریو مانژوکیچ در دقیقه ۱۸ با گل به خودی فرانسوی را در نتیجه پیش بیندازد. این اولین گل به خودی فینال‌ تمامی ادوار جام جهانی بود.

تنها ۷ دقیقه بعد اما کرواسی با افزایش فشار روی دروازه فرانسوی‌ها در دقیقه ۲۵ توسط ایوان پریشیچ نتیجه را به تساوی کشاند.هافبک اینتر با یک شوت محکم با پای چپ، هوگو یوریس را غافلگیر و دروازه او را باز کرد.

بازی با همین نتیجه دنبال می‌شد که داور آرژانتینی بازی با استفاده از کمک‌داور ویدئویی (VAR) بازی یک ضربه پنالتی به سود خروس‌ها اعلام کرد تا گریزمان در دقیقه ۳۹ دروازه سوباشیچ را باز کند. او با استفاده از VAR تشخیص داد که توپ در محوطه جریمه به دست پریشیچ خورده است. این اولین استفاده داور آرژانتینی بازی از کمک‌داور ویدئویی در این جام بود.

نیمه دوم

در نیمه دوم در حالی که کرواسی مانند نیمه اول هجومی‌تر ظاهر شد و از نظر تملک توپ و تعداد پاس‌ها و موقعیت‌‌ها وضعیت بهتری داشت، باز هم این فرانسه بود که در یک ضد حمله از جناح راست به گل رسید. در دقیقه ۵۹ بود که توپ برای امباپه در سمت راست میدان ارسال شد او با پیشروی به سمت محوطه جریمه آن را به آنتوان گریزمان رساند. مهاجم اتلتیکومادرید هم توپ را برای پل پوگبا کاشت و او در دو مرحله و در حالی که سوباشیچ، دروازه‌بان کروات‌ها دید کافی نداشت، توپ را با شوتی با پای چپ به تور دروازه او چسباند.

کروات‌ها هنوز از شوک دریافت گل سوم خارج نشده بودند که بار دیگر دروازه‌‌شان باز شد. بار دیگر فرانسوی از میانه میدان به گل رسیدند و بار دیگر با یک شوت از راه دور. این بار نوبت کیلیان امباپه بود که مزد بازی خوب خود را با شوتی از خارج محوطه جریمه گرفت و در دقیقه ۶۵ گل چهارم خروس‌ها را زد تا خیال آنها تا حدودی از بابت کسب پیروزی آسوده شود، هر چند که اشتباه چند دقیقه بعد هم‌تیمی‌اش، هوگو یوریس درون دروازه دوباره اختلاف دو تیم را به دو گل کاهش داد.

دروازه‌بان تاتنهام که یک پاس رو به عقب دریافت کرده بود جلوی دهانه دروازه‌اش قصد داشت ماریو مانژوکیچ را دریبل بزند که مهاجم یوونتوس توپ را از جلوی پای او زد و وارد دروازه کرد.

فرانسوی‌ها در دقایق باقی مانده با مدیریت درست بازی توانستند از برتری خود محافظت کنند و به این ترتیب فاتح فینال پرگل جام بیست‌و‌یکم شوند.

از جمله اتفاقات مهم و جالب بازی ورود دو تن از تماشاگران به زمین بازی در دقیقه ۵۳ بود که برای لحظاتی منجر به توقف بازی شد.

همچنین در این بازی انگولو کانته در دقیقه ۲۷ و لوکاس هرناندس در دقیقه ۴۱ هر دو از فرانسه و ورسالیکو از کرواسی در دقیقه دوم وقت‌های تلف شده نیمه دوم داور بازی کارت زرد گرفتند.

نکات جالب و خواندنی جام بیست‌ویکم

این اولین فینال جام جهانی از سال ۱۹۷۴ بود که در نیمه اول آن ۳ گل رد و بدل شد. در نیمه اول دیدار فینال جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان ۲ بر یک از هلند پیش افتاده بود و بعد از آن در نیمه اول بازی‌های فینال این تورنمنت معتبر هرگز ۳ گل یا بیشتر به ثمر نرسیده بود.

۱۲ گل به خودی در بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ به ثمر رسید که این، دو برابر بیشترین آمار گل به خودی است که پیش از این در تاریخ این مسابقات به ثبت رسیده بود. پیش از این بیشترین آمار گل به خودی به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بازمی‌گشت.

پل پوگبا با گلزنی در این دیدار تبدیل به اولین بازیکن تاریخ باشگاه منچستریونایتد شد که در دیدار فینال جام جهانی گلزنی کرد. همچنین این مهاجم فرانسوی پس از گلزنی امانوئل پتی در دیدار فینال جام جهانی ۱۹۹۸ اولین بازیکن لیگ برتری انگلیس شد که در دیدار فینال موفق به گلزنی می‌شود.

امباپه با گلزنی در این دیدار به رده دوم جوانترین گلزنان دیدارهای فینال جام جهانی صعود کرد. او با ۱۹ سال و ۲۰۷ روز سن پس از پله، اسطوره بزریل ایستاده که در فینال جام جهانی ۱۹۵۸ در سن ۱۷ سال و ۲۴۹ روز سن گلزنی کرده بود.

ماریو مانژوکیچ پس از فرنس پوشکاش، زولتان زیبور، گرد مولر و زین‌الدین زیدان پنجمین بازیکنی شد که هم در فینال جام جهانی و هم در فینال جام یوفا/لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شده است.

مانژوکیچ همچنین دومین بازیکن تاریخ رقابت‌های جام جهانی شد که در یک بازی هم موفق به گلزنی برای تیمش شد، هم گل به خودی زد. اولین بازیکنی که در جریان یک بازی از جام جهانی این کار را کرده بود، ارنی برانتس از هلند در بازی مقابل ایتالیا در سال ۱۹۷۸ بود.

جام جهانی ۲۰۱۸ تنها یک بازی بدون گل داشت و آن دیدار فرانسه و دانمارک در مرحله گروهی بود.

اولیویه ژیرو که در دقیقه ۸۱ بازی جای خود را به نبیل فکیر داد، در این دوره جام جهانی ۵۴۶ دقیقه برای فرانسه به میدان رفت و جالب اینجاست که حتی یک شوت در چارچوب دروازه هم نداشت.

دیدیه دشان بعد از ماریو زاگالو برزیلی و فرانس بکن باوئر آلمانی سومین فردی شد که به عنوان سرمربی و بازیکن قهرمان جام جهانی می‌شود. او سال ۱۹۹۸ با پیراهن فرانسه قهرمان شده بود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي