برنامه غذایی در زمان آلودگی هوا

تاريخ : 26 تیر

در این قسمت از بخش سلامت و سبک زندگی پورتال گهر جزییات خبر  برنامه غذایی در زمان آلودگی هوا را در ادامه می خوانید

برنامه غذایی در زمان آلودگی هوا, پورتال خبری فرهنگی گهر

برنامه غذایی در زمان آلودگی هوا

خداوند زمانی که انسان را خلق کرد بر این مسئله آگاهی داشت که انسان هوا را آلوده خواهد کرد و بدن خود وی نیز تحت تأثیر این آلودگی قرار می‌گیرد، بنابراین ۵ راه دفع سموم را در بدن قرار داد که با تغذیه مناسب می‌توان سلامتی در بدن را حفظ و نسبت به دفع سموم اقدام کرد.

صفرا، عرق، خلط، مدفوع و ادرار ۵ راه دفع سموم در بدن است، بهترین راه دفع سموم از بدن از طریق مصرف مایعات بوده البته باید توجه داشت مایعات تنها شامل آب نیست، بلکه آش، سوپ، خورشت، لبنیات، میوه و سبزیجات همه در دسته مایعات قرار می‌گیرند و برای کاهش تأثیر آلاینده‌های محیطی در بدن باید مصرف مایعات را مورد توجه قرار داد.

مایعات دارای هزاران خاصیت بوده و سبب دفع آلاینده‌ها از بدن می‌شود، بهتر است مصرف مایعاتی را مورد توجه قرار دهیم که حاوی آنتی‌اکسیدان باشد و مانع از فعالیت رادیکال‌های آزاد و تخریب سلول‌ها شود.

در علم تغذیه ۲۷ سیتوکمیکال (ترکیب شیمیایی، گیاهی) وجود دارد که ما آنها را با رنگ‌های مختلف در میوه‌ها و سبزیجات همچون قرمز، ارغوانی، زرد، سبز و … می‌شناسیم، میوه و سبزیجات علاوه بر اینکه در دسته مایعات قرار دارد آنتی‌اکسیدان بالایی داشته و فیبر موجود در آن نیز سبب خروج آلاینده‌ها از بدن می‌شود.

بعد از میوه و سبزیجات غلات کامل و حبوبات این خاصیت را داشته و سبب دفع آلاینده‌ها از بدن می‌شود. ماهی نیز بدن را پاکسازی کرده و به دلیل اینکه حاوی امگا‌۳، سلنیوم، ید، روی،‌ آهن و منیزیم است، جهت کاهش تأثیر آلاینده‌ها بر بدن مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.

مصرف ماهی در پاییز به دلیل اینکه یخ‌زده نبوده و بو و کهنگی ندارد، بسیار توصیه می‌شود، ماهی دارای همه ریزمغذی‌های لازم برای دفع آلایند‌ه‌ها است.

مصرف لبنیات به ویژه ترکیب ماست با ادویجاتی همچون فلفل، زردچوبه، زنجبیل و دارچین به دلیل اینکه حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی فراوان است در زمان بروز آلودگی هوا و کاهش تأثیر آن در بدن توصیه می‌شود، از طرفی ادویجات چند ده برابر میوه و سبزیجات آنتی‌اکسیدان داشته و تنها در افرادی که آلرژی دارند مصرف آن توصیه نمی‌شود.

بهتر است مصرف سبزیجات به صورت فرآوری شده و کمپوت نباشد، همچنین بعد از ماهی، حبوبات و غلات کامل، میوه و سبزیجات و لبنیات مصرف آجیل نیز برای رفع آلودگی در بدن حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

در زمان آلودگی هوا در کلانشهرها فلزات سنگینی همچون سرب، جیوه،‌ آرسنیک، کادمیوم و آلومینیوم ایجاد می‌شود و در زمانیکه بدن ما دارای ریزمغذی‌هایی همچون آهن، ید، روی، منیزیم و سلنیوم باشد اجازه فعالیت به این فلزات سنگین توسط بدن داده نمی‌شود.
کسانی که فقر آهن، ید و سلنیوم در بدن داشته باشند بیشتر تحت تأثیر آلاینده‌های محیطی و آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

تغذیه در هر شرایطی باید به صورتی باشد که روزانه مصرف میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات، گوشت، لبنیات و آجیل در رژیم غذایی وجود داشته باشد، البته باید توجه داشت حبوبات حتماً از یک روز قبل خیس خورده باشد تا علاوه بر رفع نفخ آن املاح در بدن بهتر جذب شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي