برای مبتلا نشدن به کرونا ویروس با کسی دست ندهید

تاريخ : 15 خرداد

برای مبتلا نشدن به کرونا ویروس با کسی دست ندهید

 دکتر”مهرداد فرخ‌نیا” در گفتگوی ویژه خبری شبکه پنج کرمان اظهار کرد: تاریخچه کرونا ویروس قدیمی است، در گذشته بوده و بشر با این ویروس زندگی کرده است، همه ما دچار سرماخوردگی شده‌ایم، بیماری خفیفی که با خودمراقبتی در منزل خوب می‌شود.

وی افزود: اولین باری که رفتار کرونا ویروس عوض شد سال ۲۰۰۳ و شیوع سارس بود که با همت جهانی کنترل شد. فرخ‌نیا تصریح کرد: سارس حدود ۹ تا ۱۰ هزار نفر را در دنیا مبتلا کرد و ۱۰ درصد منجر به مرگ و میر شد.

وی بیان کرد: تا سال ۲۰۱۲ خبری از کروناویروس نبود اما در این سال برای اولین بار این ویروس جدید در عربستان پیدا شد و اولین مورد آقایی ۶۰ ساله بود که پس از ابتلا به علت عفونت شدید ریه فوت شد و تمام موارد بعد از آن در عربستان و آسیا بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تاکنون ۶۸۰ نفر به کروناویروس مبتلا شده و مرگ و میر نسبتا بالا بوده است، این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا مانند انگلستان، امریکا، تونس و … گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده موارد در عربستان و امارات متحده عربی مشاهده شده، افزود: حدس این است که منشاء این ویروس بیماری زئنوزی و انتقال از حیوان به انسان باشد، حیوانی که بیشتر مورد اتهام بوده، شتر است و بیشترین احتمال از شتر عربی می‌رود که ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط بسیار نزدیکی با این حیوان و استفاده بسیار از شیر خام و گوشت شتر دارند.

فرخ‌نیا با اشاره به اینکه اولین مورد ابتلا در عربستان نیز پرورش دهنده شتر بود، اظهار کرد: از سال ۲۰۱۲ تاکنون دو مورد برای اولین بار در ایران و در کرمان مشاهده شد که دو خواهر از یک خانواده به کروناویروس مبتلا شده و متاسفانه فرد اول جان خود را از دست داد.

وی اظهار کرد: منشاء انتقال مشخص نبود، اما به احتمال زیاد در همه موارد ردپایی از سفر به خاورمیانه و عربستان وجود داشته و بیمار دوم دوره نقاهت را در منزل سپری می‌کند و مشکلی ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره شیوه درمان کروناویروس افزود: به طور کلی داروی ویروسی نداریم و چند درمان غیراختصاصی وجود دارد، ضمن اینکه ویروس جدید است.

برای مبتلا نشدن به کرونا ویروس با کسی دست ندهید, پورتال خبری فرهنگی گهر

وی تصریح کرد: با توصیه‌های ساده در جهت پیشگیری می‌شود از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد و در بیماری کروناویروس حرف اول را پیشگیری و اقدامات احتیاطی اولیه می‌زند.

فرخ نیا تاکید کرد: در درمان دست ما بسته است و تا ۳۰ درصد موارد شدید منجر به مرگ می‌شود.

وی درباره علائم بیماری گفت: علائم غیراختصاصی است و هیچ علامت خاصی ندارد، علائم مشابه می‌تواند تب، گلودرد، اسهال، تهوع، بدن درد مانند آنفلوانزا باشد، ضمن اینکه در دنیا مواردی گزارش شده که علائم متوسط و شدید را داشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در مورد هیچکس نمی‌توانیم بگوییم که کرونا ویروس دارد یا ندارد. در هر بیماری باید پیشگیری انجام دهیم که دیگران مبتلا نشوند.

وی افزود: در کرمان باید هوشیارتر باشیم چون بیماری وارد شده اما باید با آرامش احتیاط را رعایت کنیم.فرخ‌نیا توصیه کرد: اگر افراد ظرف چندماه آینده علائمی مانند گلودرد، تب، دل پیچه، و اسهال داشتند، علائم متوسط تا شدید حتما باید به پزشک مراجعه و بهداشت فردی را رعایت کنند.

وی گفت: این افراد باید مرتب دست‌های خود را شست و شو داده، در تماس با اطرافیان نبوده، فاصله یک تا یک‌ونیم متر با دیگران را رعایت کرده، و جای شلوغ نروند، ارتباطات با دیگران را محدود، از دستمال کاغذی استفاده و دست و روبوسی نکنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: حداقل در این شرایط بیماری به دیگران منتقل نمی‌شود و مراجعه به مطب در این موارد بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: مردم ظرف چند ماه آینده دست دادن و روبوسی را ترک کنند، مرتب دست‌های خود را بشویند زیرا ترشح آلوده ممکن است هر جایی اعم از نیمکت، صندلی اتوبوس، تاکسی و … سرایت کند.

فرخ‌نیا تصریح کرد: درمورد سفر به عربستان آمار مرگ و میر و تلفات در افراد مسن و با بیماری زمینه‌ای بالاست.

وی ادامه داد: ممکن است علائم بیماری بعد از ۱۴ روز مشخص شود، افرادی که به کشورهای عربی سفر می‌کنند، باید شستن دست و استفاده از ماسک را مورد نظر داشته باشند که موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری در سفر است.

فرخ‌نیا گفت: توصیه ویژه به افرادی که از سفر بر می‌گردند، این است که دست نداده و روبوسی نکنند، افراد با علامت نیز برگه‌های خوداظهاری که به تمام حجاج داده می‌شود، کامل کرده تا با شماره تلفن، همکاران ما در بهداشت بتوانند پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: افرادی که وارد کشور می‌شوند چه دارای علائم بیماری باشند یا نه بهتر است تا ۱۴ روز از دست دادن و روبوسی خودداری کرده و میهمانی ندهند و افراد علامت‌دار اصلا از خانه بیرون نیایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: اگر این مسائل رعایت شود کار ما را بسیار آسان می‌کند. زیرا در صورت شیوع بیماری، شاید کنترل خیلی مشکل باشد.

وی افزود: همت دسته جمعی و رعایت یکسری اصول موجب کنترل بیماری کروناویروس می‌شود.

فرخ‌نیا با اشاره به بیماری‌های شایع در فصل تابستان تصریح کرد: فصل تابستان، فصل شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذاست که امسال ممکن است این اتفاق بیفتد و مهم است مردم با خودمراقبتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری مشابه جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت نکات بسیار ساده در استفاده آب و غذا موجب پیشگیری می‌شود، تصریح کرد: مردم در تابستان نوشیدنی و غذا از دست فروش‌ها تهیه نکنند و از جاهای استاندارد خرید نمایند و در مراسم و تهیه غذای جمعی رعایت نکات بهداشتی بسیار مهم است.

فرخ‌نیا تاکید کرد: در خرید و شست و شوی میوه و سبزی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها باید نکات ایمنی رعایت شود وی افزود: دو ماه آینده باید واقعا فصل خودمراقبتی در همه چیز به ویژه در بیماری‌های تنفسی و گوارشی باشد.


منبع:farsnews.com

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي