یوگا و پیلاتس، اغلب در حوزه‌ی تناسب اندام و فعالیت‌های ذهنی با هم همراه هستند، و از روش‌های مختلفی، مزایای مشابهی دارند. پیلاتس بر کشش و تقویت بدن، بخصوص عضلات مرکزی متمرکز است. یوگا به تقویت کل بدن، کشش و تنفس توجه دارد و در سبک‌های مختلف ارائه می‌شود.

اما هنگامیکه از لحاظ کاهش وزن به آنها نگاه کنیم، شاید هیچیک از این دو، بهترین منبع کاهش وزن شما نباشند. با اینحال با توجه به سبک انتخابی، ممکن است یوگا در کالری سوزی، اولویت داشته باشد.

برای لاغری پیلاتس بهتر است یا یوگا ؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

کاهش وزن

تحقیقی در مجله‌ی «غدد درون ریز و متابولیسم بالینی» در سال ۲۰۰۷ تایید کرد که کاهش وزن، مستقیما به کالری مربوط می‌شود. در واقع باید بیشتر از آنچه کالری مصرف می‌کنید، بسوزانید. نیم کیلو چربی معادل ۳۵۰۰ کالری است، بنابراین سوزاندن ۵۰۰ کالری در هر روز، هرهفته نیم کیلو از وزنتان می‌کاهد.

یک شخص ۸۰ کیلوگرمی، با انجام یک ساعت پیلاتس، بسته به اینکه مبتدی باشد یا پیشرفته، در هر جلسه ۲۷۰ تا ۴۶۰ کالری می‌سوزاند. و این در حالی است که یک ساعت یوگا با توجه به سبک انتخابی، بین ۲۰۰ تا ۳۶۰ کالری می‌سوزاند.

پیلاتس

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، انجام پیلاتس به تنهایی، موثرترین راه برای رسیدن به اهدافتان نخواهد بود. اگر سبک زندگی بی تحرکی دارید، هر نوع فعالیت فیزیکی (چه پیلاتس و چه انواع دیگر) به احتمال زیاد باعث کاهش وزن شما می‌شود.

اما اگر گهگاه ورزش می‌کنید، بعید است که پیلاتس، وزن شما را بطور جادویی کاهش دهد. پیلاتس، بدن شما را تغییر می‌دهد. حتی اگر عدد روی ترازو تغییر نکند، ممکن است لباس‌های شما، بهتر به بدنتان بنشیند و تفکیک عضلانی و قدرت بیشتری داشته باشید.

یوگا

یوگا هم ورزش دیگری است که اگر تنها فعالیت بدنی شما باشد، کاهش وزنتان را تضمین نمی‌کند. اگر چه یوگای وینیاسا (یک سبک یوگا که باعث ایجاد حرارت در بدن می‌گردد و با تنفس شما مرتبط است)، در هر ساعت تقریبا ۶۰۰ کالری می‌سوزاند، اما این، شکلی از یوگا نیست که اکثر مردم هر روز انجام می‌دهند.

تمام انواع یوگا، به تفکیک، کشش، و تقویت عضلات شما کمک می‌کنند. در سطح روانی، یوگا می‌تواند محیط آرام‌تری ایجاد کند، به ذهن شما امکان آرام شدن دهد، خود انتقادی را کاهش، و اعتماد بنفستان را افزایش دهد.

ژان مادرن، نویسنده کتاب «یوگا، چربی می‌سوزاند» می‌گوید که یوگا برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند دو کار انجام می‌دهد: گوارش شما را بهتر می‌کند، در نتیجه احتباس آب، نفخ و یبوست از بین می‌رود، و سیستم غدد درون ریز شما را که مسئول الگوی اشتها، خلق و خو و خواب شماست، بهبود می‌بخشد.

پیشنهاد

اگر هدف اصلی شما کاهش وزن است، از یوگا و پیلاتس اجتناب نکنید. مزایایی که آنها برای تفکیک و تقویت عضلات دارند، به شما در برنامه ورزشی‌تان کمک خواهد کرد. اگر مصمم هستید که فقط یوگا یا پیلاتس انجام دهید، یوگا در سوزاندن بیشترین مقدار کالری، موثرتر است.

از یوگای‌هاتا که در هر ساعت فقط ۲۰۰ کالری می‌سوزاند اجتناب کنید، و به جای آن یوگای وینیاسا انجام دهید. با این حال، برای دریافت بهترین نتیجه در کاهش وزن، یوگا و پیلاتس را مانند یک پوئن اضافه در نظر بگیرید، و بعنوان سریع‌ترین راه برای کاهش وزن، بر ورزش‌های هوازی وتمرینات قدرتی، تمرکز کنید.