بخور پوست، آری یا نه؟

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 24 دی

کمتر پیش می‌آید  که متخصص پوست، بخور پوستی را توصیه کند اما در بسیاری از موارد، افرادی که بخورها و ماسک‌های مختلف گیاهی را امتحان مي‌کنند، بسیار راضی هستند. به نظر مي‌رسد اگرچه این اعمال به ظاهر ساده و پیش‌پا افتاده در متون درسی آکادمیک تخصصي پوست وجود ندارند اما با توجه به علاقه افراد به استفاده از این اعمال ساده و گاهی اوقات مفید، حداقل مي‌توان گفت بخور و ماسک‌های مختلف تا زمانی که برای فرد مشکلات حساسیتی مانند خارش، تورم و التهاب ایجاد نکند، قابل توصیه است. بخور مي‌تواند باعث شادابی موقت پوست شود. تمیز کردن پوست با استفاده از بخار به زمان رومی‌ها برمی‌گردد.

 بخور پوست، آری یا نه؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

فایده‌های بخور پوستی

بخار دادن به پوست صورت، فواید متعددی دارد؛ از جمله، باز کردن منافذ پوست و در نتیجه، نفوذ بهتر داروها و كرم‌های درمانی از طریق پوست، پاک کردن سلول‌های مرده پوست، تسریع جریان خون پوست و فراهم آوردن امکان پاک‌سازی دانه‌های سرسیاه‌ و سرسفید.

بخار دادن (بخور) به صورت را مي‌توان هفته‌ای یک بار انجام داد و پس از آن، از ماسک صورت (آماده یا تهیه شده از مواد طبیعی توسط خود فرد) استفاده کرد. به طور کلی، افراد مي‌توانند به دو صورت از بخور استفاده کنند؛ یکی این‌که صورت خود را در برابر یک منبع مولد بخار قرار دهند (که این بخار مي‌تواند گرم یا سرد باشد) و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تماس پوست صورت با بخار، با آب سرد صورت را بشویند تا منافذ بازشده پوست بسته شود. سپس از یک کرم مرطوب‌کننده یا یک ماسک صورت استفاده کنند.

در روش دوم، فرد حوله‌ای را که در آب گرم غوطه‌ور شده است، روی صورت خود قرار مي‌دهد و پس از سرد شدن حوله، آن را برمی‌دارد. این کار باید ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار شود. سپس مجددا با آب سرد، صورت خود را آبکشی و از مرطوب‌کننده یا ماسک صورت استفاده شود. در هر کدام از اين روش‌ها فرد باید مراقب باشد تا پوست حساس صورت دچار سوختگی، با بخار یا حوله گرم نشود. توصیه مي‌کنیم اگر پوست حساسی دارید یا دچار بیماری‌های عفونی فعال پوستی مانند تبخال یا زرد زخم هستید، از بخور دادن پوست صورت‌تان صرف‌نظر و به توصیه‌های پزشک و متخصص پوست‌تان توجه کنید.

افرادی که پوست خشکی دارند، اگر بعد از بخور، بلافاصله از مرطوب‌کننده استفاده نکنند، پوست‌شان بیش از حد خشک مي‌شود. اگر فردي سابقه آلرژی به گیاه خاصی دارد، واضح است که از بخور آن گیاه نیز نمی‌تواند و نباید استفاده کند. برخی عادت دارند بعد از بخور، از ماسک‌های صورت خانگی استفاده کنند.

چنین ماسکی مي‌تواند حاوی زرده یا سفیده تخم‌مرغ، روغن زیتون، لیموترش، خیار یا حتی کاکائو باشد. پس از انجام بخور، چون پوست به گونه‌ای عمیق پاک‌سازی شده است، پوست بسیار شاداب مي‌شود. از طرفی بخار، موجب آب گرفتن سلول‌های شاخی و خشک پوست مي‌شود. این مسئله نیز باعث شادابي موقت پوست خواهد شد. هر چند بخور‌های گرم برای پوست‌های چرب مناسب‌تر است اما امروزه دستگاه‌های مختلف بخور سرد نیز وجود دارد که به روش‌های مختلف شامل اولتراسونیک بخار سرد تولید مي‌کند که افراد مبتلا به هر نوع پوست (خشك و چرب) مي‌توانند از آن استفاده کنند. این دستگاه‌ها همچنین قادر به تولید یون‌های منفی است که به تصفیه هوا و نیز شاداب شدن پوست کمک مي‌کند.

گردآوری:گروه سلامت گهر

منبع: زیبایی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي