با علایم گازگرفتگی آشنا شوید

دسته بندي : حوادث,⭐ اخبار
تاريخ : 25 آبان

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به دنبال استفاده از وسایل گرمایشی نامناسب در فصل سرما هشدار داد و گفت: سردرد، سرگیجه، استفراغ و کاهش سطح هوشیاری از علایم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.

به گزارش ایسنا دکتر غلامرضا معصومی گفت: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن نهایتا می‌تواند به اغما و مرگ منجر شود.

وی افزود: متاسفانه با وجود اقدامات و آموزش‌های انجام شده در جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن،‌ با شروع فصل سرما و به دنبال استفاده از بخاری‌ها و وسایل گرمایشی بویژه انواع غیراستاندارد آن، مواردی از گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را شاهد هستیم.

وی گفت: از ابتدای مهر تا ۲۱ آبان ماه سال جاری در ۳۱ مورد گازگرفتگی با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شده و به دنبال آن ۳۵ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است. تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی پس از ارائه خدمات پزشکی اولیه به افرادی که دچار گازگرفتگی شده بودند، ۸۷ نفر را جهت دریافت مراقبت‌های بیشتر به بیمارستان منتقل کردند.

رییس اورژانس کشور میانگین زمانی رسیدن آمبولانس و تیم امدادی بر بالین مسمومین را ۷ دقیقه و ۱۵ ثانیه عنوان کرد و گفت: به دنبال اقدامات تیم امدادی اورژانس پیش بیمارستانی و ارایه خدمات به موقع، موارد گازگرفتگی حداقل تلفات انسانی را به همراه داشته است.

وی مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن، ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته را از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عنوان و تاکید کرد: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است؛ در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده مواردی مبنی بر گاز گرفتگی نخستین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فرد مسموم، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به وی است. به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه وارد فضای محیط شود. همچنین لازم است منبع نشت گاز شناسایی و قطع شده و سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي