با بیت کوین بیشتر آشنا شوید

تاريخ : 7 دی

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

با بیت کوین بیشتر آشنا شوید

با بیت کوین بیشتر آشنا شوید, پورتال خبری فرهنگی گهر

آشنایی با بیت کوین

بیت کوین (به انگلیسی: Bitcoin) یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی پشتوانه» یا پول حکومتی است. نوآوری بودن بیتکوین به این معناست که خالقان آن توانسته اند آن را در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چندهزار دلار افزایش یافته است. اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیتکوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت ها است. تا کنون هیچ دولتی بیتکوین را به عنوان پول به رسمیت نشناخته‌است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیتکوین تأکید دارند. البته از لحاظ فنی و کارکردی این عبارت صحیح است که بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. گره های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می‌کنند که پس از تأیید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی به نام زنجیره بلوکی ذخیره می شود.

 

بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

 

قبل از ابداع بیت کوین، سیستم‌های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل‌کننده مرکزی احتیاج داشتند. ساتوشی ناکاموتو با ابداع یک شیوه اثبات کار در شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد. بیت کوین پروژه‌ای نسبتاً جدید و شدیداً تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به آن به عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

 

ساتوشی ناکاموتو؛ این نامی است که به عنوان مخترع بیت کوین در اینترنت منتشر شده‌است اما هویت واقعی او هنوز مجهول است. بسیاری معتقدند که او یک شخص نیست و بیت کوین محصولی از یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ است.

 

مشخصات اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر شد. ناکاموتو پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد و در سال ۲۰۱۱ هم ایمیلی از سوی ساتوشی ارسال شد که می‌گفت او دیگر از بیت کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده است.

 

تا به حال افراد زیادی به عنوان ناکاموتو مطرح شده‌اند که همگی به‌طور رسمی این امر را انکار کرده‌اند. یکی از معروفترین موارد پیرمرد ۶۴ سالهٔ آمریکایی به نام دوریان بود که از سوی هفته نامه نیوزویک به عنوان ناکاموتوی اصلی معرفی شد؛ دوریان تمام این گزارش‌ها را انکار کرد و گفت هیچ ارتباطی با بیت کوین ندارد. دوریان از نیوزویک به علت زیر و رو شدن زندگیش شکایت کرد.

 

در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت کوین باشد.

 

در تاریخ ۲ می سال ۲۰۱۶ کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است. BBC طبق مقالات منتشر شده توسط وی توانسته یک پیام را توسط کلید خصوصی مربوط به اولین تراکنش بیت کوین امضا کند. برخی از اعضای برجسته انجمن بیت کوین هم ادعای او را تأیید کردند. رایت دلیل افشای هویت واقعی خود را برای حفاظت از حریم شخصی اطرافیانش بیان کرد.

 

سه روز پس از این که کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است، از انظار عمومی پنهان شد. او در وبلاگش اعلام کرد که مدرک دیگری برای اثبات ادعای خود نخواهد آورد. رایت با بیان این که ادعاهای خارق‌العاده اثبات‌های خارق‌العاده می‌طلبند، وعده داده بود که دلایل محکمی برای اثبات ادعای خود خواهد آورد. اما به جای آن او تمام پست‌های قبلی بلاگش را پاک کرد و مطلبی با عنوان «متاسفم» نوشت.

 

او در این پست بیان کرد که آن قدر قوی نیست که بتواند ادعای خود را اثبات کند. هم چنین از اعضای برجسته انجمن بیت کوین که از او حمایت کرده بودند عذرخواهی کرد. او نوشت: امیدوارم اعتبارشان با عمل وی خدشه دار نشود. اظهارات عمومی او در نگاه اول ثابت‌کننده به نظر می‌رسیدند؛ اما بررسی دقیق مدارک او نشان داد امضایی که او به عنوان امضای ساتوشی ارائه داده بود از یک صفحهٔ وب کپی شده بود.

 

رایت هم اکنون ناپدید شده‌است؛ بدون اینکه تلاش ساده ای برای اثبات ادعای خود کند. درحالی که اقدامات ساده‌ای وجود داشت که رایت از طریق آن ها می توانست ثابت کند ناکاموتو است. در این میان، تنها دستاورد رایت این بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

 

هویت ناشناختهٔ ناکاموتو باعث نگرانی هایی می شود که یکی از دلایل آن به برداشت نادرست از متن باز بودن بیت کوین بر می‌گردد. این که هر توسعه دهنده ای می تواند کد آن را بازبینی کرده یا تغییراتی در آن ایجاد کرده یا نرم‌افزار بیت کوینی مخصوص خودش را بسازد. امنیت، از ویژگی های مهم نرم‌افزار متن باز است. هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و درست همانند ایمیل، این کاربران بیت کوین هستند که آن را کنترل می کنند. بیت کوین کاربردهای جالبی دارد که در هیچ کدام از سیستم‌های پرداخت دیگر نمی توان یافت.

 

روش های کسب بیت کوین

بیت کوین‌ها عموماً از طریق فعالیت های استخراج (ماینینگ) که همان فرآیند پردازش تراکنش های بیت کوین است، بدست می آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوترها و سخت افزارهای قدرتمندی است.

 

• خرید بیت کوین از صرافی ها

• همچنین برخی از وب سایت های بخت آزمایی، به کاربران خود بیت کوین می دهند.

• می توانید با پذیرفتن بیت کوین به عنوان وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات، بیت کوین به دست آورید.

 

روش استفاده

نرم افزار بیت کوین تحت ویندوز ۷ اطلاعات خود را زیاد کنید.

جهت پرهیز از اشتباهات رایج و ایجاد محیطی با امنیت به این نکات توجه نمایید:

 

کیف پول خود را ایمن کنید

همان قدر که در مورد کیف پول معمولی خود احتیاط می‌کنید، همان قدر یا حتی بیشتر از آن، در مورد بیت کوین دقت داشته باشید.

 

• مقادیر کم برای استفاده‌های روزمره در کیف پول خود قرار دهید.

• از کیف پولتان نسخه پشتیبان بگیرید.

در صورت داشتن نسخه پشتیبان چنانچه اگر کیف پول را رمزنگاری کرده باشید، خواهید توانست در صورت دزدیده شدن کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه، پول خود را بازیابی کنید.

 

• کیف پولتان را رمزنگاری کنید.

اینکار برای کمک به محافظت از شما در برابر دزدان است. در عین حال که از یک گذرواژهٔ قوی استفاده می‌کنید، هرگز گذرواژهٔ خود را فراموش نکنید؛ در غیر اینصورت پول خود را برای همیشه از دست خواهید داد. بر خلاف بانکها، گزینه‌های بازیابی گذرواژه در بیت کوین بسیار محدود است.

 

• از کیف پول آفلاین برای ذخیره‌سازی استفاده کنید.

یک کیف پول آفلاین که ذخیره‌سازی سرد هم نامیده می‌شود، بالاترین سطح ایمنی برای ذخیره سازیست که شامل ذخیره سازی یک کیف پول در یک محیط امن شده که به شبکه متصل نیست، خواهد بود.

 

• نرم افزارتان را به روز نگه دارید.

به روز رسانی ها می توانند از مشکلات ناشی از دشواری های مختلف جلوگیری کند، امکانات جدیدی را دربردارند و به امنیت کیف پولتان کمک می‌کنند. نصب بروز رسانی ها برای تمام نرم افزارها بر روی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه، به منظور ایمنی بیشر محیط کیف پول شما بسیار مهم است.

 

• چند امضایی برای محافظت در برابر سرقت.

کیف پولهای چند امضایی به کاربر اجازه می دهد بر پول های خود کنترل داشته باشد و در عین حال از اینکه دزد به یک دستگاه یا سرور منفرد حمله کرده و پول ها را بدزدد، جلوگیری می کند.

 

• به فکر بیت کوین هایتان پس از مرگ باشید!

• بهای بیت کوین متغیر است، پس با بیت کوین پس انداز نکنید.

• مبالغ پرداخت شده از طریق بیت کوین، قابل برگشت نیستند.

• بیت کوین، هویتی ناشناخته نیست.

 

درست است که شما احراز هویت نمی شوید و از طریق آدرس بیت کوین هویت شما قابل تشخیص نخواهد بود اما سوابق تراکنش‌های شما روی هر آدرس به صورت عمومی و دائم ذخیره می‌شود و برای دیگران قابل دسترسی است. راه حل این است که از آدرس های متعدد برای دریافت وجه (به خصوص برای استفاده های عمومی مثل دریافت وجه روی سایت تان) استفاده نمایید.

 

• تراکنش های فوری امنیت کمتری دارند.

• بیت کوین همچنان در دست آزمایش است.

• مالیات ها و مقررات دولتی که توسط دولت یا شهرداری های محلی وضع شده، بر عهده خود شماست.

 

کیف پول دیحیتال خود را انتخاب کنید.

 

یک کیف پول اطلاعات لازم به داد و ستد بیت کوین ذخیره می‌کند. یک کیف پول چیزی است که ” اعتبار دیجیتال برای منابع بیت کوین خود را ذخیره می‌کند. ” و اجازهٔ دسترسی (و مصرف) آنها را می‌دهد. بیت کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می کند، که در آن دو کلید رمزنگاری، یک عمومی و یک خصوصی، تولید می شوند. به‌طور ابتدایی، یک کیف پول را می توان مجموعه‌ای از این کلیدها توصیف کرد. انواع مختلفی از کیف پول وجود دارد.

 

• کیف پول نرم افزاری یکی از این کیف پول هاست. علاوه بر این که کیف پول نرم افزاری اعتباراتی را که اثباتی برای مالکیت است، ذخیره می کند، به شبکه متصل می شود و اجازهٔ استفاده از بیت کوین را می دهد. کیف پول نرم افزاری می تواند به دو دسته تقسیم شود؛ مشتری فعال سیستمی و مشتری غیرفعال سیستمی.

 

• علاوه بر کیف پول نرم‌افزاری، سرویس اینترنتی به نام کیف پول آنلاین، کیف پول دیگری با کارایی مشابه و امکان استفاده راحت تر است. در این مورد، اعتبارات برای دسترسی به منابع مالی به جای این که برروی سخت‌افزار ذخیره شوند روی کیف پول آنلاین ذخیره می شوند.

 

• یکی دیگر ازاین کیف پول ها کیف پول فیزیکی است. کیف پول فیزیکی اعتبارات لازم رابرای مصرف آفلاین بیت کوین‌ها را ذخیره می‌کند. برخی مرکب اند از یک سکه جدید با اعتباراتی که بر روی فلز چاپ شده‌است، برخی دیگر ساده بر روی کاغذ چاپ شده اند.

• نوع دیگری از کیف پول به نام یک کیف پول سخت‌افزاری اعتبارات را برای تسهیل معاملات آفلاین نگه می دارد.

 

خرج کردن بیت کوین.

 

تعداد شرکت های خدماتی و تاجرانی که بیت کوین می پذیرند، روز به روز در حال افزایش است. می توانید از بیت کوین برای پرداخت به آن‌ها استفاده کنید و تجربه خود را به حساب کمک به کسب و کارهای صادقی بگذارید که می خواهند شفافیت بیشتری داشته باشند.

 

آدرس

بیت کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند. هر کیف پول شامل تعدادی جُفت کلید عمومی و خصوصی است. کلیدهای عمومی به آدرس های بیت کوین تبدیل می شوند که به عنوان آدرس برای دریافت بیت کوین به پرداخت کننده اعلام می شوند. این آدرس ها در حالت قابل خواندن برای انسان‌ها به رشته‌ای با تقریباً ۳۳ نویسه تبدیل می شوند که همیشه با عدد ۱ یا ۳ شروع می شوند.

 

ایجاد یک آدرس جدید عملی کاملاً محلی و بی‌نیاز از اتصال به شبکه همتا به همتای بیت کوین است.

 

در واقع هر فرد می‌تواند بیت کوین‌های خودرا به یک آدرس بیت کوین دیگر ارسال یا اصطلاحاً واریز نماید. اکثر آدرس های بیت کوین بی‌معنی به نظر می‌رسند، اما امکان ایجاد آدرس‌های شخصی تر به وسیله نرم‌افزاری که به سرعت آدرس‌های بسیاری تولید می‌کند و آدرس‌هایی را که با الگوی مورد نظر همخوانی دارند، ذخیره می‌کند، وجود دارد.

 

شبکه

هر کاربر متصل به شبکه بیت‌کوین، یک گره (node) محسوب می‌شود. در شبکه بیت‌کوین هر گره با چند گره دیگر در ارتباط است. برای انتقال وجه، گره فرستنده بیت‌کوین یک درخواست انتقال وجه تولید می‌کند و با کلید شخصی خود آن را امضاء می‌کند. سپس این درخواست را برای تمام گره هایی که به آنها متصل است می‌فرستد. این گره ها نیز درصورت دریافت این درخواست آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند و به این روش این درخواست در تمام شبکه پخش می‌شود.

 

بلوک Block

گره‌های مولد بلوک یا به عبارت دیگر کامپیوترهای استخراج کننده که Miner نامیده می‌شوند، در صورت دریافت یک درخواست انتقال، آن را وارد بلوکی که در حال ساخت هستند می کنند. ساخت بلوک کاری زمان بر و مبتنی بر شانس است. سختی ساخت بلوک متغیر است و تقریباً هر دو هفته یک بار به نسبت سرعت تولید بلوک در دو هفته اخیر طوری تغییر می‌کند که هر بلوک به‌طور متوسط ۱۰ دقیقه زمان برای ساخت لازم داشته باشد.

 

در صورتی که یک گره مولد بلوک موفق به تولید یک بلوک شود، آن را به تمام گره‌هایی که با آنها در ارتباط است می‌فرستد. این گره‌ها درستی بلوک را بررسی می‌کنند و در صورت صحت بلوک و تمام درخواست‌های داخل آن، آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند. به این روش هر بلوک معتبر، به سرعت در شبکه پخش می‌شود.

 

مولدهای دیگر، در صورت دریافت یک بلوک معتبر، کار روی درخواست‌های انتقالی که داخل این بلوک است را رها می‌کنند و شروع به تلاش برای تولید بلوک بعدی می‌کنند. به همین دلیل درخواستی که داخل یک بلوک ثبت می شود در واقع توسط اکثریت شبکه تأیید شده است. مولدی که موفق به تولید یک بلوک می شود، یک درخواست انتقال ویژه به آن اضافه می کند که هیچ فرستنده ای ندارد و ۲۵ بیت کوین به آدرس خودش واریز می کند. این ۲۵ بیت کوین به عنوان پاداش مولد محسوب می شود و با اینکه هیچ فرستنده ای ندارد، توسط بقیه گره ها یک انتقال وجه درست محسوب می شود.

 

البته این جایزه در ابتدا ۵۰ بیت‌کوین بود. این جایزه هر چهار سال نصف می‌شود، بدین صورت که این جایزه بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، تعداد ۵۰ بیت کوین برای هر بلوک بود، بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به ۲۵ بیت کوین رسید و بهمین صورت هر چهار سال نصف می شود. با یک محاسبه ریاضی می توان متوجه شد که حداکثر ۲۱٬۰۰۰٬۰۰۰ بیت کوین قابل ایجاد خواهند بود. تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد حدوداً ۱۳٬۰۰۰٬۰۰۰ بیت کوین در گردش می باشد.

 

اقتصاد

 رده بندی

بیت کوین سرمایه ای دیجیتال است که توسط مخترع آن، ساتوشی ناکاموتو، طراحی شده و به عنوان یک ارز کار می کنند. به بیت کوین معمولاً به با عباراتی مانند: پول دیجیتال، پول خرد دیجیتال، ارز مجازی، ارز الکترونیکی یا ارز رمزنگاری شده اشاره می شود. در پاسخ به این پرسش که آیا بیت کوین ارز است یا نه هنوز چون و چراهایی وجود دارد. با توجه به مقالات منتشر شده توسط اکونومیست در ژانویه ۲۰۱۵، بیت کوین سه ویژگی مفید یک ارز را دارد.

 

سخت به دست می آید، عرضهٔ محدود دارد، به آسانی قابل بازبینی است. اقتصاددانان پول را واحدی برای اندازه‌گیری تولید و واحدی برای ذخیره ارزش اقتصادی تعریف می کنند و توافق دارند که بیت کوین تمام این معیارها را دارد. بیت کوین به عنوان یک ابزار مبادله به بهترین نحو عمل کرده است؛ به طوری که بیش از صدهزار تاجر تا فوریه ۲۰۱۵ بیت کوین را پذیرفته اند.

 

از مارس ۲۰۱۴، بیت کوین مشکلاتی نظیر نوسانات زیاد بازار بیت کوین، محدود کردن عملکرد بیت کوین به یک عنوان یک فروشگاه پایدار و استفاده خرده فروشانی که بیت کوین می پذیرنداز ارزهای دیگر به عنوان واحد اصلی حساب خود را متحمل شده است.

 

• استفاده عمومی

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳، تقریباً ۱۲ میلیون بیت کوین در گردش ثبت شد. بر اساس پژوهش‌های دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۱۷ تولید شده است، بین ۲٫۹ میلیون و ۵٫۸ میلیون کاربر منحصر به فرد که بسیاری از آن‌ها از بیت کوین استفاده می کنند یک کیف پول رمز نگاری شده دارند. تعداد کاربران بیت کوین به طور قابل توجهی از سال ۲۰۱۳، از سه هزار نفر به بیش از یک میلیون رشد کرده است.

 

• پذیرش توسط بازرگانان

در سال ۲۰۱۵، تعدادی تجاری که بیت کوین را پذیرفته‌اند به بیش از صدهزار نفر رسید. به‌طور معمول توسط پردازنده کارت اعتباری کارمزدی بین دو تا سه درصد کسر می‌شود این در حالی است که کارمزد استفاده از بیت کوین صفر تا دو درصد است. برخی از نامزدهای سیاسی ایالات متحده، از جمله نامزد شهر نیویورک جف کرزون گفته که کمپین بیت کوین را خواهد پذیرفت. در اواخر سال ۲۰۱۳ دانشگاه نیکوزیا به عنوان اولین دانشگاه برای اولین بار در جهان بیت کوین را پذیرفت و همچنین شروع به ارائهٔ یک برنامه تحصیلی در مطالعه ارزهای دیجیتال کرد.

 

• ارائه دهندگان خدمات پرداخت

بازرگانان پذیرش بیت کوین، از خدمات پرداخت ارائه دهندگان بیت کوین مانند BitPay یا Coinbase استفاده می کنند. هنگامی که یک مشتری در بیت کوین پرداخت می‌کند، ارائه دهنده سرویس بیت کوین را از طرف فروشنده می پذیرد، به‌طور مستقیم آن را تبدیل، و مقدار به دست آمده را با کارمزدی کمتر از یک درصد به حساب بانکی فروشنده می فرستد.

 

• موسسات مالی

شرکت های بیت کوین مشکل باز کردن حساب بانکی سنتی داشته اند. به گفته آنتونیو گالیپی، یکی از بنیانگذاران از BitPay، “بانک ها حتی اگر واقعا بخواهند از مقابله با شرکت های بیت کوین گریزانند. ” در سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی استرالیا حساب های وابسته به کسب و کار با بیت کوین را بست؛ و HSBC سرویس دهی به صندوق های تأمینی با لینک به بیت کوین را رد کرد. بانک های استرالیا به طور کلی به بستن حساب کاربرانی که از کسب و کارهایی شامل ارز دارند، شهرت یافته است.

 

این موضوع است به موضوع تحقیقی رقابت کنندگانی در استرالیا و کمیسیون مصرف‌کننده تبدیل شده‌است. با این حال، بانک های استرالیا کاملاً تکنولوژی بلاکچین که اساس آن بیت کوین است را پذیرفته‌اند. در گزارشی در سال ۲۰۱۳، بانک مرکزی آمریکا مریل لینچ اعلام کرد که “ما معتقدیم بیت کوین می‌تواند تبدیل به یک ابزار عمده پرداخت برای تجارت الکترونیک باشد و ممکن است به عنوان یک رقیب جدی برای ارائه دهندگان انتقال پول سنتی پدیدار شود.” در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، اولین بانک بیت کوینی که سپرده ها در ارز را فوراً تبدیل به بیت کوین بدون هیچ کارمزدی می‌کند، در بوستون باز شد.

 

• به عنوان سرمایه گذاری

برخی آرژانتینی‌ها بیت کوین را برای حفاظت از پس‌انداز خود در برابر تورم بالا خریداری کرده‌اند یا در طول ۲۰۱۲–۲۰۱۳ بحران مالی قبرس، خرید بیت کوین در قبرس به دلیل ترس از مصادره شدن حساب‌های پس‌انداز یا مشمول مالیات شدن آنان افزایش یافت. روش دیگری از سرمایه‌گذاری استفاده از صندوق بیت کوین است.

 

تنظیم اولین صندوق بیت کوین در نیوجرسی در ماه جولای سال ۲۰۱۴ رخ داد و توسط کمیسیون خدمات مالی نیوجرسی تأیید شد. فوربس شروع به نشر استدلال‌هایی به نفع سرمایه‌گذاری در این زمینه از سامبر ۲۰۱۵کرده‌است. در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بانکداری اروپا و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی FINRA، یک سازمان خود نظارتی ایالات متحده، هشدار داد که سرمایه‌گذاری در بیت کوین ریسک است.

 

فوربس بیت کوین را بهترین سرمایه‌گذاری سال ۲۰۱۳ نام گذاری کرد. در سال ۲۰۱۴، بلومبرگ بیت کوین را یکی از بدترین سرمایه‌گذاری‌های سال نامید با این حال در سال ۲۰۱۵، بیت کوین در صدر جدول ارز بلومبرگ قرار گرفت. به گزارش بلومبرگ، در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۵۰ کیف پول بیت کوین با بیش از یک میلیون دلار بیت کوین وجود داشت. تعداد میلیونرهای بیتکوین نامشخص است زیرا هر فرد می‌تواند بیش از یک کیف پول داشته باشد.

 

• قیمت و نوسانات

با توجه به ژورنال وال استریت، در آوریل ۲۰۱۶، بیت کوین کمی پایدارتر از طلا به نظر می‌رسد. در ۳ مارس سال ۲۰۱۷، قیمت یک بیت کوین برای اولین بار از ارزش هر اونس طلا پیشی گرفت.

 

در ژانویه ۲۰۱۷ قیمت تقریبی بیت کوین هزار دلار بود و در دسامبر ۲۰۱۷ طی یازده ماه قیمت آن تقریباً ده برابر شد. قیمت این ارز دیجیتالی همچنان افزایش یافت تا به بالاترین قیمت خود یعنی بیش از ده هزار دلار رسید که بلافاصله در کمتر از ۲۴ ساعت با ۲۰ درصد کاهش ارزش رو به رو شد و ارزش آن دو هزار دلار کاهش پیدا کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي