باید و نبایدهای دوران شیردهی

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 29 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد باید و نبایدهای دوران شیردهی   صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

باید و نبایدهای دوران شیردهی, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر مادر نوزادی هستید، این‌طور به نظر می‌رسد که کودک شما جزئی جدانشدنی از سینه‌تان است و همیشه نگران این هستید که آنچه برای مراقبت از خود انجام می‌دهید ممکن است رشد و نمو نوزادتان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه این مطلب به باورهایی اشاره می‌کنیم که بیشترین میزان نگرانی را به خود اختصاص می‌دهد و ممکن است کیفیت و سلامتی شیر مادران را تحت تاثیر قرار دهد. مسائلی نظیر استفاده از ضد تعریق‌ها، کافئین و مسکن‌ها که زنان شیرده از آن‌ها منع شده‌اند و ممکن است برخی از آن‌ها باورهایی چندان درست نبوده باشند!

باور اول: استفاده از ضد عرق‌ها را متوقف کنید
حتما این جمله را شنیده‌اید که ضد تعریق‌ها دارای آلومینیوم در مواد تشکیل‌دهنده خود هستند که به علت سمی بودن برای شیردهی و سینه شما ضرر دارد. باوجوداینکه شما می‌توانید از ضد تعریق‌های فاقد آلومینیوم استفاده کنید اما نیازی به این‌همه محتاط بودن نیست! به گفته دکتر ابوشمسی، متخصص اطفال در مرکز تحقیقاتی Frenso آمریکا: «هیچ‌گونه مدرکی دلیل برعدم استفاده از ضد تعریق‌ها برای مادران شیرده وجود ندارد. مقداری از آلومینیوم در محیط اطراف وجود دارد و بیشترین جذب آن از طریق غذا صورت می‌گیرد نه محصولات پوستی. به‌علاوه احتمال آنکه میزانی از آن به شیر برسد، بسیار پایین است».

بااین‌حال پیشنهاد می‌شود از یک ضد تعریق فاقد بو استفاده کنید. زیرا استفاده از محصولات معطر مانند دئودورانت و شامپو بدن در اطراف نوک سینه ممکن است باعث ایجاد سرگیجه در نوزدان شود. این موضوع در زمان استفاده از اسپری‌های دئودورانت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا ذرات آن‌ها از طریق نوک سینه جذب‌شده و باعث ایجاد طعم نامطلوب شیر می‌شود.

باور دوم: از مسکن‌ها استفاده نکنید
نیازی به درد کشیدن نیست! بر اساس گزارشی از آکادمی اطفال آمریکا(AAP): استفاده از مسکن و تب‌برهایی نظیر استامینوفن، بروفن و ناپروکسن ضرری برای مادران شیرده ندارد. تمامی داروها داری فواید و معایبی هستند. اما تعدادی از مسکن‌های بدون نسخه بهتر است استفاده نشوند. به‌طور مثال داروهای ضد انعقاد بینی می‌تواند باعث کاهش میزان شیر شود. همچنین آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند حس کسلی و خواب‌آلودگی به شما داده و توانایی‌های شمارا تضعیف کند.

راه‌حل صحیح این است که هر چیزی را با دکتر خود چک کنید و حتی برای داروهایی که ایمن هستند به عوارض جانبی‌شان دقت کرده و از میزان کمتری از دارو و در دوران کوتاه‌تری استفاده کنید.

باور سوم: کالری کم کنید تا وزنتان کاهش یابد
زنان شیرده روزانه ۵۰۰ کالری بیشتر می‌سوزانند. این به بسیاری از زنان کمک می‌کند تا به وزنی معادل وزن پیش از زایمان خود برسند. حتی اگر شما برای کاهش وزنتان عجله دارید بهتر است حداقل ۱۸۰۰ کالری و مواد مغذی نظیر آووکادو، مغزها، میوه، سبزیجات و گوشت و…در وعده‌های روزانه خود دریافت کنید. بهتر است اگر تصمیم به رژیم غذایی دارید آن را دو ماه بعد از زایمان آغاز کنید. زمانی که شیر شما قوت لازم را برای سیر کردن نوزاد پیداکرده و به لحاظ جسمانی کاملا بهبودیافته‌اید.  بهترین راه برای مصرف و تغذیه درست آن است که تنها به زبان بدن خود و اعلام زمان گرسنگی گوش دهید.

باور چهارم: نباید قهوه بنوشید
بعد از یک‌شب بدون استراحت و خواب از اینکه برای خود لیوانی قهوه بریزید، نترسید. دکتر ابوشمسی می‌گوید: بر اساس تحقیقات فرزند شما تنها درصدی بسیار کم از کافئینی که شما نوشیده‌اید را دریافت می‌کند.

سعی کنید تنها  یک تا سه فنجان نوشیدنی دارای کافئین در روز و در فواصل مختلف بنوشید. زیرا میزان بیشتر( ۶ تا ۵ لیوان یا بیشتر) می‌تواند از طریق شیر در بدن فرزند شما انباشته‌شده و او را بی‌قرار و کج‌خلق کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي