بانک مرکزی: به شبکه بانکی نفوذ نشده

دسته بندي : اقتصاد,برگزیده
تاريخ : 27 فروردین

بانک مرکزی: به شبکه بانکی نفوذ نشده, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

مدیر نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: اطلاعات افشا شده از کارت‌های بانکی به هیچ وجه برای برداشت از حساب ها کافی نیست و تاکنون برداشت غیر مجاز از این حساب‌ها صورت نگرفته است.

به گزارش فارس ناصر حکیمی گفت: چند روز قبل تیم پایش رسانه ای بانک مرکزی گزارشی ارائه داد مبنی بر اینکه فردی در وبلاگ خود ادعا کرده که اطلاعات مربوط به تعدادی از کارت های بانکی شهروندان را در اختیار دارد و پیرو این ادعا شماره برخی از این کارت ها را هم منتشر کرده بود.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از دریافت این گزارش و از آنجایی که صرف این ادعا هم یک تهدید بالقوه امنیتی به حساب می آمد ما در قالب اطلاعیه ای  شهروندان خواستیم تا رمز های کارت های خود را تغییر دهند. این اقدام نیز از آن رو انجام گرفت که طبیعتا بررسی ها زمان می برد و احتیاط حکم می کرد برای رفع تهدید منتظر نتایج بررسی ها نباشیم.

مدیر نظام های پرداخت بانک مرکزی در مورد تعداد کارتهایی که اطلاعاتشان منتشر شده است، گفت: در وبلاگ ادعا شده بود اطلاعات حدود ۱.۵ درصد از کل کارت های بانکی را در اختیار دارد که با توجه به حدود ۱۶۰ میلیون کار موجود این رقم حدود ۳ میلیون کارت می شد. البته بررسی های ما نشان داد که حدود یک سوم از اطلاعات منتشر شده مربوط به کارتهایی است که فعال نبوده اند یعنی یا تاریخ انقضای آنها گذشته بود یا به هر علتی مجاز به فعالیت نبودند.

وی افزود: از تعداد باقی مانده هم فرد مدعی برخی از اطلاعات را ساخته است و اصلا چنین کارتی در سیستم بانکی وجود ندارد. با این وجود بررسی ها در مورد تعداد دقیق کارت ها ادامه دارد.

حکیمی تأکید کرد: به تمامی شهروندان اطمینان می دهیم که اطلاعات افشا شده به هیچ وجه برای برداشت از حساب ها کافی نیست؛ اطلاعات منتشر شده شامل شماره حک شده روی کارت و یک کد است که در واقع رمز کارت نیست بلکه رمز کارت در قالب این اعداد، کد گذاری شده است و قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: برای برداشت از حساب ها اولا باید اصل کارت وجود داشته باشد، ثانیا رمز کارت هم در اختیار باشد که در شرایط فعلی هیچ کدام از این دو در اختیار فرد مدعی نیست بنا بر این امکان برداشت غیر مجاز از حساب ها وجود ندارد.

حکیمی در مورد خریدها و تراکنش های اینترنتی هم گفت: دارندگان حساب های اینترنتی استحضار دارند که انجام هر گونه تراکنشی در قالب این حساب ها مستلزم اطلاع از تاریخ انقضاء و cvv2  است که این دو مورد تنها روی کارت ها حک شده است و هیچ کجا در سیستم های بانکی ثبت نمی شود تا امکان درز یا هک آنها وجود داشته باشد. ضمن اینکه رمز دوم که برای خرید اینترنتی لازم است هم در اختیار فرد مدعی نیست.

مدیر اداره پرداخت های بانک مرکزی در مورد چگونگی این اتفاق هم گفت: این اتفاق به هیچ وجه هک نیست بلکه در اثر یک اشتباه نرم افزاری این اطلاعات از یکی از شرکت های خصوصی فعال در این حوزه درز پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بخشی از اطلاعات کارتها که برای رفع مغایرت ها در تراکنش ها برای مدتی در اختیار حسابداری های بانک ها و… قرار می گیرد باید بعد از مدت مشخصی پاک می شده اما سال گذشته در اواسط مرداد ماه مشخص شد که در پی یک اشتباه و اختلال نرم افزاری در یک مورد این اطلاعات پاک نشده و فردی هم  در یک شرکت خصوصی با برداشت این اطلاعات در واقع اقدامی غیر قانونی انجام داده است.

حکیمی افزود: در همان مقطع زمانی این مسئله مشخص و مشکل نرم افزاری را به سرعت برطرف شد ولی متأسفانه بخشی از اطلاعات به دست فرد متخلف افتاده بود.

وی در پاسخ به اینکه تا کنون گزارشی مبنی بر برداشت از حساب ها داشته اید گفت: خیر تمام کارت هایی که اطلاعاتشان منتشر شده بود بررسی شده است و مشخص شد که هیچ برداشت غیر مجازی از این حساب ها صورت نگرفته است با این حال اگر فردی احساس می کند چنین اتفاقی برای موجودی حسابش افتاده می تواند به بانکی که در آن حساب دارد مراجعه کند تا مسئله بررسی شود.

حکیمی افزود: در حال حاضر با هماهنگی های بعمل آمده با بانک ها، انجام هر تراکنشی توسط خودپردازها و دستگاه های خرید و سیستم های اینترنت بانک در صورتی قابل انجام است که ابتدا دارنده کارت و حساب نسبت به تغییر رمز خود اقدام کند و پس از تغییر رمز ها تمام تراکنش ها ممکن خواهد بود.

وی ضمن پوزش از مردم شریف بابت این اتفاق تأکید کرد: با وجود اینکه این اتفاق در خارج از سیستم بانکی افتاده ما خود را موظف می دانیم تا از مردم شریفمان عذرخواهی کنیم و این اطمینان را نیز بدهیم که در صورت مراقبت های معمول شهروندان مانند تغییر سه ماه یک باز رمز ها و تعیین رمزهای غیر قابل حدس، امکان برداشت غیر مجاز از حساب شهروندان وجود ندارد.

 

گردآوری: گروه خبر گــهــر

منبع: farsnews.com

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي