بازی دوستانه تیم ملی ایران و امریکا

بازی دوستانه تیم ملی ایران و امریکا

بعد از سیاست، این بار توپ به زمین فوتبال افتاده است. ایران بعد از روی کار آمدن دولت جدید، درهای سیاست خارجی خود را باز کرد اما فوتبال می‌تواند کلید نهایی برای بازکردن قفل‌ها باشد.

روز 28 آبان ماه امسال در آستانه شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، در خاک ایالات متحده آمریکا، مسابقه‌ای برگزار می‌شود که می‌تواند علاوه بر فوتبال، روی «سیاست» نیز تأثیرگذار باشد. وقتی حرف از فوتبال و سیاست به میان می‌‌آید، ناخودآگاه همه به یاد دیدار ایران و آمریکا در جام‌جهانی‌ 1998 فرانسه می‌افتند‌؛ به نوشته اکثر سایت‌های معتبر دنیا، یکی از مهمترین بازی‌های تاریخ جام جهانی. این مسابقه روز 31 خردادماه سال 1377 در شهر لیون فرانسه برگزار شد و با پیروزی تاریخی ایران همراه شد. نزدیک به یکسال و 7 ماه بعد، دو تیم بار دیگر به مصاف هم رفتند که میزبان، آمریکا بود و نتیجه نهایی یک بر یک.
بازی دوستانه تیم ملی ایران و امریکا

پاسخ مثبت ایران به آمریکا

بعد از 15 سال آیا دوباره ایران و آمریکا مقابل هم قرار می‌گیرند؟ اگر امروز این سؤال را از مسئولان فدراسیون فوتبال بپرسید، بسیار خوشبینانه پاسخ‌‌تان را می‌دهند. همه چیز برای برگزاری این مسابقه مهیا به نظر می‌رسد و مراحل اداری و سیاسی، رو به پایان است.

نزدیک به دو ماه قبل، پیش از شروع رقابت‌های جام‌جهانی‌ برزیل، فدراسیون فوتبال آمریکا پیشنهاد برگزاری بازی دوستانه در روز 19 نوامبر سال 2014 (28 آبان ماه) را به فدراسیون ارائه داد. هر چند به دلیل مشغله زیاد پیگیری این بازی کمرنگ شد اما علی کفاشیان در جلساتی که در وزارت خارجه داشت، بحث برگزاری این بازی را مطرح کرد. فدراسیون فوتبال و علی کفاشیان خیلی زود نظر مثبت خود را به آمریکایی‌ها اعلام کردند اما قرار شد پس از تأیید نهایی وزارت خارجه، بازی در تقویم دو تیم قرار بگیرد: «ما برای برگزاری بازی مشکلی نداریم. بسیار خوشحال می‌شویم در زمین فوتبال همدیگر را ببینیم اما همان‌طور که مطلع هستید برگزاری آن منوط به موافقت دولت ماست.» در همین راستا، فدراسیون همچنان منتظر مجوز نهایی است اما وزارت خارجه تلویحاً با برگزاری بازی، آن هم در خاک آمریکا موافقت کرده است. فدراسیون فوتبال دو کشور حتی بر سر جزئیات، محل برگزاری، شکل سفر و همین‌طور محل اسکان تیم‌ملی در آمریکا به توافق رسیده‌اند و لنگ مجوز نهایی هستند.

این بار سیاست موافق است…

آیا روز 28 آبان‌ماه، ایران و آمریکا سومین بازی خود را در تاریخ فوتبال‌شان برگزار می‌کنند؟ پیش از این بارها و بارها بحث چنین مسابقه‌ای به میان آمده اما هر بار «سیاست» مقابل آن ایستاده است. اما به نظر می‌رسد این بار حتی چنین مانع قدرتمندی، برای برگزاری چنین مسابقه‌ای «نرمش»‌ نشان دهد…

منبع: jamejamonline.ir
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند