این مواد غذایی متابولیسم بدن را تقویت می کنند

تاريخ : 24 آبان

این مواد غذایی که در ادامه بهتان معرفی می کنیم متابولیسم بدن را تقویت می کنند

این مواد غذایی متابولیسم بدن را تقویت می کنند, پورتال خبری فرهنگی گهر

معمولا سرعت سوخت و ساز بدن هر فردی با دیگری متفاوت است. انجام ورزش، خواب کافی، نوشیدن آب به اندازه کافی مهم ترین عواملی هستند که به بالا بردن سرعت متابولیسم بدن کمک می کنند. البته می توان متابولیسم بدن را با درست غذا خوردن هم بالا برد. بنابراین بدونیم لیستی از غذاهایی که سرعت سوخت و ساز بدن را تقویت می کنند معرفی کرده است. علاوه بر تمام این موارد یکسری عادت ها نیز هستند که به بالا رفتن سرعت متابولیسم بدن کمک زیادی می کنند و می توانید آن ها در این مقاله در بدونیم بخوانید.

فلفل تند

تحقیقات نشان داده است که خوردن فلفل تند ۲۵ درصد سرعت متابولیسم بدن را بالا می برد. فلفل ها حاوی ماده ای به نام کپسایسین هستند که باعث تعریق بدن می شود. این ماده گیرنده های درد را در بدن تحریک می کند، گردش خون و سرعت متابولیسم بدن را بالا می برد و باعث می شود بدن سریع تر چربی بسوزاند.

غلات کامل: بلغور جو و برنج قهوه ای

معمولا در برنامه های غذایی سالم خوردن غلات و حبوبات پیشنهاد می شود. رازی که در غلات کامل مثل گندم، بلغور جو، برنج و ذرت نهفته است این است که سرشار از مواد مغذی و کربوهیدارت های پیچیده هستند که با ثابت کردن سطح انسولین متابولیسم بدن را شدت می دهند.

بروکلی

شاید کلم بروکلی سبزی مورد علاقه شما نباشد اما این سبزی منبع کلسیم است و می تواند متابولیسم بدن را بالا ببرد. این سبزی علاوه بر کلسیم سرشار از ویتامین ها C، K و A نیز می باشد. تنها یک وعده بروکلی مقدار زیادی فولات، فیبرهای رژیمی و انواع آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را فراهم می کند. بروکلی یکی از غذاهای سم زدا می باشد که می توانید به برنامه های غذایی خود اضافه کنید.

سوپ

در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است که خوردن سوپ باعث عدم چاقی می شود. این غذا معمولا قبل از غذا سرو می شود زیرا باعث می شود میل به غذای اصلی کمتر شود. در یکی از تحقیقات دانشگاه پن استیت نشان داده اند که ترکیب مایع و جامد در سوپ ها باعث کاهش اشتها می شود. بنابراین مصرف غذا کمتر می شود و چربی های بدن سریع تر می سوزند.

قهوه و چای سبز

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که قهوه و چای سبز هم سرعت متابولیسم بدن را بالا می برند و هم از نظر سلامتی مفید هستند. این نوشیدنی ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند، سطح قند خون را کاهش می دهند، به سوزاندن چربی کمک می کنند و سلولیت ها را کاهش می دهند.

سیب و گلابی

سیب و گلابی بهترین همراهان در مسیر کاهش وزن هستند. زیرا هم کالری کمی دارند و هم به بالا بردن سرعت متابولیسم بدن کمک می کنند. این مسئله در دانشگاه ایالتی ریو دجانیرو ثابت شده است که زنانی که روزانه ۳ عدد سیب یا گلابی موچک می خورند بیشتر از دیگران وزن کم می کنند.

ادویه جات

ادویه جاتی چون فلفل سیاه، دانه های خردل، پودر سیر و زنجبیل سرعت متابولیسم بدن را بالا نگه می دارند. ثابت شده است کسانی که در غذای خود ادویه جات مصرف می کنند ۱۰۰۰ کالری بیشتر از دیگران می سوزانند.

مرکبات

مرکباتی چون پرتقال، گریپ فروت و لیمو به سوزاندن چربی و بالا بردن سرعت متابولیسم بدن کمک می کنند. علاوه بر این مرکبات به دلیل دارا بودن ویتامین C سطح انسولین خون را ثابت می کنند.

غذاهای سرشار از کلسیم

اگر می خواهید سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهید باید غذاهای کلسیم دار مصرف کنید. تحقیقات دانشگاه تنسی ثابت کرده است کسانی که بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف می کنند نسبت به کسانی که کلسیم کمتری مصرف می کنند ۲ برابر بیشتر وزن کم می کنند.

اسیدهای چرب اومگا۳

اسیدهای چرب اومگا۳ در درجه اول در ماهی یافت می شود. اما در گردو، تخمه، بذر کتان و روغن شاهدانه نیز یافت می شوند. این غذاها سرعت متابولیسم را بالا می برند زیرا تولید هورمونی به نام لپتین (این هورمون باعث کاهش سرعت متابولیسم می شود) را کاهش می دهند.

تحقیقاتی که در دانشگاه مایو انجام شده نشان داده است قبیله های آفریقایی که در وعده های غذایی خود بیشتر ماهی مصرف می کنند سطح لپتین آن ها ۵ برابر کمتر از کسانی است که کمتر در وعده های غذایی خود ماهی و غذاهای سرشار از اومگا۳ مصرف می کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي