ایران فیلترینگ را از کدام کشور یاد گرفته است؟

ایران فیلترینگ را از کدام کشور یاد گرفته است؟

ایران فیلترینگ را از کدام کشور یاد گرفته است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

ایران فیلترینگ را از کدام کشور یاد گرفته است؟

ایران تکنولوژی اعمال محدودیت در اینترنت را در اختیار دارد و برنامه های آن نسبت به ۲سال پیش بسیار هوشمندتر شده اند و چشم گیرترین شاخص در افزایش قابلیت فن آوری ایران، حمله استراتژیک و هدفمند به یک برنامه نرم افزاری به نام تور (Tor)، می باشد.

 لیزا دافتری، نویسنده آمریکایی با اشاره به جنگ رسانه ای غرب در جریان انتشار فیلم کشته شدن نداآقاسلطان در سال ۸۸ و استفاده از انتشار ویروسیِ اینترنتی آن پس از انجام این قتل، در مقاله ای در وبگاه فاکس نیوز می نویسد: پس از این اتفاق ایران به سمت اعمال محدودیت در اینترنت حرکت کرده است. اگرچه ممکن است ایران قادر به واردات تجهیزات جاسوسی سایبری نباشد، اما با توجه به گزارش های اخیر از دولت ایران، این کشور در حال افزایش توانایی های خود برای نظارت بر اینترنت است. بسیاری اعتقاد دارند که تهران بومی سازی تولید فن آوری های جاسوسی را آغاز کرده است.

وی افزود: این گزارش که هفته گذشته توسط بخش تحقیقات کنگره، دفتر پاسخگویی دولت، صادر شده است، در ردیابی فروشندگان فن آوری های سطح بالای ارتباطات جاسوسی به ایران ناموفق بوده است. با این حال، کنترل اعتراضات اخیر توسط دولت نشان داد، که مقامات ایران از تجهیزات نظارتی پیچیده ای برای کنترل مخالفین آنلاین استفاده می کنند.

پس از چهار ماه مطالعه، نتایج اعمال تحریم های گسترده تر علیه دولت ایران در جولای ۲۰۱۰، توسط دولت ایالات متحده، با هدف ممانعت از تجارت شرکت های صادر کننده فن آوری های حساس به ایران اعلام شد.

این سؤال مطرح است که آیا این فن آوری های ارتباطی از خارج از کشور خریداری شده و یا توسط خود ایرانیان توسعه یافته، و دولت در دفاع از انقلاب در برابر مخالفان سایبری به خودکفایی رسیده است؟

بعد از شورش های انتخابات ریاست جمهوری ایران از سال ۲۰۰۹، اقدامات دولت برای مقابله با مخالفان به اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب، و سایت های وبلاگ نویسی، به عنوان موثرترین و عمومی ترین راه برای اتحاد و سازماندهی علیه حکومت، نیز کشیده شد.

وی در ادامه مقاله اش در فاکس نیوز افزوده است: آستین هیپ، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات سانسور و از فعالین توسعه فن آوری های افزایش آزادی اینترنت، در این باره می گوید: “من فکر نمی کنم آنها به خودکفایی کامل رسیده باشند، اما با توجه به مطالعه کتاب های راهنمای دولت ایران می توانم بگویم که آنها قطعا در حال تولید این تکنولوژی در ایران می باشند.”

مدت کوتاهی پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ ایران، هیپ، برنامه نویس ۲۶ ساله ای که در شمال کالیفرنیا زندگی می کند، ایرانیان را در مورد چگونگی استفاده از سرورهای پروکسی (فیلترشکن) برای دسترسی به سایت های اینترنتی مسدود شده، آموزش داد. او پس از مطالعه تکنولوژی دولت ایران، نرم افزاری را طراحی کرد که امکان کدگذاری داده ها و پنهان سازی فعالیت های اینترنتی را فراهم می ساخت.

“من فکر نمی کنم شرکتی این تجهیزات سانسور را بطور کامل در اختیار آنها قرار داده باشد. این تجهیزات دارای سه قسمت می باشند. قسمتی از آن فناوری است که آنها اکنون در اختیار دارند؛ بخش دیگر برنامه هایی است که باید از کشور دیگری تامین شود، و هر روز هم بهتر می شوند. اگر شما از سال ۲۰۰۹ تاکنون به آنها نگاه کنید، آنها بسیار هوشمندتر شده اند.”

چشم گیرترین شاخص در افزایش قابلیت فن آوری دولت، حمله استراتژیک و هدفمند به یک برنامه نرم افزاری به نام تور (Tor)، یک برنامه عادی که در سال ۲۰۰۹ در تظاهرات های مردمی استفاده می شد، می باشد.

این برنامه، برای اتصال امن به اینترنت از طریق شبکه های خصوصی با توانایی پنهان کردن آدرس های آی پی، توسط آژانس های دولتی ایالات متحده تولید و توسعه یافته بود. دانلود این نرم افزار رایگان بوده و قادر به کدگذاری سابقه پیام ها و مرورگر می باشد.

تور برای مقابله با یک نوع رایج از نظارت اینترنتی موسوم به “تجزیه و تحلیل ترافیک”، که می تواند منبع و محل یک کاربر را ردیابی نماید، طراحی شده بود.

این نویسنده آمریکایی، همچنین می نویسد: تور در بهترین حالت خود، قادر بود حدود ۲۵۰۰۰۰ کاربر که همزمان به شبکه آن متصل شده بودند را از فناوری نظارتی محافظت نماید. تعداد کاربران در ایران پس از اغتشاشات به بیش از دو برابر افزایش یافت.

در اوایل ژانویه سال جاری، بیش از ۹۵ درصد از اتصالات شبکه تور، توسط مرکز خدمات پهنای باند در ایران منهدم شد. به گفته کارشناسان، دولت ایران سال ها برای رهگیری و از کار انداختن این برنامه تلاش کرده است.

هیپ می افزاید: “ایجاد وقفه در این فن آوری، چیز شگفت انگیزی نیست. مشکل در سرعت انتقال پیام ها می باشد، مثل اداره پست که برای اطلاع از محتوای نامه ها آنها را باز می کند. تصور کنید این کار یک میلیون بار در ثانیه اتفاق می افتد. آنها مجبور نیستد چیز جدیدی کشف کنند؛ کافی است هزینه بیشتری کرده و سرعت انجام این کار را افزایش دهند.”

دولت ایران در تلاش گسترده برای کنترل مخالفین جمهوری اسلامی در جریان “جنگ نرم” و مقابله با نفوذ و تاثیر افکار و ایده های خارجی، تهاجمی ترین تاکتیک خود را در اوایل سال جاری، با برنامه اینترنت ملی و قطع دسترسی ایران به اینترنت جهانی(؟) از اوایل اوت و به موازات آن راه اندازی یک شبکه قانونی اسلامی یا “حلال” را اعلام کرد، که دولت را به مسدود نمودن سایت های مخالفین ایران قادر می سازد.

اگرچه کارشناسان می گویند که ممنوعیت کامل خدمات اینترنتی پهن باند در سراسر ایران، به نظر کار بسیار جسورانه ای می آید، اما گزینه استفاده از سیستم شبکه ای دوگانه به طور کامل امکان پذیر بوده و در کوبا و کره شمالی اجرا شده است.

وی همچنین می نویسد: در پاسخ به افزایش اعمال محدودیت در ارتباطات، وزارت امور خارجه آمریکا، ۲ میلیون دلار کمک مالی به پروژه دسترسی ایمن به اینترنت قابل حمل از طریق تلفن های همراه توسط مخالفین در ایران اختصاص داد. این سیستم مستقل، به نام “اینترنت چمدانی” به طور مخفیانه قابل حمل بوده و به راحتی می توان آن را از مرزهای حساس نیز رد نموده و به سرعت یک ارتباط بی سیم را با آن برقرار کرد. این فناوری برای عبور از سانسور و قطع ارتباطات، توسعه یافته است.

هفته گذشته، رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، اعلام کرد که ایران آماده مبارزه با طرح اینترنت چمدانی، که آن را طرح “تروریسم سایبری” آمریکا خواند، می باشد.

اینترنت چمدانی بر اساس یک فناوری بی سیم و تقریبا بصورت غیرقابل رهگیری، برای عبور از محدودیت های ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در ایالات متحده و سراسر جهان، ساخته شده است. تنها راه برای مقابله با آن استفاده از دستگاه های مسدود کننده (جمر jammer) با فرکانس رادیویی بالا است.

هیپ می گوید: “آنها نمی توانند به طور کامل ارتباط را قطع کنند، چرا که برای کارهای بانکی و دولتی خود به آن احتیاج دارند.”
وی در انتها می افزاید: “اگر شما منبع ایجاد ارزش اقتصادی را مختل کنید، با مشکل بزرگتری روبرو خواهید شد، دولت ایران نیز از این موضوع مطلع است.”

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي