ایران رکورددار مصرف آدامس در جهان

تاريخ : 7 بهمن

 بازار خبر: گروه تحقیقاتی (kantar) با بررسی مناطق جغرافیایی بالاترین میزان مصرف آدامس در میان کشورهای مختلف را معرفی کرد.

ایران رکورددار مصرف آدامس در جهان, پورتال خبری فرهنگی گهر

طبق گزارش منتشرشده در سایت www.confectionerynews.com ایران به عنوان بزرگترین مصرف کننده آدامس در جهان معرفی شده است .

ایران رکورددار مصرف آدامس در جهان, پورتال خبری فرهنگی گهر

بر این اساس ، (kantar) که یک گروه تحقیقاتی معروف انگلیسی در زمینه بازار و مارکتینگ است، در بررسی های خود اعلام کرد که کشورهای خاورمیانه بالاترین میزان مصرف آدامس را در میان سایر مناطق جغرافیایی دارد. این گروه در مطالعات خود به این نتیجه رسیده که اگر چه بزرگترین کمپانیهای تولید آدامس در غرب است ولی کشورهای خاورمیانه همچون ایران و عربستان سعودی بالاترین میزان مصرف آدامس را در جهان دارد.

بر اساس این بررسیها که در ماه آگوست سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است ۸۲ درصد مردم ایران آدامس می جوند . کشورهای عربستان صعودی با ۷۹ درصد و آمریکا با ۵۹ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

بر اساس داده های یورو مانیتور اینترنشنال، ارزش بازار آدامس در ایران ۱۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به صورت خرده فروش است . کمپانی (Wrigley) با ۴۳ درصد سهام آدامس سازی ایران را به دست گرفته است.

به گفته kantar محبوب ترین آدامس در میان ایرانیان «اوربیت» با طعم نعناع پونه است .

این در حالی است که ردپای  (Kraft food)- دومین تولید کننده بزرگ آدامس در جهان- از سال ۲۰۱۰ به بعد در ایران کمرنگ شد.

۵۰ درصد دیگر سهام آدامس سازی ایران در اختیار شرکت های داخلی از قبیل شیرین عسل و مینو است.

می‌گویند ایرانیان سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان خرج آدامس جویدن می‌کنند. برخی واردات این خوراکی را غیر‌ضروری می‌دانند و از اختصاص ارز به آن در شرایط موجود انتقاد می‌کنند.

 

در دو ماه شهریور و مهر امسال سه میلیون دلار آدامس وارد کشور شده است ؛ این خبری است که چندی پیش سایت‌ها از آمارهای گمرک کشور در هفت ماه ابتدایی امسال استخراج و منتشر کردند.

طبق آمارها ۸۰ درصد آدامس‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مبدا آنها بیشتر کشورهایی مثل ترکیه و لهستان است. از چندی پیش موج گرانی‌ها به آدامس‌ها رسیده و قیمت آنها را یک تکان اساسی داده است. آدامس ریلکس از ۳۵۰ به ۱۵۰۰ تومان و آدامس اربیت از ۴۰۰ به ۱۶۰۰ تومان رسیده است. اینها دو نمونه پر‌فروش آدامس‌های خارجی هستند و سایر نام‌های تجاری هم دقیقا وضعیت مشابهی دارند.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي