اوج هیجان لیگ برتر فوتبال ، جمعه 22 فروردین 1393

دسته بندي : ⚽ ورزش,اخبار ورزشی
تاريخ : 21 فروردین

در هفته پایانی لیگ برتر ۵ تیم بدنبال قهرمانی و کسب سهمیه آسیا و ۴ تیم در پی فرار از سقوط هستند.

اوج هیجان لیگ برتر فوتبال ، جمعه 22 فروردین 1393, پورتال خبری فرهنگی گهر

مراسم جشن قهرمانی لیگ سیزدهم در کدام شهر برگزار می‌شود؛ اصفهان، تهران، اهواز یا تبریز؟! فقط یک ۹۰ دقیقه دیگر باید انتظار کشید تا چهره قهرمان رقابت‌های این فصل، با همه حساسیت‌هایش مشخص شود.

این نخستین‌بار است که در هفته پایانی لیگ برتر، پنج تیم شانس قهرمانی دارند. پیش از این بیشترین هیجان را در هفته پایانی ششمین دوره لیگ برتر تجربه کرده بودیم؛ جایی که چهار تیم سایپا، استقلال اهواز، استقلال و پرسپولیس شانس قهرمانی داشتند و در نهایت، سایپا، همان تیمی که در هفته بیست و نهم آن لیگ صدرنشین بود، عنوان قهرمانی را به دست آورد.

حالا هم طبق آمار، نفت تهران که با پایان بازی‌های هفته بیست و نهم به صدر جدول صعود کرد از شانس بیشتری برای قهرمانی در لیگ سیزدهم برخوردار است. کافی است نفتی‌ها سپاهان را شکست بدهند تا بدون توجه به نتایج دیگر بازی‌ها نخستین بار، قهرمانی در لیگ فوتبال ایران را تجربه کنند.

اما بردن سپاهان در اصفهان، آن هم در شرایطی که تیم میزبان شانس قهرمانی دارد و برای کسب سهمیه آسیا می‌جنگد، کار ساده‌ای نیست. همین موضوع فولادی‌ها را امیدوار کرده است تا با کوچک‌ترین لغزش نفت، تیم بی‌انگیزه گسترش فولاد را شکست بدهند و بعد از ۹ سال جام قهرمانی را برای فوتبالدوستان اهوازی به ارمغان بیاورند. گسترش فولاد همان تیمی است که هفته گذشته چهار گل از نفت تهران خورد تا بشدت مورد انتقاد قرار بگیرد. حال باید دید شاگردان مهدی تارتار، در خانه می‌توانند تیم قدرتمند فولاد را متوقف کنند یا با شکستی دیگر، شانس سه تیم استقلال، پرسپولیس و سپاهان را برای کسب عنوان قهرمانی از بین می‌برند.

سومین تیم پرامید، استقلال است. آبی‌ها که با پیروزی بر فولاد در اهواز دوباره به کورس قهرمانی برگشتند، فردا در حضور تماشاگران خودی به مصاف تیم پرمهره تراکتورسازی می‌روند. بردن تراکتورسازی هرچند تضمینی برای قهرمانی آبی‌ها نیست

اما سهمیه آسیایی این تیم را مسجل خواهد کرد. البته هواداران خوشبین استقلال امیدوارند این پیروزی با توقف نفت و فولاد همراه شود تا آنها یکی از شیرین‌ترین قهرمانی‌های خود را جشن بگیرند. علی کریمی، کریم انصاری فرد، جواد کاظمیان و محمد نصرتی پرسپولیسی‌هایی هستند که در آخرین هفته لیگ باید رودرروی استقلال به میدان بروند. در این میان شاید انصاری فرد با انگیزه ترین بازیکن باشد چراکه برای کسب عنوان آقای گلی با غلامرضا عنایتی، مهاجم کارکشته صبای قم رقابتی میلی‌متری دارد.

اما پرسپولیسی‌ها برای قهرمانی در لیگ سیزدهم به خوش‌بینی بیشتری نیاز دارند. آنها که در فاصله دو دقیقه تا پایان هفته بیست و نهم صدرنشین بودند، حالا در شرایطی باید در آخرین بازی خود به مصاف استقلال صنعتی بروند که سه تیم نفت، فولاد و استقلال را بالاتر از خود می‌بینند. این یعنی اگر شاگردان دایی در اهواز پیروز نشوند، احتمالا سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم از دست خواهند داد. البته پیروزی در این بازی هم ضامن آسیایی شدن قرمزها نیست، چون باز هم با پیروزی نفت، فولاد و استقلال در بازی‌های فردا، چهارم خواهند شد؛ اما فوتبال است و هزار اتفاق غیرقابل پیش‌بینی. این سه تیم اگر نبرند، پرسپولیس با پیروزی در اهواز قهرمان لیگ می‌شود.

شانس پنجم قهرمانی هم سپاهان است. چیزی شبیه معجزه می‌تواند طلایی پوشان را قهرمان لیگ سیزدهم کند؛ این‌که آنها با اختلاف دو گل نفت را شکست بدهند، فولاد در تبریز ببازد و دو تیم استقلال و پرسپولیس هم در هفته سی ام متوقف شوند. البته پیروزی بر نفت با دو گل برتری، شانس سپاهان را برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان افزایش می‌دهد و این همان چیزی است که حساسیت دیدار فولادشهر را دوچندان می‌کند.

جنگ بقا

همزمان با رقابت پنج تیم بالای جدول برای کسب عنوان قهرمانی و سه سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، چهار تیم هم آخرین شانس خود را برای بقا در لیگ برتر امتحان می‌کنند؛ داماش گیلان، ذوب‌آهن اصفهان، فجرسپاسی شیراز و استقلال صنعتی خوزستان.مس کرمان در هفته بیست و نهم با جمع لیگ برتری‌ها وداع کرد و حالا وقت آن است تا تکلیف دومین تیم سقوط‌کننده مشخص شود. یک تیم هم به دیدار پلی آف می‌رود تا پس از بازی با برنده پیکان تهران و سیاه جامگان، جواز حضور در لیگ چهاردهم را به دست آورد.

داماش فردا در رشت میزبان تیم سقوط کرده مس کرمان است. پیروزی در این بازی اگر با توقف ذوب‌آهن و فجرسپاسی همراه شود به بقای داماش منجر خواهد شد. فجرسپاسی در شیراز میزبان ملوان است و ذوب آهن هم در تهران به مصاف راه‌آهن می‌رود. اگر هر دو تیم فجر و ذوب‌آهن پیروز شوند، داماش قطعا سقوط خواهد کرد و تکلیف تیم راه یافته به دیدار پلی آف نیز با گل شماری مشخص می‌شود. در این صورت پای استقلال صنعتی خوزستان هم به میان می‌آید، مگر این‌که پرسپولیس را در اهواز متوقف کنند.

آندو و بختیار؛ غایبان بزرگ

پرونده لیگ سیزدهم در حالی فردا شب و با برگزاری هشت دیدار همزمان بسته خواهد شد که ۱۳ بازیکن از همراهی تیم‌های خود محروم هستند. در این میان غیبت آندرانیک تیموریان و بختیار رحمانی، دو بازیکن تاثیرگذار استقلال و فولاد، شاید بیشترین تاثیر را در رقابت تیم‌های بالانشین داشته باشد. اسامی محرومان هفته سی ام لیگ برتر در زیر آمده است:آندرانیک تیموریان (استقلال تهران)، ابراهیم صالحی (استقلال خوزستان)، علیرضا نظیف کار (داماش گیلان)، روزبه شاه‌علی‌دوست، مجید ایوبی و بابک حاتمی (سایپا البرز)، حامد پور عمرانی (صبای قم)، عبدالله کرمی و بختیار رحمانی (فولاد خوزستان)، محمدعلی احمدی (سپاهان)، سید احمد سید صالح آهی (ملوان بندر انزلی)، احمد آل‌نعمه و حمید بوحمدان (نفت تهران)

برنامه هفته پایانی لیگ سیزدهم

استقلال صنعتی ـ پرسپولیس/داماش ـ مس/استقلال ـ تراکتورسازی/فجرسپاسی ـ ملوان/راه‌آهن سورینت ـ ذوب‌آهن/سپاهان ـ نفت/گسترش فولاد ـ فولاد/صبا ـ‌ سایپا

رده‌بندی گلزنان

۱۳گل: غلامرضا عنایتی (صبای قم) و کریم انصاری‌فرد (تراکتورسازی)/ ۱۲ گل: مهرداد بایرامی (گسترش فولاد)/ ۱۱ گل: رضا نوروزی (نفت تــــهران) و مـــــهدی دغاغله (ملوان)

 

اوج هیجان لیگ برتر فوتبال ، جمعه 22 فروردین 1393, پورتال خبری فرهنگی گهر

منبع:press.jamejamonline.ir

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي