اهمیت معاینه لگن در زنان و روش انجام آن

تاريخ : 29 آبان

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

اهمیت معاینه لگن در زنان و روش انجام آن

اهمیت معاینه لگن در زنان و روش انجام آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

معاینه لگنی در زنان چگونه است؟

آزمایش لگنی به پزشک این امکان را می دهد تا در اندام های یک خانم ، قبل ، درحین و پس از یائسگی به دنبال علائم بیماری بگردد . واژه « لگنی » به « حفره لگن » اشاره دارد . آزمایش انجام می شود تا اندام های زیر در یک خانم دیده شوند :

رحم
واژن ( مجرایی ماهیچه ای که از گردن رحم تا لب های واژن توسعه می یابد )
گردن رحم ( از رحم تا واژن ادامه می یابد )
لوله فالوپ ( یک لوله که تخمک را از تخمدان به رحم می رساند )
تخمدان ( غددی که تخمک را تولید می کنند )
مثانه ( کیسه ای که ادرار را نگه می دارد )
راست روده ( اتاقکی که کولون را به مقعد وصل می کند )

سایز بدن یک خانم ، حساسیت آزمایش لگنی را مشخص می کند . متاسفانه انجام این آزمایش برای افراد سنگین وزن دشوار است و حساسیت آزمایش برای آن ها پایین می آید . گاهی دکتر برای مطمئن شدن از نتایج آزمایش لگنی مجبور است تست ماورائ صوت هم انجام دهد .

چرا خانم های یائسه نیاز به انجام آزمایش لگنی دارند؟
چون افزایش سن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود . انجام منظم آزمایش لگنی ، هم برای خانم های یائسه و هم برای پس از یائسگی توصیه می شود زیرا به آن ها این امکان را می دهد که اگر به سرطان مبتلا شدند در مراحل اولیه آن را تشخیص دهند و درمان را شروع نمایند .

خانم های یائسه باید هر چند وقت یکبار آزمایش پاپ را انجام دهند؟
براساس گزارش سرویس پیشگیری امریکا، انجام آزمایش پاپ ( پاپ اسمیر ) با آزمایش پاپیلوویروس انسانی ( HPV ) هر ۳ الی ۵ سال یکبار در خانم های ۳۰ الی ۶۵ ساله توصیه میشود . خانم های بالای ۶۵ سال می توانند دیگر آزمایش انجام ندهند اگر : در طی ۱۰ سال ، حداقل ۳ آزمایش پاپ پشت سر هم منفی و یا دو آزمایش HPV پشت سر هم منفی داشته اند . اما خانم هایی که سابقه تشخیص ناهنجاری های پیش از سرطانی پیشرفته ( یعنی تشخیص بافت یا سلول های غیر طبیعی که ممکن است منجر به سرطان شود و به آن ها Precancer می گویند ) داشته اند باید حداقل تا ۲۰ سال آزمایشات را انجام دهند .

خانم هایی هم که هیسترکتومی همراه با برداشتن گردنه رحم داشته اند و هیچ سابقه ای از سرطان های لگنی و ناهنجاری های پیش سرطانی نداشته اند ، لازم نیست که دیگر آزمایشات را انجام دهند .

اما اگر شما به آزمایشات پاپ هر ساله نیاز ندارید ، اما توصیه می شود که هر سال معاینه های زنانه را انجام دهید تا سلامتی تان را حفظ کنید .

آیا باید برای آماده شدن برای آزمایش لگنی ، کاری انجام دهم ؟
کار خاصی نباید انجام دهید . هنگامی که به مطب می رسید دکتر ممکن است در صورت لزوم از شما بخواهد که از حمام استفاده کنید و بخاطر این امر است که شما در طول آزمایش احساس راحتی کنید . گاهی هم از شما نمونه ادرار خواسته می شود .

در طی این آزمایش باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم ؟
باید انتظار داشته باشید کمی احساس ناراحتی کنید . اما نباید در طی آزمایش احساس درد کنید . خود آزمایش حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد . اگر در طول آزمایش و یا قبل از آن سوالی داشتید از دکتر بپرسید .

آزمایش لگنی چگونه انجام می شود ؟
مراحل آن :
از شما می خواهند که لباس هایتان را در بیاورید ( ممکن است که از شما بخواهند لباس بیمارستان یا کاوری دیگر بپوشید ) .

راجع به هرگونه نگرانی یا خطر سلامتی با شما صحبت می کنند .

از شما می خواهند به پشت دراز بکشید و آرام باشید .

نقطه زیر شکم را فشار می دهند تا اندام ها به سمت بیرون فشار آورند .

به شما کمک می کنند تا در موقعیتی قرار بگیرید تا آزمایش با آینه طبی را انجام دهند .

از شما می خواهند که زانوهایتان را خم کنید و در استخوان رکابی جمع نمایید .

برای آزمایش اسپکولوم آماده می شوید . اسپکولوم یک آینه طبی است که از طریق واژن وارد بدن شما می شود . اسپکولوم باعث باز شدن واژن می شود بطوریکه واژن ، گردن رحم و رحم دیده شوند .

حالا در صورت لزوم آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود . تکنیسین یا پزشک از یک کاردک چوبی یا پلاستیکی و یک قلم مو یا برس کوچک استفاده می کند تا نمونه ای از سلول های گردن رحم بردارد . یک نمونه هم از مایع ترشحی واژن برای آزمایش عفونت گرفته می شود .

بعد اسپکولوم برداشته می شود .

حالا نوبت آزمایش دستی با انگشت است . دکتر یا تکنیسین ، دو انگشتش را دوطرف واژن قرار می دهد و از دست دیگر استفاده می کند تا ناحیه ای که حس می کند را به پایین فشار دهد.

گاهی هم آزمایش روده ( مقعدی ) انجام می شود . دکتر انگشتی را که با دستکش پوشیده شده داخل مقعد و روده می کند تا وجود هر تومور یا چیز غیر طبیعی را تشخیص دهد .

سپس دکتر راجع به آزمایش صحبت می کند ( ممکن است که از شما بخواهد که بعدا برای گرفتن نتایج مراجعه کنید ).

در طی آزمایش لگنی چه چیزهایی گرفته می شود؟
همانطور که اشاره شد ، نمونه ای از سلول ها طی آزمایش پاپ اسمیر ( به آن پاپ هم می گویند ) برداشته می شود و این برای تشخیص سرطان های حفره لگنی و یا سلول هایی است که ممکن است بعدا به سرطان منجر شوند . نمونه ها درون محلولی جا داده می شوند تا به آزمایشگاه منتقل شوند . همچنین ممکن است آزمایشاتی برای تشخیص بیماری های منتقل شونده از راه جنسی و نیز عفونت ها انجام شود .

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي