امروز اگر طلا بخریم برنده ایم، باید عجله کرد!

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 1 تیر

پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، اعلام کاهش تزریق اعتبار به بازارهای مالی از سوی بن برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا، قیمت طلا را به زیر ۱۳۰۰ دلار در هر انس رساند. طلا وارد مقطع پرسر و صدایی شده است.

 

امروز اگر طلا بخریم برنده ایم، باید عجله کرد!, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

فلز گرانقیمت روز پنجشنبه با کاهش ۶% به زیر ۱۳۰۰ دلار یعنی ۱۲۹۳.۶۵ دلار رسید؛ این پائین‌ترین قیمت طلا از سپتامبر ۲۰۱۰ است. این کاهش جدید دو ماه پس از افت شدید (۲۰۰ دلاری) قیمت طلا در دو مقطع رخ داد و بدین ترتیب از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت طلا به میزان ۲۲% کاهش یافته است.

اما این بار کاهش ارزش طلا در عصر روز پنجشنبه و پس از سخنرانی برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا رخ داد. وی اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا قصد دارد به آرامی حمایت پولی خود از اقتصاد آمریکا را متوقف کند. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در سال جاری تزریق اعتبار به بازارهای مالی که میزان آن ۸۵ میلیارد دلار در ماه است را تا اواسط سال جاری به طور کامل متوقف کند.

اعلام این خبر سبب افزایش ارزش دلار در مقابل یورو و ین نیز شد. اما مشکل اینجاست که افزایش مجدد ارزش دلار، خرید طلا با دلار را برای دارندگان سایر ارزها دشوار و به عبارتی تحمیل می‌کند.

ژان-فرانسوا فور، کارشناس فروش طلا در این باره می‌گوید: در کنار افزایش ارزش دلار، سخنرانی برنانکی سیر قیمت دلار را به سمت بالا سوق داد مسئله‌ای که همواره برای قیمت طلا یک تهدید بوده است. از سویی کاهش بازار سهام نیز به افت قیمت طلا کمک می‌کند؛ چون سرمایه‌گذاران طلاهای خود را برای جبران خسارات‌شان می‌فروشند.

به اعتقاد برخی کارشناسان چشم انداز کاهش حمایت‌های بانک مرکزی آمریکا از بازارهای مالی از سویی سبب کاهش ریسک تورم بسیار بالا در ماههای آینده خواهد شد. به طور سنتی طلا همانند پشتیبانی در برابر افزایش قیمت‌های مصرفی شده است.

به اعتقاد ژان-فرانسوا فور طلا وارد فاز تثبیت شده اما این روند رو به کاهش می‌تواند تا سال آینده ادامه داشته باشد.

وی می‌افزاید: قیمت طلا می‌تواند به ۱۱۰۰ دلار نیز برسد، این قابل پیش بینی است؛ اما کمی دشوار است که تصور کنم از این هم پائین‌تر بیاید و سال ۲۰۱۴ نیز باید دوباره افزایش پیدا کند.

البته تقاضا برای طلا از سوی برخی از افراد و همچنان بانک های مرکزی همچنان بالا خواهد بود. به علاوه شیوۀ پیچیدۀ استخراج طلا را نیز باید مدنظر قرار داد، در صورتی که قیمت طلا بیش از حد پائین بیاید معادن از فعالیت باز می ایستند؛ مسئله‌ای که سبب انقباض تقاضا و همچنین بالارفتن آن خواهد شد.

از سویی از بین رفتن ریسک تورم نیز همین فردا اتفاق نخواهد افتاد. پولی که به صورت گسترده به بازارهای مالی تزریق می‌شد، سبب بالا رفتن بیش از اندازۀ تورم نشد؛ چون این پول به بانکها می‌رفت.

از این رو این اعتبارها می‌توانند دوباره از این سیستم خارج شوند؛ در چنین شرایطی طلا می تواند در بلندمدت و به شکلی منطقی مجدداً به سرمایۀ احتیاطی تبدیل شود.

فور می‌افزاید: “امروز اگر طلا بخریم برنده ایم، باید عجله کرد، حراج است

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي