افزایش احتمال حمله نظامی به تهران

جروزالم پست نوشت:  «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته بار دیگر گفت شکست توافق موقت میان ایران و گروه موسوم به  1+5 ممکن است به اقدام نظامی علیه تهران منجر شود.

افزایش احتمال حمله نظامی به تهران
هارف که در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در صورت عدم توافق دیپلماتیک با ایران به گزینه نظامی روی می‌آورد، گفت: «خوب، من نمی‌گویم که اگر در 6 ماه توافقی نشد، ما وارد جنگ می‌شویم. بخواهم کلی صحبت کنم، باید بگویم که جایگزین مسیر دیپلماتیک این است که ما بخواهیم این موضوع را به طرق دیگر حل کنیم. کاملا هم روشن است که آن راه‌های دیگر چه هستند.»

وی افزود: «تنها چند سناریو پیش روی ماست: این موضوع را یا باید از طریق دیپلماتیک حل کرد، یا از طریقی دیگر. واضح است که آن راه دیگر، می‌تواند و احتمالا استفاده از گزینه نظامی است. رئیس‌جمهور تصریح کرده است که این موضوع روی میز است.»

با این وجود هارف تصریح کرد که در صورت شکست توافق ژنو، اولین گام کاخ سفید تلاش برای افزایش تحریم‌های ایران است. وی ادامه داد: «اما اگر بخواهیم در مورد بازه زمانی کوتاه‌تر صحبت کنیم، یعنی اگر این موضوع در 6 ماه نتیجه نداد، ما خواهان افزایش تحریم‌ها خواهیم شد، من پیش‌بینی نمی‌کنم که بلافاصله بعد از آن وارد جنگ شویم. موضعی فراگیرتر وجود دارد که می‌گوید اگر ما نتوانیم این موضوع را در 6 ماه، یکسال یا هر زمان دیگر از طریق دیپلماتیک حل کنیم، ما متعهدیم که به نحوی آن را حل کنیم. در این صورت اقدامات کم‌دوام‌تر و صراحتا بگویم، پرخطرتر را نیز شامل خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست به موضوع تحریم‌ها پرداخت و بار دیگر کنگره را از تصویب تحریم‌های تازه بازداشت. وی در این رابطه گفت: «فکر می‌کنم طبق برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو)، هیچ تحریم مرتبط با موضوع هسته‌ای، مجاز نیست.  تصویب هر تحریم هسته‌ای جدید و تبدیل آن به قانون بر خلاف مفاد برنامه اقدام مشترک است. به همین دلیل هم هست که رئیس‌جمهور اوباما در سخنرانی «وضعیت کشور» (سخنرانی سالانه) اعلام کرد که هر تحریمی که روی میزش بیاید را وتو می‌کند.»

منبع: جام نیوز

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه