اعتیاد جنسی چیست + عواقب خطرناک آن

تاريخ : 9 تیر

همه چیز درباره اعتیاد جنسی

وقتی رفتار جنسی حالت اجباری به خود می گیرد و با زندگی شخص تداخل می کند بیماری، اعتیاد شروع شده است .شباهت قابل توجهی در شخصیت افراد دچار اعتیاد جنسی وجود ندارد. بسیاری از معتادان با رفتارهای اولیه اعتیاد جنسی در زندگی خود دچار مشکل می شوند و بسیار اندکند معتادانی که فقط به یک سطح از وسوسه‌ی جنسی گرفتار باشند . همچنین قابل ذکر است که اعتیاد جنسی پدیده‌ای برای طبقات پایین جامعه نیست، بلکه در بین تمام گروه های اقتصادی و اجتماعی دیده می شود .

اعتیاد جنسی چیست + عواقب خطرناک آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

اعتیاد جنسی سطوح متفاوتی دارد که البته در هر سطحی دردآور است. احساسات مانند و غربت، شرمساری و یأس و دل‌زدگی و… فرد را به انزوا و مشکلات روانی بیشتر سوق می دهد در اعتیاد جنسی قیود و مرزهای اساسی در زندگی خانوادگی واجتماعی به سرعت زیر پا گذاشته می‌شوند و رفتارهایی نظیر تجاور به زور و خشونت، تجاوز به نزدیکان ،کودک آزاری و…اتفاق می افتد .

در اعتیاد جنسی رفتارهای جنسی یکدیگر را تقویت می‌کنند به عبارت دیگر معتاد از یک نوع رفتار به نوعی دیگر گرایش پیدا می‌کند. تحقیقات در این حوزه نشان داده اند که در اکثر موارد رفتار جنسی با رفتارهای حاصله از دیگر انواع اعتیاد، مرتبط است مانند اعتیاد به خوردن، به کار ، مصرف مواد مخدر،..

اعتیاد جنسی شامل یک سری اختصاصات می باشد مانند اشتغال و وسواس فکری، یعنی شخص بصورت مداوم در رابطه با موقعیت ها و حوادث جنسی دارای اشتغال ذهنی است و تمرکز مداوم فرد با مسائل جنسی باعث سطح بالای تحریک پذیری جنسی در او می گردد. خصیصه دوم در اعتیاد جنسی تکراری شدن رفتار است.

به عبارتی شخص به رفتار جنسی خود برای ارضاء ادامه نمی دهد بلکه هدف تحریک شدن هرچه بیشتر است و بدین شکل این اعتیاد به تداخل با برنامه های روزانه می انجامد و عملکرد اجتماعی و فردی را مختل می کند ولی با وجود این عوارض رفتار تداوم پیدا می کند . بنابراین خصیصه سوم ، از دست دادن کنترل (اجبار) شخص با وجود مشکلات حاصل است که کماکان به رفتارهای تکراری خود شامل تحریک پذیری بالا بدون احساس رضایت،… ادامه می دهد و نمی تواند رفتار را متوقف کند با اینکه هر روز وقت بیشتری را برای متوقف کردنش اختصاص می دهد.

عواقب خطرناک اعتیاد جنسی

اعتیاد به پورنوگرافی تعاریف مختلف دارد. استفاده بیش از حد از ابزار پورنوگرافی، طوری که سبب اختلال در زندگی عادی فرد شود، اعتیاد به پورنوگرافی است. به طور کلی، سه دلیل عمده برای استفاده از ابزارهای پورنوگرافی ذکر شده است؛ به حقیقت پیوستن رویاها، اجتناب از ایجاد رابطه با دیگران و خود ارضایی.

گاهی دلیل استفاده از ابزار پورنوگرافی این است که فرد در زندگی واقعی به رویاهای خود دست پیدا نکرده و سعی می‌کند با پورنوگرافی جای کمبودها را پر کند. البته ریشه اعتیاد به پورنوگرافی معمولاً به دوران کودکی بر می‌گردد. بد نیست بدانید مراحل اعتیاد به پورنوگرافی عبارتند از:

مرحله مواجهه با ابزار پورنوگرافی

بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد به پورنوگرافی هستند، دیدن مواد پورنوگرافی را از سنین پایین شروع می‌کنند.

مرحله اعتیاد

فرد مبتلا به ابزار پورنوگرافی رجوع می‌کند و یک حالت اجبار در او وجود دارد که نمی‌تواند عملش را ترک کند.

مرحله افزایش

روز به روز، میزان استفاده از ابزار پورنوگرافی بیشتر می‌شود و بیمار نمی‌تواند دست از آنها بکشد.

مرحله حساسیت‌زدایی

دیگر ابزار پورنوگرافی،حساسیت اولیه خود را برای بیمار از دست می‌دهد و بیمار با ابزار پورنوگرافی تحریک نمی‌شود. بنابراین سعی می‌کند با استفاده بیشتر و متنوع تر از ابزار پورنوگرافی به حساسیت اولیه دست پیدا کند، ولی این اتفاق نمی‌افتد.

مرحله عمل

بیمار از دنیای پورنوگرافی خارج و  وارد اعمال پورنوگرافیک می‌شود. فراموش نکنید، اعتیاد به پورنوگرافی اثرات ویرانگری در زندگی فرد مبتلا دارد؛ مثلا این که فرد بیمار مسئولیت‌های کاری و شغلی خود را نمی‌تواند انجام دهد و اقدام به کارهای خطرناک و دیدن و استفاده از ابزار پورنوگرافی در محل‌های نامناسب مثل محل کار خود می‌کند.

همچنین صرف هزینه زیاد برای ابزار پورنوگرافی و وارد شدن در روابط جنسی نامتعارف و به دنبال آن ابتلا به بیماری‌های مختلف و خطرناک، دستگیری و زندان و از هم پاشیدن کانون خانواده، از دیگر عوارض این نوع اعتیاد جنسی است.

امروزه مشخص شده، استفاده از ابزار پورنوگرافی اثرات سمی روی مغز دارد که شبیه اثرات مخرب کوکائین روی مغز است و افرادی که از ابزار پورنوگرافی استفاده می‌کنند، وارد روابط جنسی بسیار خطرناک مثل روابط جنسی گروهی، سادیسم (لذت در آزار دادن دیگران)، مازوخیسم (لذت در آزار دیدن) و حتی روابط جنسی با حیوانات می‌شوند.

فیلم تهدیدی برای ازدواج

مشاهده فیلم های پورنو ٬ تهدیدی برای ازدواج شما 

به گفته کارشناسان ، محرک جنسی این افراد ، چیزی غیر از همسرشان می باشد و در مسیری حرکت می کنند که جُز پوچی ، تنهایی ، احساس گناه ، بی مسئولیتی ، روابط غیر عاطفی و غیر متعهدانه به همسر خود هیچ نصیبی نمی برند.

عوارض فیلم های پورنوگرافی تنها به این موارد محدود نمی شود . تماشای دائمی حرکات اغراق شدهبازیگران در فیلم های مستهجن ( که همه چیز بر مبنای خشونت و سکس است ٬ نه روابط عاطفی و احساسات عاشقانه ) باعث میشود افراد نسبت به اخلاقیات بی تفاوت شده و به خانم ها ، به چشم ابزارهایی برای اطفای شهوت نگاه کنند که این موضوع فاجعه بار ، برای جامعه ، فرد و خانواده بسیار خطرناک است .

از دست دادن خانواده ، جدایی و طلاق ، مواجه شدن با قانون در مواردی مثل مزاحمت برای دختران ، اذیت و آزار کودکان و سوء استفاده جنسی از همکاران ، ممکن است از عوارض فیلم های پورنوگرافی باشد.

نکته : در علم پزشکی امروز که تا مرز شناخت بسیاری از بیماری ها هنوز فاصله دارد ، خیلی از امور زندگی کم ضرر به نظر می رسند اما در آینده ای نزدیک شاید ضرر آنها ثابت شود .  دیدن این فیلم ها به بهانه آموزش که با تحریک سیستم عصبی خودکار ( سمپاتیک و پاراسمپاتیک ) موجب تحریک دائمی ذهن می شود یا تجویز دیدن فیلم های جنسی برای زوجینی که یکی از همسران یا هر دو به بی میلی جنسی و سرد مزاجی مبتلا هستند و ممکن است در مدت کوتاهی موجب بهبودی روابط شود اما در طولانی مدت ، منجر به بروز مشکلات عدیده ای گردد.

اختلال‌های میل جنسی عموماً با اصطلاح کاهش یا از بین رفتن میل جنسی توصیف می‌شود و در اثر سوء مصرف مواد، خستگی، افسردگی یا اضطراب بروز می‌یابد. مصرف بعضی داروها مانند ضدافسردگی‌ها و آرام بخش‌ها نیز باعث کاهش میل جنسی می‌شود. خستگی و بی‌حالی پس از شراب‌خواری یا مصرف مواد مخدر نیز بر میل جنسی فرد برای برقراری رابطه زناشویی اثر می‌گذارد. مصرف ماری جوانا در درازمدت میل جنسی را، به ویژه در زنان کاهش می‌دهد. کاهش میل جنسی علامت مشکلات محرکه مهم‌تری است که بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر مصرف ماری جوانا ترک شود، عموماً میل جنسی به حالت عادی برمی‌گردد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي