استفاده موثر از نور در دکوراسیون

تاريخ : 10 فروردین

راهنمای استفاده موثر از نور در دکوراسیون را در این بخش از سایت گهر برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

استفاده موثر از نور در دکوراسیون, پورتال خبری فرهنگی گهر

محیط خانه جایی‌ست که مهمترین ساعات شبانه‌روز را در آن سپری می‌کنیم. وقت صرف وعده‌های غذایی و اوقات خواب، بیداری و بعدازظهرها از زمان‌هایی هستند که اغلب‌مان این ساعت‌ها را در خانه می‌گذرانیم. حس و حال ما در این ساعات تا حد زیادی تحت تاثیر محیط خانه قرار دارد. فاکتورهای بسیاری در این تاثیرگذاری سهیم هستند که نور از مهمترین آنهاست.

اغلب افرادی که به مشاغل مرتبط با دکوراسیون داخلی مشغول هستند، از اهمیت نورپردازی در محیط‌های سربسته آگاهند و بخش اصلی کارشان را روی نور و روش‌های انتشار آن در محیط‌ها و اتاق‌های مختلف متمرکز می‌کنند. در این میان تاثیر نور طبیعی نیز بسیار زیاد است. با توجه به اینکه روند روتین زندگی ما، وابستگی نزدیکی با آغاز روز دارد، می‌توانیم با بهره بردن از برخی تکنیک‌های طراحی داخلی، از نور روز در تاثیرگذاری مثبت بر روی افراد خانه بیشترین بهره را ببریم.

در این مطلب، به نکاتی در همین رابطه اشاره شده است. هر چند که سبک و سیاق معماری ایرانی در ساخت و ساز منازل و محیط‌های کار تا حدودی با تصاویر این مطلب متفاوت است، اما رعایت اصول کلی اشاره شده در این مطلب می‌تواند به افزایش استفاده مثبت ما از نور طبیعی کمک شایانی نماید.

• نور طبیعی، حس و حال ما را بهتر می‌کند.

اغلب ما در محیط‌های روشن به مراتب احساس سرخوشی و شادابی بیشتری می‌کنیم. نور طبیعی برای همه ما ضروری است. پوست، مو، چشم‌ها و حتی ذهن ما به این منبع روشنایی طبیعی نیاز دارند. همچنین در صورت استفاده صحیح از این نور در محیط خانه، بهره‌وری مثبت از آن نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. نور طبیعی، در مقایسه با نورهای مصنوعی، می‌تواند محیط‌های تاریک را از رطوبت و هوای آلوده تمیز کرده و به محیط آرامش بخشد.

• نور و روشنایی کافی باعث می‌شود فضای داخل را بزرگتر از حد معمول حس کنیم.
اگر از دسته افرادی هستید که دوست دارید محیط منزل یا محل کارتان را بزرگتر از آنچه که واقعاً هست حس کنید و نشان دهید، نورپردازی صحیح و خصوصاً استفاده از نورهای طبیعی می‌تواند کمک بزرگی به شما باشد. نور کافی و مناسب، چشم‌ها را فریب داده محیط را بزرگتر نشان می‌دهد. اتاق‌های تاریکی که پر از وسیله هم هستند در مقایسه با اتاق‌هایی روشن با وسایل کمتر دو حس کاملاً متفاوت را القا می‌کنند. برای پر کردن سایه‌هایی که عصرها و پس از غروب خورشید در محیط ایجاد می‌شوند، به طور هوشمندانه از منابع مصنوعی نور استفاده کنید.

• استفاده بهینه از پنجره‌ها برای ورود نور بیشتر به محیط.

در بسیاری از منازل، مشکل کمبود نور، از پنجره‌هایی که در مکان‌های بد تعبیه شده نشات می‌گیرد. پنجره‌هایی که امکان ورود نور بیشتر به محیط را ندارند.
به محیط کار یا خانه نگاه کنید. اگر نور روز را به میزان کافی در آنها نمی‌بینید، شاید مشکل از محل‌های ورود نور باشد. استفاده از پرده‌های روشن و نازک و همچنین استفاده از رنگ‌های روشن در طراحی جهت انعکاس بهتر نور، می‌تواند بر روی روشنایی محیط تاثیر بسزایی داشته باشد.

• نور طبیعی به سلامت روانی کمک می‌کند.
در طراحی بسیاری از مکان‌های سربسته (خانه یا محل کار)، فواید و اثرات نور طبیعی بر سلامت روحی و روانی نادیده گرفته می‌شود. در محیط های سربسته، وجود نوری که نتیجه انعکاس یا ورود مستقیم نور روز و خورشید است، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه وضعیت خانه یا محل کار خود را از این لحاظ که نور کافی در آنها وجود دارد بررسی کنید، می‌توانید مدت کوتاهی را در محیط‌های بیرونی بگذرانید؛ سپس به داخل برگردید؛ اگر احساس تازگی بیرون از خانه را در محیط داخل آن نیز حس کنید، می‌توان گفت که وضعیت نرمال است. در غیراینصورت باید تصمیمی برای تغییر وضعیت محیط برای افزایش ورود نور به خانه بگیرید.

• نورپردازی صحیح به زیبایی محیط می‌افزاید.

نورپردازی پیشرفت بسیاری در طراحی داخلی ایجاد کرده است. نورهای مخفی با تکنولوژی‌های جدید که از ترکیب لامپ‌های فلورسنت و ال‌ای‌دی بهره می‌برند، به افزایش زیبایی محیط کمک می‌کنند. همچنین استفاده از رنگ‌های گرم و سرد نیز به محیط های مختلف حس‌های جدید می‌بخشد. در صورت استفاده از نور طبیعی، بهره‌وری از نورهای مصنوعی با این نگاه نیز می‌تواند به افزایش زیبایی و آرامش محیط خانه و حتی محل کار کمک بسیاری کند.

• پنجره‌های عریض در ورود نور به داخل خانه موثر هستند.

در صورتی که در فکر یا در حال ساخت یک خانه جدید هستید، بد نیست این توصیه را مد نظر قرار دهید. بسته به اینکه خانه خود را در چه محلی می‌سازید، مطمئناً باید در معماری ساختمان، به ورود نور کافی در ساعات مختلف روز توجه شود. ورود نور صبحگاهی به اتاق خواب و محیط خانه باعث می‌شود شما روزها را به طرز باورنکردنی بهتر آغاز و ادامه دهید. این در حالی است که عدم توجه به ورود نور کافی در معماری و طراحی داخلی، عامل اصلی ایجاد یک محیط دلگیر و کم نور خواهد بود که انگیزه هر روز شما را به شدت کاهش می‌دهد. پنجره‌های بزرگ و عریض می‌توانند در بهبود ورود نور به محیط داخل تاثیر بسزایی داشته باشند.

• از بهترین ابزارهای نورپردازی برای طراحی داخلی بخش‌های مختلف منزل یا محل کار استفاده کنید.

از طراح داخلی، شرکت خدمات طراحی و یا فروشگاه‌هایی که می‌خواهید برای طراحی یا خرید ابزار مورد نیاز برای دکوراسیون داخلی‌تان از آنها بهره ببرید، بخواهید که از بهترین نمونه‌ها با بیشترین بهره‌وری استفاده کنند. پیش از طراحی، در ساعات مختلف روز وارد خانه شوید و وضعیت نور و سایه‌های اتاق‌های مختلف را -بسته به کاربری هر یک- مورد بررسی قرار دهید. توجه کنید که کدام بخش‌ها به نظرتان به نور مستقیم و کدام اتاق‌ها به نور غیرمستقیم و مخفی نیاز دارند. این مساله به شما و طراح داخلی‌تان کمک می‌کند در نهایت انتخاب‌های بهتری برای اتاق‌ها و محیط‌های مختلف منزل پیدا کنید.

• از گیاهان آپارتمانی در محیط خانه استفاده کنید تا بهانه‌ای برای بستن منافذ ورود نور نداشته باشید.

گل‌ها و گیاهانی که امکان نگه‌داری‌شان در خانه وجود دارد را خریداری و در محیط خانه نگه دارید. این گیاهان علاوه بر اینکه منجر به ایجاد حس مثبت در میان افراد می‌شوند، بخاطر نیازشان به نور، مانع بستن منافذ ورود نور در محیط خانه می‌شوند و بدین ترتیب همواره محیطی پرنور و آرامش‌بخش در خانه خواهید داشت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي