ارتباط استرس با سلامت پوست

تاريخ : 4 آبان

ارتباط استرس با سلامت پوست

ارتباط استرس با سلامت پوست, پورتال خبری فرهنگی گهر

شاید برای‌تان پیش آمده که قبل از یک قرار ملاقات مهم یا بعد از شنیدن یک خبر ناراحت‌کننده ناگهان آکنه‌های ناخوانده روی پوست‌تان ظاهر شده یا التهابات پوست‌تان افزایش یافته است. به‌گفته محققان افرادی که قبل از یک اتفاق مهم در زندگی‌شان دچار جوش و آکنه پوستی می‌شوند ممکن است به‌دلیل داشتن استرس دچار این مشکلات شده باشند، ضمن اینکه نتایج بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که بین التهابات پوستی و استرس ارتباط مستقیمی وجود دارد بنابراین هروقت آرامش زندگی‌تان را از دست داده و استرس بزرگی را تجربه می‌کنید هیچ عجیب نیست که جوش‌های پوستی را روی پوست‌تان ببینید یا حتی بیماری‌های پوستی دیگری مانند پسوریازیس سراغ‌تان بیاید.
به‌گفته متخصصان پوست، بیشتر افراد در شرایط مختلف زندگی درجه‌ای از استرس را تجربه می‌کنند که این موضوع می‌تواند به بدتر شدن سلامت پوست‌شان دامن بزند. علاوه بر این سیستم عصبی که در روند ایجاد استرس نقش دارد روی ایجاد بیماری‌های دیگری مانند پسوریازیس تاثیرگذار است، اما تاثیر استرس فقط به این موارد محدود نمی‌شود؛ نکته دیگری که شاید برای خانم‌ها مهم‌تر باشد این است که استرس سبب پیری زودرس پوست می‌شود، با این وجود نمی‌توانیم نقش ژنتیک را نادیده بگیریم. درنهایت اگر می‌خواهید پوستی صاف و زیبا داشته باشید از محیط‌های پرتنش و استرس‌زا دوری کنید و برای داشتن آرامش بیشتر تکنیک‌های تنفسی و روش‌های آرام‌سازی خودتان را یاد بگیرید.

پوست کدری دارید؟

 سراغ لیموترش بروید

درصورتی‌که نمی‌خواهید برای رسیدگی به پوست‌تان سراغ محصولات داروخانه بروید و از طرفی به دنبال یک راه ارزان و اقتصادی برای زیبایی هستید، از لیموترش غافل نشوید. لیمو یکی از بهترین تمیزکننده‌های طبیعی برای پوست شماست که آن را سفت و محکم می‌کند. علاوه بر این لیمو می‌تواند چین و چروک‌های سطحی صورت را هم صاف کند. برای اینکه از خواصش بهره‌مند شوید این ماسک‌ها را امتحان کنید:

– آب یک لیموی تازه را بگیرید و آن را با یک فنجان دوغ مخلوط کنید. سپس این محلول را با پنبه روی پوست‌تان بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. بعد صورت‌تان را با آب سرد بشویید.

– سه عدد لیموی تازه را با یک فنجان شیر خشک بدون چربی مخلوط کرده و کمی آب به آنها اضافه کنید تا به‌صورت خمیری‌شکل درآید، سپس آن را روی پوست‌تان قرار دهید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. بعد ماسک را با آب ولرم از چهره‌تان پاک کنید.

نگران پیری پوست هستید؟

از بادام کمک بگیرید

یکی از مواد غذایی مفید برای پوست شما بادام است. بادام آبرسان و التیام‌دهنده خوبی است. اگر پوستی حساس و خشک دارید یا به پیری زودرس دچار شده‌اید استفاده از بادام به بهبود وضعیت پوستی شما کمک می‌کند.

این عضو خانواده خشکبار در جوان‌سازی، درخشش و لطافت پوست شما نقش دارد و رنگ چهره را به‌طور چشمگیری باز می‌کند. بادام سرشار از ویتامین‌های A و E و برای انواع پوست‌ها مناسب است، ضمن اینکه می‌تواند ناخالصی‌های پوست و سلول‌های مرده را از بین ببرد. برای استفاده از فواید بادام دو پیشنهاد برای‌تان داریم:

– هنگام شب شش دانه بادام را در آب خیس کنید. صبح که از خواب بیدار شدید آنها را آسیاب کنید تا به‌صورت خمیر در آید. بعد مقداری زردچوبه به بادام‌ها اضافه کنید و پوست‌تان را با آن ماساژ دهید. بگذارید این محلول حداقل یک ساعت روی پوست‌تان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این برنامه را هر روز تکرار کنید.

– این بار شش بادام را در شیر خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. صبح آنها را در مخلوط‌کن بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. به این ترتیب یک نوشیدنی خوب و عالی به‌عنوان صبحانه دارید که در رفع تیرگی پوست‌تان نقش دارد. یادتان باشد، باید هر روز از آن بنوشید تا نتیجه بگیرید.

موهای‌تان می‌ریزد؟

مرغ و تخم‌مرغ بخورید

اگر می‌بینید سرعت ریزش موهای‌تان زیاد شده، شاید یک دلیل آن تغییر رژیم غذایی شما باشد.

– متخصصان پوست و مو بر این باورند که اگر یک هفته رژیم غذایی نامناسبی را دنبال کنید، احتمال بروز آکنه و خشکی پوست در شما بیشتر می‌شود و ممکن است با ریزش مو روبه‌رو شوید. درصورتی‌که می‌خواهید موهای سالم و پرپشتی داشته باشید بهتر است غذاهایی بخورید که به حفظ استحکام فولیکول موهای شما کمک می‌کند.

– متخصصان پوست و مو بر این باورند که مصرف گردو با داشتن مقدار قابل‌توجهی اسید چرب امگا ۳ به سلامت موهای شما کمک می‌کند. ماهی هم ازجمله مواد دیگری است که این اسید چرب در آن پیدا می‌شود. اسید چرب امگا ۳ با مرطوب نگه داشتن پوست کف سر، خشکی فولیکول‌ها و ریزش موها را به تعویق می‌اندازد.

– مرغ یکی از مواد غذایی مناسب برای سلامت موهاست. این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و به دلیل داشتن روی، آهن و ویتامین‌های گروه B موهای شما را سالم و با طراوت نگه می‌دارد.

– تخم‌مرغ با داشتن مواد معدنی مفید مانند روی، سلنیوم، فسفر و آهن مزایای زیادی برای موها دارد. وظیفه آهن، اکسیژن‌رسانی به سلول‌های موی سر است تا به این ترتیب آسیب و ریزش موها به حداقل برسد.

– علاوه بر این خوراکی‌ها گردو، اسفناج و عدس هم برای سلامت موها مفید هستند. یادتان باشد که سیگار کشیدن، برهم خوردن تعادل هورمون‌ها و کمبود خواب سلامت موها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین با تغییر سبک زندگی می‌توانید موهایی زیبا و سالم‌تر داشته باشید.

چشم‌های‌تان پف دارد؟

از درمان خانگی غافل نشوید

شاید وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید دیدن چشم‌های پف‌کرده برای‌تان خوشایند نباشد. البته این موضوع زیبایی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و شاید نتوانید در آرایش چشم موفقیت قابل قبولی به‌دست آورید، درنتیجه بعضی خانم‌ها برای زیبایی صبحگاهی دچار مشکل می‌شوند.

برای رفع این مشکل راه‌حل‌های ساده خانگی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید چهره زیباتری داشته باشید. پف زیر چشم به دلیل جمع مایعات و آب زیر بافت پوست به‌وجود می‌آید و دلایل متعددی دارد. خواب زیاد، بارداری، تغییرات هورمونی، استرس و تنش روانی، کم‌کاری تیروئید، گریه طولانی و… ازجمله عواملی هستند که چهره صبحگاهی شما را تحت‌تاثیر قرار داده و پف پلک چشم را به همراه دارند. البته توصیه می‌شود قبل از شروع درمان‌های خانگی به یک پزشک مراجعه کنید تا بعد از آزمایشات پزشکی از سلامت بخش‌های مختلف بدن مطمئن شوید. در مرحله بعد با کمک چند راه‌حل خانگی، پف چشم‌ها را از بین ببرید.

نوشیدن آب کافی: کم‌آبی یکی از عوامل تاثیرگذار در سلامت چشم‌هاست. پزشکان به شما توصیه می‌کنند برای تامین آب بدن از سبزیجات و میوه‌های آبدار هم استفاده کنید.

خیار: یک برش خیار مانند آب روی آتش است و پف چشم‌های شما را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. کافی است صبح‌ها دو برش خیار حلقه‌ای را روی پلک‌های‌تان قرار دهید.

آب سرد: برای کاهش التهابات پوست‌تان و رفع پف چشم‌ها از آب سرد کمک بگیرید. در این صورت طراوت و شادابی سریع‌تر در چهره شما نمایان می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي