اخبار امیدبخش از کوهنوردان ناپدید شده ایرانی

نماینده ویژه سفیر کشورمان در منطقه قله برودپیک پاکستان اعلام کرد: با توجه به ارزیابی های جدید صورت گرفته در خصوص موقعیت کوهنوردان گرفتار شده ایرانی در قله برودپیک، امیدوار به نجات آنان هستیم.

اخبار امیدبخش از کوهنوردان ناپدید شده ایرانی

تقی صادقی که به عنوان فرستاده ویژه علی رضا حقیقیان سفیر ایران در اسلام آباد هم اکنون در کمپ کوهنوردان در منطقه حوشه ایالت گلگیت – بلتستان در نزدیکی قله برودپیک بسر می برد، آخرین اطلاعات بدست آمده و پیشرفت های انجام شده برای شناسایی محل کوهنوردان ایرانی در این قله را عنوان کرد

وی دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: ساعتی قبل برخلاف اظهار نظر صبح امروز، توماس کوهنورد آلمانی اعلام کرد که در صورتی که بار دیگر هلی کوپتر در اختیار وی قرار گیرد و وضعیت جوی مناسب باشد با داشتن دوربین عکاسی قوی و مختصات جی پی اس بار دیگر به نزدیکی محل شناسایی شده سومین کوهنورد ایرانی رفته و کار شناسایی را برای اقدام عملیاتی انجام خواهد داد.

تقی صادقی به نقل از سخنان این کوهنورد آلمانی که چندی پیش به قله برودپیک پاکستان صعود کرده است، افزود: در بازبینی عکس های گرفته شده توسط توماس خود او ۲ نقطه قابل تامل و بررسی مجدد را مشاهده کرده است.

وی ادامه داد: درباره اظهار نظر منظور حسین رییس باشگاه کوهنوردی آلپاین پاکستان مبنی بر شانس کم کوهنوردان ایرانی برای سالم ماندن در ارتفاعات بالای قله برودپیک و با توجه به اظهار نظر جدید کوهنورد آلمانی و کوهنوردان محلی، توقف عملیات شناسایی غیرقابل توجیه است.

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در پاکستان گفت: علاوه بر این، آوردن استدلالهایی از سوی افراد حاضر در منطقه مبنی بر محدود بودن منطقه و گم شدن عزیزان کوهنورد ایرانی را نمی توان پذیرفت و از ادامه کار منصرف شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در دیدارهای انجام شده با مقامات محلی از جمله فرماندار منطقه حوشه، به آنها اعلام شد که از نظر جمهوری اسلامی ایران عملیات هنوز پایان نیافته است.

صادقی ادامه داد: از این رو صبح امروز (دوشنبه) جلسه ای با حضور فرماندار و تعدادی از کوهنوردان محلی که در سال جاری قله برودپیک را پیموده اند از جمله دو تن از محلی ها که در کمپ کوهنوردان در خدمت گروه کارشناسی بوده تشکیل و مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده سفیر کشورمان همچنین موارد مورد توافق در جلسه یاد شده را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- بر خلاف نظر کوهنورد آلمانی؛ امکان دسترسی به محل مختصات جی پی اس وجود دارد البته همراه با ریسک نسبتا بالا که گروه محلی آن را می پذیرد.

۲- به دلیل عدم دقت بالای عکس های آقای توماس و کیفیت متوسط دوربین ایشان ضروری است نخست ۲ نفر حرفه ای محلی، همراه تلسکوپ احتمالا حدود یک هفته محل را رصد نموده و از وجود سه کوهنورد ایرانی در محل مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

۳- در صورت عدم مشاهده، تیمی جدید متشکل از شش نفر مسیر ایران (که توسط کوهنوردان کشورمان در قله برودپیک فتح شده است) را پیموده و عملیات جستجو را با دقت انجام داده و با امکانات لازم نسبت به فرود در محل شناسایی شده اقدام کنند.

گفتنی است، سه کوهنورد ناپدید شده کشورمان مسیر جدیدی را در قله برودپیک به نام ایران ثبت کردند که پس از فتح قله و به هنگام بازگشت از مسیر یاد شده، ناپدید می شوند.

قله پرودپیک پاکستان با ارتفاع ۸۰۵۱ متر (موسوم به قله K-۳)، دوازدهمین قله مرتفع جهان در منطقه حوشه در پنج کیلومتری شهر اسکردو از شهرهای ایالت گلگیت – بلتستان در شمال این کشور قرار دارد.

منبع: ورزش ایرانی

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه