اتفاقات و تغییرات جدید در سری جدید شب کوک

تاريخ : 20 خرداد

در ادامه به جزییات اتفاقات و تغییرات جدید در سری جدید شب کوک می پردازیم.

اتفاقات و تغییرات جدید در سری جدید شب کوک, پورتال خبری فرهنگی گهر

باربد بابایی مجری و کارگردان هنری برنامه شب کوک  با اشاره به آخرین تغییرات این برنامه از توجه به موسیقی سنتی در سری جدید خبر داد.

باربد بابایی در پاسخ به این سوال که شب کوک با چه تغییراتی به شبکه نسیم بازمی گردد؟ گفت: مهمترین نکته ای که قرار است در برنامه تغییر کند این است که محتوا دیگر تنها به موسیقی پاپ تعلق ندارد و قرار است به سبک های موسیقایی دیگر هم پرداخته شود. بنابراین اگر در ویدیوهای ارسالی افرادی باشند که در حوزه سنتی اجرای خوبی داشته باشند و یا بخواهند کار محلی و یا مقامی بخوانند این امکان را دارند که به برنامه «شب کوک» بیایند.

وی ادامه داد: همچنین اگر افراد در حوزه موسیقی میهنی و ملی آثاری را ساخته باشند ما آنها را مجبور نمی کنیم که بر اساس قطعات ما کاری اجرا کنند بلکه می توانند همان اثر خود را بخوانند. قرار است برنامه از این پس تنوع داشته باشد تا همه سلیقه ها را درگیر خود کند. شاید بزرگترها از کارهای اصیل و سنتی بیشتر لذت ببرند به همین دلیل ما این فضا را برای آنها بوجود می آوریم. از طرف دیگر قومیت های مختلف دوست دارند موسیقی مناطق خود را بشنوند و تلاش ما هم این است که این فضا مهیا شود.

بابایی با بیان اینکه قطعا موسیقی پاپ طرفداران بیشتری دارد اما رسالت مهم ما این است که بتوانیم با وجود ۸۰ میلیون جمعیت و سلایق بسیاری که داریم، نظر همه را جلب کنیم ادامه داد: البته من پیش از برنامه «شب کوک» حدود ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ قسمت برنامه در حوزه موسیقی ساخته ام و فکر می کنم هر چقدر هم که کار شما کامل و جامع باشد هیچ گاه نمی توان همه مخاطبان را راضی نگه داشت. با این حال هدف ما این است که بیشترین درصد بیننده را به برنامه جذب کنیم و علاوه بر تغییرات محتوایی، دکور، چیدمان، جایگاه داوران و موارد دیگری نیز تغییر می کند و شاید مردم ۲۰ درصد چیزی شبیه «شب کوک» قبلی را ببینند.

بابایی با بیان اینکه موسیقی اصیل و همچنین موسیقی محلی ما در این سال ها بسیار مظلوم واقع شده است افزود: بسیاری از خواننده هایی که ما امروز روی صحنه های اجرا می بینیم ریشه ای در قومیت ها و نواحی مختلف ایران دارند که به زبان مادری خود هم مسلط هستند اما آنها بیشتر در حوزه موسیقی پاپ فعالیت می کنند چون این فضا برایشان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه  من در آخرین برنامه «شب کوک» نکته ای را تست کردم و آن این بود که خودم دو بیت را به زبان آذری خواندم و جالب است که بازخوردهای بسیار خوبی را درباره شعرخوانی به زبان آذری گرفتم و دیدم اتفاقا مردم علاقه بسیاری به این فرهنگ ها و زبان های مختلف دارند عنوان کرد: یکی از تجربیات ما در طول ساخت برنامه این بود که دیدیم بسیاری از استعدادهایی که به «شب کوک» می آیند، می توانند در حوزه موسیقی محلی بسیار خوب بخوانند اما مجبور بودند پاپ بخوانند. ما قومیت ها و فرهنگ های مختلفی داریم که در ایران با یکدیگر ترکیب شده است پس چرا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم.

خوب است که مردم ما با موسیقی محلی و اصیل آشتی کنند. در دهه ۶۰ و ۷۰ اتفاقات بسیار خوبی در حوزه موسیقی اصیل رخ داد و بعد از اواسط دهه ۷۰ موسیقی پاپ کلید خورد و فعالیت آن گسترش پیدا کرد. رسالت برنامه ما این است که این تنوع موسیقایی را پوشش دهد اما نخواستیم این کار را در فصل پیشین برنامه داشته باشیم چون تا حدی ابعاد ناشناخته ای برای عوامل برنامه، مخاطبان و حتی مسئولان داشت. درواقع برنامه «شب کوک» ابتدا باید می توانست خود را ثابت کند و بعد به حوزه های دیگر می پرداخت.

ما دلمان برای این توانمندی ها می سوخت و می خواستیم فضایی را برای آنها باز کنیم. فکر می کنم خوانندگی منحصر به یک سبک نیست و اگر کسی می تواند به زبان آذری بخواند و خوب هم بخواند باید این امکان را داشته باشد که در همان مسیر فعالیت کند.

شایان ذکر است که هادی دمیرچی تهیه کننده شب کوک در باره زمان تولید این برنامه گفته است که تاکنون حدود ۳۰ هزار ویدیو از سراسر کشور دریافت کرده ایم که باید بررسی شوند و قرار است در نهایت ۱۸۰ اثر انتخاب شود. در حال حاضر ما منتظریم تا سیاست های جدید تلویزیون برای تولید برنامه اعلام شود. زمان تولید فعلا مشخص نیست و اتفاقات جدید از طریق سایت شبکه نسیم اطلاع رسانی می شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي