آوازخوانی زن در اپرای عاشورا در ارکستر سمفونیک تهران

تاريخ : 27 مهر

به تازگی تک خوانی یک زن در مراسم اجرای اپرای عاشورا در ارکستر سمفونیک تهران خبرساز شده است. در این مطلب به جزییات خبر آوازخوانی زن در اپرای عاشورا در ارکستر سمفونیک تهران می پردازیم.

آوازخوانی زن در اپرای عاشورا در ارکستر سمفونیک تهران, پورتال خبری فرهنگی گهر

داستان، این‌بار در مورد اجرای «اپرای عاشورا»، یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است که شماری از سایت‌های اصولگرا مدعی شده‌اند «وهن مقدسات در ایام عزای سیدالشهدا(ع)» بوده است.

در گزارش این سایت‌ها با عنوان «حرمت‌شکنی عاشورا با آوازخوانی زن» به تک‌خوانی زن در اجرای اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران اشاره شده و فیلمی نیز به‌عنوان مستند این گزارش در پایان مطلب آمده است.

بهزاد عبدی (آهنگ‌ساز اثر) در توضیح اینکه آیا در اپرای عاشورا تک‌خوانی زن وجود داشته یا نه گفت: این فیلم متعلق به تمرین است و از کنار خواننده زن گرفته شده. بدیهی‌ است که در این شرایط بلندگو صدایی که به آن نزدیک است را ضبط می‌کند. در اپرای عاشورا هیچ تک‌خوانی زنی وجود نداشته و در کنار خانم خواننده، مردی به‌صورت هم‌زمان آواز می‌خواند. ضمن اینکه باید از این افراد پرسید که وقتی بدون هماهنگی و رضایت ما، فیلمی از اجرا برداشته و منتشر شده، به‌لحاظ اخلاقی و قانونی، جایز است؟

او ادامه داد: فیلم ضبط‌شده اجراهای اپرای عاشورا به‌طور کامل موجود است و این مشخص می‌کند که صدا در سالن به صورتی که صدای زن غالب نباشد پخش شده و کاملا هم‌خوانی بوده. متأسفانه فیلم بی‌اساس و هدف‌داری به‌عنوان مستندات در این گزارش ارائه شده که تنها اجرائی برای امام‌حسین(ع) را نکوهش می‌کند. من امیدوارم که دوستان با دقت بیشتری به بیان چنین مطالبی بپردازند. صداهای داخل سالن این صدا نبوده و هر فرد عاقل و سالمی می‌داند که هر صدایی به دوربین نزدیک‌تر باشد، میکروفون دوربین آن را می‌گیرد.

کمااینکه صدای سازها هم که در فیلم منتشرشده بیشتر است. مسلما اپرای عاشورا کار غیردینی‌ای نمی‌کند. دوستانی که قصد تخریب دارند، بهتر است از اپرای عاشورا برای تخریب یک جریان مایه نگذارند. در فیلمی که از تمرین گرفته شده، طبیعی است که بعضی جاها خواننده زن تک‌خوانی کند، کمااینکه در تمرین، خواننده باید با ارکستر سینک شود پس طبیعی است که دقایقی تک‌خوانی وجود داشته باشد. در خود کنسرت ارکستر سمفونیک ما هم‌خوانی زن داشتیم، ولی تک‌خوانی نداشتیم. در انتشار چنین خبری، حتما غرضی هست. این اتفاق کاملا حاشیه‌سازی است و به‌دنبال کار عظیمی که برای اپرای عاشورا صورت گرفته، برخی دنبال حواشی هستند تا عظمت این کار را زیر سؤال ببرند.

آهنگ‌ساز اپرای عاشورا در حالی در گفت‌وگویی تک‌خوانی بانوان را در این ارکستر تکذیب می‌کند که طی هفته‌های گذشته برخی سایت‌های اصولگرا حملات هدفمندی را علیه علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، ترتیب داده‌اند. علی مرادخانی در حالی به تک‌خوانی زن در اپرای عاشورا مجوز داده است که به‌خوبی از احکام شرعی و نظر علما و حساسیت مردم آگاه است.

یکی از این سایت‌ها در این‌باره نوشت: «به‌نظر می‌رسد معاون هنری ارشاد که همواره به حرکت‌های آوانگارد از نوع هنجارشکن و محیرالعقول علاقه دارد، این‌بار مرتکب اشتباه بزرگی شده است که قابل بخشش و جبران نیست». با تمام اینها، به باور آگاهان، این حملات و مستندسازی‌ها اغلب به‌منظور تخریب شخص مرادخانی تدارک دیده شده است. گفتنی است اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران طی سه شب گذشته برای مخاطبان روی صحنه رفته و دیشب آخرین اجرای خود را به رهبری نصیر حیدریان داشت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي