آنچه باید درباره فر کردن موها بدانیم

تاريخ : 24 آبان

خیلی از خانم‌ها دوست دارند که هر چند وقت یک‌بار در ظاهر خود تنوعی به وجود بیاورند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای این تنوع، موها هستند که تنها با تغییر رنگ یا حتی حالت آنها، چهره بطور کامل تغییر می‌کند، مثلاً فر کردن که این روزها خیلی رواج پیدا کرده‌است.

مهم‌ترین قدم قبل از فر کردن مو‌ها این است که بدانید دقیقا می‌خواهید چه کار کنید؛ با چه موادی، با چه تکنیکی و پیش کدام متخصص. بین مواد‌ی که برای زیبا‌تر شدن مو استفاده می‌شود، فر جزء قوی‌ترین مواد است، بنابراین مو پس از مصرف مواد فر، بیشتر نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.

بنابراین اگر اهل رسیدگی به موهایتان نیستید در مورد این موضوع جدی‌تر فکر کنید. در غیر این صورت بعد از مدتی نخواهید دانست با موهای وزشده‌تان چه کنید.

قدم مهم بعدی پیدا کردن آرایشگر متخصصی است که موهایتان را نسوزاند. البته راه‌های خانگی زیادی هم وجود دارد که آسیب کمتری به موها وارد می‌کنند.

آنچه باید درباره فر کردن موها بدانیم, پورتال خبری فرهنگی گهر

کدام مواد شیمیایی، موها را فر می‌کند؟

برای فر کردن موها در آرایشگاه، از ماده شیمیایی‌ای به نام «پرمننت» استفاده می‌‌شود. با این ماده، ابتدا پل‌‌های گوگردی موجود در ساختمان مو طوری شکسته می‌‌شود که موی پیچیده شده در بیگودی، شکل فر مورد نظر را بپذیرد. در مرحله دوم، پیوندهای گوگردی در حالت جدید قرار می‌‌گیرد که بعد با استفاده از یک محلول خنثی‌‌کننده، فر مو «سفت و ثابت» می‌شود.

برای فر کردن، ابتدا موها شسته شده و در بیگودی مخصوص پیچیده می‌‌شود. قطر لوله بیگودی، طرز قرار گرفتن و تعداد آنها در سر، تراکم فر و مدل نهایی مو را مشخص می‌‌کند. وقتی همه بیگودی‌‌ها سرجای خود قرار گرفتند، هر بیگودی با محلول فر آغشته می‌‌شود. به دلیل اینکه محلول فر پوست را تحریک می‌‌کند، باید دقت کنید که با پوست ناحیه مجاور تماس پیدا نکند.

بعد از فر با موهای خشک چه کنید؟

فر، موها را به شدت خشک می‌کند. برای شما که همیشه موهای نرم و لختی داشته‌اید، کنار آمدن با این موضوع که تا شش ‌ماه دیگر چاره‌ای جز تحمل آن ندارید، کمی سخت است، ولی تکنولوژی پیشرفت کرده، بنابراین نگران این موضوع نباشید.

برای نرم کردن موهایتان از چندین محصول با مارک‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید. مهم‌ترین آنها نرم‌کننده‌ها و شامپوها و ماسک موهای نرم‌کننده قابل استفاده در حمام یا بیرون از آن هستند.

برخی‌ روش‌های سنتی مانند استفاده از روغن زیتون را هم توصیه می‌کنند. در آخرین بخش استحمام، روغن زیتون را به موهایتان بمالید و بعد یک آبکشی کوتاه‌مدت انجام دهید.

برای اضافه کردن هر گونه نرم‌کننده یا حالت‌دهنده یا تثبیت‌کننده شکل فر، باید موها را خیس کنید.

ماسک‌هایی که بیرون حمام استفاده می‌شوند را باید بعد از گرفتن آب‌هایی که از مو‌های خیس چکه می‌کنند، به موها زد.

تکنولوژی‌ای که مو را فر می‌کند

بیگودی‌‌های الکتریکی، رایج‌ترین وسیله فر هستند، یعنی باید ابتدا موها را خشک و سپس برای فر کردن از بیگودی‌‌های الکتریکی یا فر داغ استفاده کرد.

بیگودی‌های الکتریکی معمولا لوله‌های سفت پلاستیکی در اندازه‌های مختلف هستند و در جعبه‌های ۲۰ تا ۲۴تایی قرار دارند. لوله‌‌های بیگودی، سطح دندانه‌ دار یا صاف دارند. لوله‌ های صاف برای موها بهترند، زیرا موقع برداشتن، موها کمتر گره می‌خورند.

برخی لوله‌های بیگودی الکتریکی دارای محفظه پلاستیکی مخصوص آب هستند. وقتی رول گرم شد، آب بخار می‌‌شود و با فشار در لوله‌ها نفوذ می‌‌کند. بخار، اندکی رطوبت به مو اضافه می‌‌کند که با گردش خود، به مدل دادن موقتی مو کمک می‌‌کند.

البته دستگاه‌های فرکننده جدیدی نیز برای فر وجود دارند. میله‌های پلاستیکی بلند و قابل انعطافی که مو را دور آن می ‌پیچند. این دستگا‌ه‌ها‌ بیشتر از رول معمولی به موها حالت فر و استحکام می‌دهد.

تنها به یک سشوار نیاز دارید

این مدل فر برای موهای خیلی لخت و بی‌حالت جواب نمی‌دهد، این نوع فرها با یک دستگاهی به نام دیسپانسر انجام می‌‌گیرد که به سر سشوار وصل می‌شود. در این روش، بعد از شست‌وشو، کمی نم موها را بگیرید به طوری که نه خیلی خیس و نه خیلی خشک باشد

برای موهای فر شده از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید

از بالای گوش تا گوش، موها را به حالت نیم دایره جدا کنید و در بالای سر ببندید تا بتوانید با موهای پایینی راحت‌تر کار کنید و همه موها فر شوند. به موها موس بزنید (ژل هم می‌توان استفاده کرد، ولی ژل موها را سفت می‌کند) و در لابه‌لای موها پخش کنید.

سشوار را روشن کنید. اول روی حرارت زیاد بگذارید تا زودتر گرم شود، بعد حرارت را کم کرده و با صبر و حوصله موها را خشک کنید. می‌توانید سرتان را کاملا به سمت پایین خم کرده، موها را به صورت حلقه‌ای داخل سری دیسپانسر گذاشته و به حالت دورانی روی قسمت به قسمت سرتان بچرخانید. برای موهای بالای سر هم این کار را تکرار می‌کنیم.

می‌توان برای تثبیت کردن موها، در آخرین مرحله از تافت هم استفاده کرد.

راهنمای قدم به قدم برای فر کردن موها

۱- مرحله اول تهیه بیگودی‌های فر، بسته به نوع فر ریز یا درشت یا متوسط است؛ به طوری که هم می‌توانید این بیگودی‌ها را از بیرون تهیه یا با هزینه‌ کمتری در منزل تهیه کنید، به این ترتیب که کاغذهایی به ابعاد ۹ در ۹ یکدست و هم اندازه بسته به حجم مو به تعداد ۳۰ تا ۵۰ عدد درست کرده (می‌توانید از کاغذهای یادداشت مربع شکل استفاده کنید) و آنها را لوله‌ای شکل کنید که مثل بیگودی‌های ریز درخواهد آمد و البته سایز بیگودی‌های شما به سلیقه خودتان مربوط می‌شود که دوست دارید فر ریز داشته باشید یا درشت یا متوسط.

۲- بعد از حمام که آب موها کشیده شده و موها مرطوب هستند، آنها را به دو طرف سر شانه کرده و از جلو با لایه‌های خیلی کم کار خود را شروع کنید. کمی تافت یا مواد نگهدارنده به موها بزنید. آنها را به دور بیگودی‌ها بپیچید و دو طرف کاغذهای لوله‌ای را خم کنید تا موها باز نشوند و حتی در صورت باز شدن می‌توانید از گیره‌های سیاه مو، برای ثابت نگه داشتن آنها استفاده کنید.

۳- اگر موهای خودتان کمی حالت دارند و به راحتی به هر فرمی که می‌خواهید در می‌آیند، استفاده از مواد حالت‌دهنده توصیه نمی‌شود و تنها نم داشتن موها کافی است.

۴- برای فرهای درشت‌تر، کاغذهای لوله‌ای را بازتر بپیچید و قطر لوله‌ها را بیشتر بگیرید.

۵- برای باز کردن موها، کاغذهای لوله‌ای را از سمت پایین گرفته و به طور عمودی به پایین بکشید تا منگوله‌ای و لولایی باز شود نه اینکه به طور افقی به سر بچسبد، زیرا در این صورت اصلا فر زیبایی در نخواهد آمد.

۶- بعد از آنکه موها را به ترتیب از جلو به سمت پشت سر به آرامی باز کردید، می‌توانید با انگشتان‌تان آنها را از هم جدا کرده و فر را طبیعی‌تر نشان دهید. در این هنگام برای براق شدن موها از کمی روغن زیتون استفاده کنید.

بعد از فر کردن موها، از رنگ مو و مش کمتر استفاده کنید، زیرا مش موجب وز شدن مو می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد

این نکات را به خاطر بسپارید

بعد از شستن موهای خود، حتما از نرم‌کننده استفاده کنید.

از شانه با دندانه‌های ریز اصلا استفاده نکنید.

بیشتر از برس فلزی استفاده کنید (برای استفاده روزانه).

از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید.

هنگـام سشـوار کشـیدن حتمــا از برس‌های‌گرد‌ چوبی استفاده کنید.

سعی کنید موها را با فر بودنشان زیبا جلوه بدهید و دائم آنها را چه با سشوار یا هر وسیله دیگری صاف نکنید.

موهایتان را هر ماه یک‌بار، نیم سانت کوتاه کنید.

موهایتان را به شیوه خرد کوتاه نکنید، زیرا مدل دادن به آنها سخت می‌شود. همچنین این مدل‌ها، زیاد با موهای فر همخوانی ندارد.

از رنگ مو و مش کمتر استفاده کنید، زیرا مش موجب وز شدن مو می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد.

 

 منبع: ارایشیک
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي