آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف

تاريخ : 13 مهر

اگر از ظاهر وسایل قدیمی منزل خود خسته شده اید می توانید با یک تکنیک ساده طرح دلخواه خود را روی آنها چاپ کنید یا به عبارتی دکوپاژ کنید ما در این مطلب آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف

آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف, پورتال خبری فرهنگی گهر

دكوپاژ (Decoupage) يكي از تكنيك‌هاي بسيار ساده و زيبا براي جلوه بخشيدن به وسايل قديمی و كهنه است. در اين روش تزييني مي‌توانيد با استفاده از عكس، روزنامه، كاغذ كادو يا دستمال سفره، طرحي جديد اجرا كنيد و وسايلي را كه از كاربري خارج شده‌اند، احيا كنيد.

اگر از طرح ساده صندلي‌های‌تان خسته شده‌ايد يا يك ميز تلويزيون كهنه داريد كه نگاه كردن به آن براي‌تان تكراري شده و اگر مي‌خواهيد كلي طرح و نقش را به شيوه‌اي مدرن روي ديوار خانه‌تان به نمايش بگذاريد، پیشنهاد ما به شما استفاده از تكنيك دكوپاژ يا ترانسفر است. اجراي اين تكنيك بسيار ساده است. شما مي‌توانيد آن را روي هر سطحي اجرا كنيد؛ از چوب گرفته تا ديوار، درهاي كابينت، روي شيشه، سنگ يا حتی سطوح پارافيني مانند شمع.

آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف, پورتال خبری فرهنگی گهر

دکوپاژ روی صندلی چوبی

بيشترين جلوه اين تكنيك روي سطوح چوبي است. براي شروع يك سيني چوبي تهيه كرده و طرح مورد نظرتان را كف سيني اجرا كنيد. سيني‌هاي لبه كنگره‌دار در اولويت هستند. طرح مورد نظرتان را در ابعاد سيني پرينت بگيريد. اگر روي سطح سيني چوبي‌تان صاف نيست، با يك تكه سمباده آن را كاملا صاف كرده و سپس با يك دستمال مرطوب گرد و خاكش را پاك كنيد. اگر زمينه طرح مورد نظر يا عكس‌تان سفيد يا روشن است بايد يادتان باشد كه رنگ زمينه چوب، روي رنگ پاياني كار تاثير مي‌گذارد.

آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف, پورتال خبری فرهنگی گهر

براي اين‌ كار بهتر است سطح چوب را با يك لايه رنگ آكريليك مورد نظر بپوشانيد. رنگ را هم مي‌توانيد با چند قطره آب رقيق كنيد و سپس با قلم‌مو روي كار بكشيد. مي‌توانيد تمام سطح سيني از پشت و كف سيني تا تمام ديواره‌ها را ترانسفر كنيد يا اينكه تنها چند گل يا طرح را روي آن منتقل كنيد. در هر حالت شما به چسب چوب شفاف، چسب DM5 و اسپري فيكساتور يا تثبيت‌كننده احتياج داريد.

براي تهيه طرح مي‌توانيد از يك قطعه عكس يا طرح رنگي پرينت گرفته شده استفاده كنيد. شما می‌توانید حتي به مغازه‌هاي فروش لوازم آشپزخانه برويد و طرح‌تان را از ميان آنها انتخاب كنيد. اگر از كاغذ پرينت استفاده مي‌كنيد، طرح را دقيق و تميز ببريد. هرچه تصوير نازك‌تر باشد، نتيجه كارتان زيباتر خواهد شد و اگر از دستمال كاغذي استفاده مي‌كنيد، دو لايه پشت دستمال كه معمولا ساده و سفيد رنگ هستند را از آن جدا كنيد. عكس‌ها يا طرح را قبل از چسباندن، روي كار بچينيد تا از قرارگيري آنها مطمئن شوید. كاغذ را به‌وسيله چسب‌چوب روي كار بچسبانيد و با انگشتان تميز به آرامي روي آن را بكشيد و سطح را صاف كنيد.

بعد از خشك شدن، يك لايه نازك از چسب۵ DM را روي كار بزنيد. اما براي انتقال طرح دستمال، فقط از چسب DM5 استفاده كنيد و مراقب باشيد طرح را در چسب غرق نكنيد. لايه نازك دستمال بر اثر بي‌دقتي و خيسي بلافاصله پاره مي‌شود. با يك قلم‌مو چسب را به سطح كار بزنيد و سپس دستمال را روي آن قرار دهيد و اجازه دهيد تا كاملا خشك شود. اگر تكه‌اي از دستمال‌تان در حين كار پاره يا از آن جدا شد، دور تا دور يك گل يا طرح كوچك را جدا كنيد و روي همان قسمت بچسبانيد اما حواس‌تان باشد كه وصله و پينه‌ها را با دقت انجام دهيد تا در پايان به چشم نيايد.

براي خشك شدن چسب‌ها، عجله نكنيد و بگذاريد در هر مرحله به‌طور كامل خشك شوند. روي كار را هم به آرامی چسب بزنيد. استفاده از چسب DM5 روي كار يك لايه محافظ به‌حساب مي‌آيد اما حتما در پايان كار، روي آن فيكساتور بزنيد. به‌هيچ‌وجه فيكساتور را در فاصله نزديك به كار اسپري نكنيد زيرا ذرات آن به‌صورت دانه‌هاي درشت و قابل ديد، روي كار مي‌نشيند. بهتر است اين كار را در فضاي باز انجام دهيد و جلوي دهان‌تان را هم بپوشانيد. مي‌توانيد يكي، دو بار ديگر هم از فيكساتور استفاده كنيد اما هربار اجازه دهيد سطح كار كاملا خشك شود و سپس اسپري بزنيد.

يادتان باشد اين اسپري سطح كار را هم براق مي‌كند. استفاده هرچه بيشتر از فيكساتور لبه‌هاي تصوير را محو مي‌كند و نماي كار طوري ديده مي‌شود كه طرح با زمينه يكي است و عكس جدا از زمينه به نظر نمي‌رسد.

اگر دوست داريد كارتان حالت پتينه و قديمي به خود بگيرد، بعد از پايان كار با يك تكه سيم ظرفشويي خطوطي روي آن ايجاد كنيد. خطوطي كه با كشيدن سيم روي سطح ايجاد مي‌شود، حالت رنگ‌رفتگي را القا مي‌كند. بهتر است اين كار روي سطوحي كه از رنگ پوشيده شده و تنها چند طرح روي آن ترانسفر شده، اجرا كنيد. اینها پیشنهادهایی برای مکان های مختلف خانه تان است. می توانید با کاغذهای رنگی و دستمال سفره ها به جان در و دیوار خانه تان بیفتید و هنرنمایی کنید.


اتاق خواب

براي اجراي اين تكنيك در اتاق خواب، مي‌توانيد كشوهاي ميز يا كمدتان را رنگ كنيد و بعد تكه‌هاي گلدار از يك طرح را روي آن بچسبانيد. اگر تازه‌كار هستيد و نگرانيد كارتان خوب از آب درنيايد، اين تكنيك را در سطح داخلي كشوها اجرا كنيد. براي هماهنگ‌ كردن اجزاي ديگري از اتاق، مي‌توانيد از آباژور و آرك يا كتيبه‌ بالاي پرده استفاده كنيد.


اتاق نشیمن

به چهارپايه كوچك جلوي ميز آرايش‌تان نگاهي بيندازيد. شايد دل‌تان خواست طرح ظريفي را روي آن اجرا كنيد و شاید در نهايت آن‌قدر به آن علاقه‌مند شويد كه آن را به گوشه‌اي از اتاق پذيرايي هدايت كنید. اين تكنيك را روي جعبه دستمال كاغذي، سطل و طبقه مخصوص مجلات هم مي‌توانيد اجرا كنيد.

آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف, پورتال خبری فرهنگی گهر


اگر يكنواختي سطح كابينت‌ها آزارتان مي‌دهد، استفاده موقتي از تكنيك دكوپاژ حال و هواي خوبي به فضاي آشپزخانه‌تان‌ مي‌بخشد. طرح مورد نظرتان را روي كابينت منتقل كنيد. دستگيره‌هايي با سطح صاف انتخاب كرده و بخشي از طرح را روي دسته كابينت اجرا كنيد. از اجراي طرح‌تان روي مگنت يخچال هم غافل نشويد.براي داشتن يك جاي آويز دستمال يا جاي آويز كفگير و ملاقه، از يك وردنه چوبي ساده استفاده كنيد و طرح مورد نظرتان را روي وردنه اجرا كنيد. براي راحت‌شدن كار مي‌توانيد وردنه را روي يك آويز سه‌تايي پيچ كنيد. اگر هم چيز سنگيني از آن آويزان نمي‌كنيد، مي‌توانيد آويزها را با چسب قوي به پشت وردنه بچسبانيد و سپس آن را روي ديوار نصب كنيد و نماي منحصر به فردي براي فضاي آشپزخانه‌تان بسازید.


راه پله

راه‌پله‌ها يكي از بهترين مكان‌هايي هستند كه مي‌توانيد پروژه دكوپاژتان را در آنجا اجرا كنيد. اين كار را روي سطوحي كه از روبه‌رو ديده مي‌شود، انجام دهيد نه روي خود سطح پلكان چون پاخوردن طرح‌تان را در كمترين زمان ممكن از بين مي‌برد و تمام تلاش‌تان هدر مي‌رود. مي‌توانيد براي راه‌پله يا ديوارها از طرح كاشي‌هاي واقعي پرينت بگيريد و نمايي مانند نماي كاشيكاري را به بيننده القا كنيد.

میز ناهار خوری

برای داشتن این میز زیبا می توانید طرح دلخواه خود را در گوگل سرچ کنید و بعد عکس آن را به چاپخانه هایی که مطابق سایز میز مورد نظر شما دقیقا پلات میگیرن تحویل بدین و برای ضد آب شدن طرح ، نوع کاغذ چاپ را لمینت انتخاب کنید بعد به راحتی می توانید زیر شیشه میز قرار دهید و اگر روزی از طرح خسته شدید طرح برداشته و میز ساده می شود به همین راحتی 🙂

آموزش کامل دکوپاژ روی سطوح مختلف, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي