آموزش کامل تزیین سفره عقد

تاريخ : 13 آبان

در این مطلب آموزش کامل تزیین سفره عقد را برایتان آماده کرده ایم

آموزش کامل تزیین سفره عقد, پورتال خبری فرهنگی گهر

وسایل لازم برای سفره عقد:

قرآن کریم / آینه و شمعدان / جا نماز / نبات / نقل / سکه / تخم مرغ / گردو / نان و پنیر سبزی / گل / شیرینی / میوه / عسل /  جا حلقه ای / اسپند / کله قند / ادویه / برنج / گندم / نمک / ترمه

اجزای سفره عقد:

سفره عقد:

 سفره عقد معمولا شامل پارچه‌ای است که طبق ذوق و سلیقه طراح آن پهن می شود و تمامی اجزا بر روی آن قرار می گیرند.

آینه و شمعدان:

آینه و شمعدان که از ارکان خرید عقد نیز هست و در خطبه عقد نیز عنوان می‌شود که همه میدانند قرآن مجید کتاب آسمانی مسلمانان و نمادی برای تحکیم ازدواج است از مهمترین ارکان سفره عقد است. همچنین آینه در بالای سفره، روبه روی عروس و داماد قرار داده می شود تا آنها یکدیگر را در آینه ببینند تا دل هایشان نسبت به هم مانند آینه صاف و زلال باشد. و یک جفت شمعدان که در دو طرف آینه قرار می گیرند که شمع های روشن شمعدان ها نمایانگر روشنایی و گرمی پیوند عقد بین عروس و داماد است.

شاخه نبات:

شاخه نبات نیز که در خطبه عقد همیشه شنیده می‌شود و به عنوان شیرینی دوران زندگی است و طراحی‌های بسیار متنوعی بر روی شاخه نبات می‌شود که یکی از عناصر زیبای هر سفره عقدی است.

نان و پنیر و سبزی:

برای برکت زندگی در سفره استفاده می شود و اغلب اوقات در کنار نان، پنیر می گذارند و آن را نشانه وسعت روزی می دانند و سبزی هم نشانه سرسبزی و سلامتی است. یکی از مهمترین تخصص‌ةای یک طراح سفره عقد سبزی آرایی است یک طراح با سلیقه و هنر خویش این عناصر را در کنار هم قرار می‌دهد.

عسل:

مراسم عسل در دهان گداشتن عروس و داماد برای شیرین‌کامی و زندگی شیرین زوجین است. همانطور که این مراسم از قسمتهای مهم است چیدمان و دکوراسیون ظرف عسل باید با ذوق و سلیقه خوبی درست شود.

تخم مرغ:

نمادی از تداوم نسل است و تعداد آن بستگی به طراحی سفره دارد. چیدمان و تزئین تخم‌مرغ نیز بسیار متنوع است.

سکه:

سکه نمادی برای افزایش رزق و روزی عروس و داماد است که معمولا از سکه هایی با رنگ مجازی طلایی در سفره استفاده می‌شود. سکه به خاطر رنگ طلایی که دارد در سفره می‌درخشد و باید خیلی خوب و متناسب تزئین شود.

گردو، بادام و فندق:

وجود گردو، بادام و فندق را نی نشانی از گسترده بودن سفره عقد به علت خوراکی های مقوی الهی می دانند. برخی هم عقیده دارند درخت گردو عمر طولانی دارد و گردو نمادی برای طول عمر عروس و داماد است.

میوه: میوه های رنگینی مانند انار و سیب سرخ یا میوه های دیگر به منزله برخورداری عروس و داماد از همه نعمت های طبیعی خداوند است. که امروزه در سفره عقد از میوه‌هایی مثل آناناس به خاطر زیبایی که دارد نیز استفاده می‌شود.

گل:

گل نماد طراوت ، شادابی و زیبایی است . یکی دیگر از مهارت‌های طراحان سفره عقد گل‌آرایی است. در این بخش هر طراح به سلیقه و ذوق خود هنرمایی می‌کند.

حلقه:

همانطور که حلقه از اجزای مهم ازدواج است در سفره عقد نیز از اجزای مهم حساب می آید. مراسم حلقه دست کردن عروس و داماد در کنار سفره عقد نیز از مراسم‌های مهم است و چیدمان و تزئین جعبه حلقه‌ها بسیار مهم است.

اسپند:

دود کردن اسپند برای دور شدن چشم حسود در آیین ما جایی ویژه دارد و در کنار سفره عقد بر بالای سر عرو و داماد نیز صورت می‌گیرد.

کله قند:

در مراسم عقد خانم‌های خوشبخت بر روی پارچه سفیدی بر سر عروس و داماد کله قند می‌سایند که نمایانگر باریدن شادی و شیرینی بر سر آنها است.

در مراسم عقدکنان معمولا به رسم یادگاری از پیوند ازدواج عروس و داماد هدیه‌ای به مهمانان داده می‌شود. این هدیه‌ها نیز با توجه به تناسبات و طراحی سفره عقد در ظرفی قرار داده می‌شود و پس از مراسم عروسی توسط عروس به مهمانان داده می‌شود.

اما میهمانان نیز از این جشن دست خالی بر نمی گردند زیرا عروس و داماد به رسم یادگاری تحفه ای به آنها هدیه می دهند.

در حال حاضر تزئینات و عناصر دیگری نیز علاوه بر اینها ممکن است در سفره عقد قرار گیرند مثل ماهی ‌های قرمز که در سفره هفت سین نیز هست و میوه‌های متنوع و شمع‌های گوناگون و … که با توجه به طراحی سفره عقد در سبک‌های سنتی، مدرن و کلاسیک چیده می‌شوند.

راهنمای تزیین و چیدمان سفره عقد:

تقریبا همیشه آینه در بالای سفره روبه روی عروس و داماد قرار می گیرد و شمعدان ها را در اطراف آیینه قرار می دهند به شکلی که عروس و داماد بتوانند همدیگر را در آینه ببینند. قرآن را معمولا در جلوی آینه قرار می دهند، ولی امروزه به دلیل آن که سفره ها کمی بزرگ تر چیده می شود، بهتر است قرآن را در راستای آینه در نزدیک عروس و داماد قرار داد تا دسترسی به آن هنگام قرائت صیغه عقد راحت تر باشد. می توانید از رحل نیز برای قراردادن قرآن استفاده کنید. سجاده را نیز در همین راستا می توان قرار داد.

اگر سفره انتخابی شما سنتی است، بهتر است از نان سنگک به شکل سنتی آن استفاده کنید. در سبک های دیگر می توانید از انواع نان استفاده کنید یا با برش هایی که به نان هایی مانند سنگک، تافتون یا لواش می زنید آنها را به شکل گل رز دربیاورید و بگذارید به همان شکل نان ها خشک شود. قبل از خشک شدن نان ها می توانید به عنوان ساقه گل در قسمت انتهایی نان ها سیم ضخیمی فرو برده و بچسبانید تا بعد بتوانید براحتی از گل ها استفاده کنید یا می توانید نان ها را به شکل برگ ببرید و با کنار هم قرار دادن آنها گل های چهار یا پنج پر بسازید. گل ها را می توانید در اندازه هایمختلف با برگ های اطراف آن تهیه کنید و برای زیبایی بیشتر در لبه گلبرگ ها از قیطون یا اکلیل یا نوار مروارید استفاده کنید.

نان هایی که برای شکل دادن از آنها استفاده می کنید بهتر است نرم و کمی خمیر باشد در غیر این صورت هنگام حالت دادن خرد خواهد شد. از خوشه های گندم در لابه لای نان ها برای تزئین آن استفاده کنید.

برای تزئین اسپند می توانید آن را در کف سینی یا ظرف تخت و مناسب دیگری ریخته و با کمک شابلون طرح های گوناگونی به آن بدهید. اگر ابتدا طرح خود را روی مقوایی نازک به اندازه کف ظرف خود پیاده کنید براحتی می توانید روی طرح را چسب بزنید و در هر قسمت اسپند را با رنگ دلخواه خود بچسبانید یا می توانید از اسفنج گلوله های کوچکی درست کنید و آنها را به چسب چوب آغشته و در اسپند بغلتانید تا به شکل توپ های کوچک اسپندی دربیاید.

سیم کوتاهی را به چسب آغشته و در گلوله فرو ببرید و بگذارید خشک شود سپس گلوله ها را با تاباندن سیم ها به یکدیگر به شکل خوشه های انگور دربیاورید.

این خوشه ها را در ظرف های گوناگونی می توانید تزئین کنید. همچنین می توانید از مقوا گلبرگ هایی ببرید و روی آنها را اسپند بچسبانید و بعد گلبرگ ها را کنار هم قرار داده و به شکل گل های چندپر دربیاورید.

کنار گلبرگ ها را قیطون یا مروارید یا… بچسبانید. اگر این کارها برایتان مشکل است، می توانید از چند ظرف کوچک یک شکل مانند ظرف های کوچک آجیل خوری استفاده کنید و در هرکدام یک رنگ اسپند بریزید و آنها را در کنار هم بچینید حتی می توانید در داخل منقل های کوچک هم دانه های اسپند را بریزید و کنار منقل را با گل یا همان خوشه های اسپندی تزئین کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي