آموزش ساخت برنامه اندروید + معرفی نرم افزار

سال‌ها پیش هنگامی که اپل سیستم‌عامل iOS را معرفی و اولین آی‌فون مجهز به این سیستم‌عامل را روانه بازار کرد، توجه بسیاری از شرکت‌ها و تیم‌های برنامه‌نویسی به این سیستم‌عامل جلب شد. این توجه کاربران موجب شد روز به روز برنامه‌های بیشتری برای این سیستم‌عامل طراحی و منتشر شود، تا جایی که هدف هر شرکت کوچک و بزرگ داشتن یک برنامه اختصاصی برای آی.او.اس بود تا بتواند در بازار کسب و کار موفق‌تر باشد.

آموزش ساخت برنامه اندروید + معرفی نرم افزار

تا مدتی سیستم‌عامل آی.او.اس تنها سیستم‌عاملی بود که شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی تیم‌های برنامه‌نویسی قدرتمند به آن توجه می‌کردند و سعی داشتند با تولید برنامه‌های اختصاصی در این سیستم‌عامل به کسب سود بپردازند؛ اما چند سالی است که این ذهنیت کاملا از بین رفته، زیرا رقیب دیگری وارد میدان شده است که روز به روز قوی‌تر می‌شود!

سیستم‌عامل اندروید که چند سال است پا به عرصه‌ رقابت در دنیای سیستم‌‌های عامل‌ گذاشته، توانسته در مدتی بسیار کوتاه بیش از 200 میلیون کاربر در سراسر دنیا را جذب خود کند (حدود دو برابر کاربران سیستم‌عامل آی.او.اس) و این تعداد کاربر برای شرکت‌ها و تیم‌های برنامه‌نویسی که به دنبال موفقیت بیشتر هستند، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

سیستم‌عامل اندروید برخلاف آی.او.اس کاملا انعطاف‌پذیر است و کاربر در استفاده از آن هیچ محدودیتی ندارد. همچنین این سیستم‌عامل نه‌فقط روی تلفن‌های همراه و تبلت‌های گران‌قیمت عرضه می‌شود، بلکه بسیاری از دستگاه‌های ارزان‌قیمت نیز به این سیستم‌عامل مجهز شده‌ و این امکان در اختیار کاربران قرار گرفته است تا با هر بودجه‌ای بتوانند دستگاهی مجهز به این سیستم‌عامل قدرتمند را تهیه کنند.

دوست دارید مانند بسیاری از کاربران در سراسر دنیا به طراحی و تولید برنامه برای این سیستم‌عامل محبوب بپردازید؟ دوست دارید در تعطیلات نوروز اولین برنامه‌های اندرویدی خود را منتشر کنید؟

در مطلب این هفته قصد داریم شما را با اصول اولیه و نکات مهم ساخت برنامه‌های اندرویدی آشنا کنیم و به‌طور خلاصه اما کاملا عملی، همراه شما یک برنامه‌ اندرویدی طراحی کنیم!

ساخت یک برنامه اندرویدی

قدم اول: دانلود ابزارهای مورد نیاز

1ـ به لینک زیر مراجعه کرده و باتوجه به سیستم‌عامل دستگاه خود، نسخه‌ای از نرم‌افزار Android Studio را دانلود کنید. (به دلیل تحریم ایران توسط گوگل، با یک آی‌پی غیرایرانی باید عملیات دانلود را انجام دهید یا با جستجو در گوگل در منابع ایرانی، نرم‌افزار مورد نظر را جستجو و دانلود کنید)

http:‌/‌‌/‌developer.android.com‌/‌sdk‌/‌ installing‌/‌studio.html

2ـ با مراجعه به این لینک و باتوجه به سیستم‌عامل دستگاه خود، نسخه‌ای از Java Development Kit (JDK) را دانلود کنید. (روش دانلود مانند مرحله‌ 1 است)

http:‌/‌‌/‌goo.gl‌/‌QuVIBm

قدم دوم: نصب برنامه‌ها

1ـ نرم‌افزارهای دانلود شده در مرحله 1 و 2 از قدم اول را به ترتیب روی رایانه نصب کرده و در پایان،

Android Studio را اجرا کنید.

قدم سوم ایجاد برنامه‌ سلام کلیک!

در این نوشته ما قصد داریم برنامه‌ای کاملا ساده طراحی کنیم؛ بنابراین از ذکر جزئیات صرف‌نظر کرده و کاملا خلاصه مراحل طراحی یک برنامه بسیار ساده را به شما آموزش می‌دهیم. (نرم‌افزار نهایی هنگام اجرا عبارت «Hello Click Weekly Friends» را روی صفحه نمایش می‌دهد و در صورتی‌که زبان دستگاه را به فارسی تغییر دهید این عبارت به «سلام به دوستان هفته‌نامه کلیک» تغییر خواهد کرد.

1ـ پس از اجرای نرم‌افزار روی New Project کلیک کنید.

2ـ در صفحه‌ به‌نمایش درآمده اطلاعات زیر را در بخش‌های مربوط وارد کرده و بدون اعمال تغییر در دیگر گزینه‌ها روی Next کلیک کنید.

Application Name: ClickApp

Module Name: ClickApp

Package Name: com.example.clickApp

3ـ در این مرحله شما می‌توانید آیکون برنامه را به دلخواه خود تغییر دهید. پس از اعمال تغییرات موردنظر روی Next کلیک کنید.

4ـ در پنجره‌ جدید گزینه‌ Blank Activity را انتخاب و روی Next کلیک کنید.

5ـ مراحل دیگر را بدون تغییر طی کرده و در پایان روی گزینه‌ Finish کلیک کنید.

اعمال تغییرات

1ـ تا این بخش از کار، برنامه‌ شما ایجاد شده است اما ما قصد داریم عبارت «Hello Click Weekly Friends» و عبارت «سلام به دوستان هفته‌نامه کلیک» را در برنامه به‌نمایش درآوریم. برای انجام این کار باید تغییراتی را در برنامه اعمال کنیم. برای اعمال این تغییرات باید به پوشه‌ ذخیره‌سازی فایل‌های پروژه مراجعه کنید. این پوشه به‌طور پیش‌فرض در مسیر زیر قرار دارد:

C:|Users|Your User|AndroidStudioProjects|ClickApp|ClickApp|src|main|res|values

2ـ روی فایل strings.xml کلیک راست کرده و گزینه‌ Edit را انتخاب کنید. (این روش در سیستم‌عامل ویندوز است. در سیستم‌های‌عامل‌ دیگر به روش‌های مربوط به آن عمل کنید)

3ـ عبارت زیر را پیدا کرده و آن را به عبارت موردنظر تغییر داده و تغییرات را ذخیره کنید:

“string name=hello_world”Hello World!”‌/‌string”

تغییر به:

«string name=”hello_world”»Hello Click Weekly Friends«‌/‌string»

4ـ فایل strings.xml را کپی کنید. به پوشه‌ res مراجعه کرده و یک پوشه‌ جدید با نام values-fa ایجاد کنید. (چنانچه قصد دارید برنامه‌ شما در زبان‌های دیگر غیر از فارسی نیز متن را به زبان دیگری نمایش دهد، باید پوشه‌های دیگر را نیز به همین ترتیب ایجاد کنید. به‌عنوان مثال برای زبان ایتالیایی باید پوشه‌ values-it را ایجاد کنید)

5ـ فایل strings.xml را در پوشه‌ values-fa کپی کرده و با کلیک راست مجدد روی آن و انتخاب گزینه‌ Edit، عبارت زیر را پیدا کرده و آن را به عبارت موردنظر تغییر دهید:

«string name=”hello_world”» Hello Click Weekly Friends «‌/‌string»

تغییر به:

«string name=hello_world»

سلام به دوستان هفته‌نامه کلیک «‌/‌string»

6ـ برای ذخیره‌ صحیح متن فارسی باید پس از انتخاب گزینه‌ Save as از منوی فایل، در بخش Encoding گزینه‌ UTF-8 را انتخاب کرده و در پایان روی Save کلیک کنید.

قدم پنجم: اجرای برنامه

اکنون زمان آن فرارسیده است تا برنامه‌ خود را روی یک دستگاه اندرویدی اجرا کنید. برای انجام این کار می‌توانید به دو روش عمل کنید:

روش اول: اجرا روی دستگاه اندرویدی واقعی

ـ برای استفاده از این روش باید روی دستگاه اندرویدی خود به Settings مراجعه کرده، در صورتی‌که گزینه‌ Developer options را در آن مشاهده کردید آن را انتخاب و USB debugging را فعال کنید. در صورتی‌که گزینه‌ Developer options را مشاهده نمی‌کنید باید روی About فشار داده سپس چند مرتبه روی Build number فشار دهید تا پیغامی مبنی بر این‌که شما یک توسعه‌دهنده هستید نمایش داده شود. اکنون می‌توانید با مراجعه به گزینه‌های ذکر شده قابلیت USB debugging را فعال کنید.

ـ پس از فعال‌سازی این گزینه دستگاه خود را توسط کابل به رایانه متصل کرده و پس از شناسایی دستگاه به رایانه روی دکمه سبز رنگ Play در نرم‌افزار Android Studio کلیک کنید (کلیدهای میان‌بر Shift+F10)

ـ در پنجره به‌نمایش درآمده از بخش Choose a running device دستگاه اندروید خود را انتخاب کرده و با کلیک روی OK منتظر اجرای برنامه روی دستگاه اندروید خود باشید.

روش دوم: اجرا روی اندروید مجازی

برای استفاده از این روش ابتدا باید یک سیستم‌عامل اندروید مجازی را تعریف کنید.

ـ به منوی Tools بروید و از بخش Android روی AVD Manager کلیک کنید.

ـ روی گزینه‌ New از سمت راست کلیک کرده و کادرهای موردنظر را با مقادیر زیر تکمیل کنید:

AVD name: Virtual Android

Device: 7.0 “WSVGA

Target: Android 4.4.2

Ram: 512

Internal Storage: 200

SD Card Size: 100

ـ علامت چک‌مارک کنار گزینه‌ Use Host GPU را نیز فعال کرده و گزینه‌های دیگر را بدون تغییر رها کنید.

ـ در پایان روی Ok کلیک کرده و پس از اضافه شدن سیستم‌عامل مجازی به فهرست موجود، آن را انتخاب و روی Start کلیک کنید تا دستگاه اندروید مجازی شما روشن شود.

ـ پس از روشن شدن دستگاه مجازی و ورود به سیستم‌عامل، روی دکمه‌ سبز رنگ Play در نرم‌افزار Android Studio کلیک کنید (کلیدهای میانبر Shift+F10)

ـ در پنجره‌ به‌نمایش درآمده از بخش Choose a running device دستگاه اندروید مجازی خود را انتخاب کرده و با کلیک روی OK منتظر اجرای برنامه روی اندروید مجازی خود باشید.

توجهچنانچه زبان سیستم‌عامل را از انگلیسی به فارسی تغییر دهید و مجددا برنامه را از فهرست برنامه‌ها اجرا کنید، مشاهده خواهید کرد که متن به‌نمایش درآمده در نرم‌افزار، آن‌طور که تعیین کرده‌اید تغییر خواهد کرد.

همین حالا دست به‌کار شوید و با اعمال تغییرات در این برنامه، امکانات موردنظرتان را به آن اضافه کرده و اولین برنامه‌ خودرا به ویژه‌نامه‌ کلیک اختصاص دهید! شاید شما جزو برندگان مسابقه‌ کلیک باشید.

منبع: ضمیمه کلیک ، روزنامه جام جم

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه