آموزش تست سلامت فایل ها قبل از دانلود

تاريخ : 23 مهر

این روزها در فضای مجازی خیلی باید مواظب بود چرا که امکان داری با دانلود یک فایل کل اطلاعات شما نابود و یا هک شود در ادامه روشی برای تست سلامت فایل معرفی می کنیم روشی که مطمئن شوید فایل مورد نظر ویروس و یا برنامه ای مخرب نیست

آموزش تست سلامت فایل ها قبل از دانلود

آموزش تست سلامت فایل ها قبل از دانلود, پورتال خبری فرهنگی گهر

تست سلامت فایل‌ها پیش از دانلود

این روزها با وجود اینترنت‌های پرسرعت، درخواست دانلود فایل از اینترنت نیز افزایش یافته و تقریبا تمام کاربرانی که به این شبکه جهانی دسترسی دارند نسبت به دانلود فایل از آن نیز اقدام می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید وبگردی و دانلود فایل از اینترنت مستلزم رعایت نکات امنیتی زیادی است، اما یکی از مهم‌ترین این نکات، دانلود نکردن فایل از سایت‌های نامعتبر و ناشناخته است. همچنین در صورت دانلود از هر سایت شناخته شده نیز همواره توصیه می‌شود نرم‌افزارهای امنیتی قدرتمندی روی رایانه شما نصب شده باشد تا چنانچه فایل دانلودی به ویروس یا دیگر بدافزارها آلوده بود، رایانه شما آلوده نشود.

دوست دارید با یک روش بسیار ساده بدون نیاز به دانلود هر فایل، ابتدا آلوده یا پاک بودن آن از کدهای مخرب را بررسی کرده و در صورت اطمینان از سلامت فایل نسبت به دانلود آن اقدام کنید؟ در این شرایط نه تنها در ترافیک مصرفی اینترنت صرفه‌جویی می‌شود، بلکه در صورت تجهیز نبودن به نرم‌افزارهای امنیتی روی رایانه خود نیز می‌توانید با آرامش نسبتا بیشتری دانلود از اینترنت را انجام دهید. برای انجام این کار کافیست این مراحل را دنبال کنید:

ابتدا به سایت موردنظر که قصد دارید فایلی را از آن دریافت کنید، بروید.

روی گزینه دانلود یا هر جای دیگری که با کلیک روی آن عملیات دانلود فایل آغاز می‌شود کلیک راست ماوس را فشار داده و یکی از گزینه‌های زیر را باتوجه به مرورگر مورد استفاده خود انتخاب کنید (در دیگر مرورگرها نیز گزینه‌های مشابهی به چشم می‌خورد):

کروم: Copy link address

فایرفاکس: Copy link address

اِج: Copy link

حالا به سایت virustotal.com مراجعه کنید. (در صورت بسته بودن دسترسی به دلیل تحریم ایران، آدرس آی‌پی خود را به کشور دیگری تغییر دهید)

در میانه صفحه تب URL را انتخاب کرده و ضمن فشار کلیک راست ماوس در کادر موردنظر، گزینه Paste را انتخاب کنید تا لینک کپی شده در مرحله ۲، در این بخش وارد شود.

روی آیکون جست‌وجو که به شکل یک ذره‌بین است، کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات دانلود فایل روی سرورهای Virustotal و بررسی آن به اتمام برسد.

در پایان بررسی، نتایج اسکن فایل موردنظر شما توسط حدود ۶۵ آنتی‌ویروس قدرتمند در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

در این شرایط چنانچه بسیاری از آنتی‌ویروس‌ها آلوده بودن فایل را تشخیص دهند، باید از دانلود و اجرای آن اجتناب کنید. همچنین در صورتی‌که هیچ‌کدام آلودگی را شناسایی نکنند به احتمال زیاد فایل آلوده نیست، اما باتوجه به نبود اطمینان صد درصدی در این شرایط توصیه می‌شود ضمن رعایت نکات امنیتی از آن فایل استفاده کنید.

در حالت سوم نیز چنانچه برخی آنتی‌ویروس‌ها فایل را آلوده تشخیص داده و برخی دیگر آلودگی را در آن شناسایی نکردند، می‌توانید با مراجعه به تب Community و مشاهده نظرات دیگر کاربران از آلوده بودن یا نبودن فایل اطمینان حاصل کنید. البته در این شرایط نیز دانلود و اجرای فایل با احتیاط بیشتر توصیه می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي