آموزش از بین بردن انواع لکه های فرش

تاريخ : 19 آبان

آموزش از بین بردن انواع لکه های فرش را در ادامه این مطلب می خوانید

آموزش از بین بردن انواع لکه های فرش, پورتال خبری فرهنگی گهر

مهم نیست چقدر به نظافت و تمیزی خانه اهمیت می دهید گاهی اوقات یک فنجان چای ممکن است همه چیز را به هم بریزد. برای تمیز کردن چنین لکه بزرگی کاملا نا امید هستید به خصوص اگر فرش نو باشد. اما اصلا نگران نباشید در این جا به شما یاد می دهم که چگونه انواع لکه ها را از روی فرش تمیز کنید.

لکه های قهوه و چای

لکه های چای و قهوه غیر قابل اجتناب هستند اما اگر بلد باشید پاک کردن آن ها غیر ممکن نیست. بیشتر قهوه ها لکه قهوه ای یا زرد مایل به قهوه ای روی فرش ایجاد می کنند و اگر زودتر آن را تمیز نکنید پاک کردنشان به مرور زمان سخت تر می شود.

برای انواع لکه های قهوه و چای کمی سرکه سفید را با آب ترکیب کنید و روی لکه بریزید و با یک پارچه تمیز روی آن ضربه بزنید تا لکه محو شود. حواستان باشد که پارچه را روی فرش نکشید چون لکه پخش می شود. برای این کار می توانید از دستمال، حوله یا اسفنج استفاده کنید.

لکه های غذا و یا ادرار حیوانات خانگی

این لکه ها روی فرش بوی بدی ایجاد می کنند. بلافاصله بعد از ریختن غذا با قاشق آن را جمع کنید و کمی هم روی فرش بکشید تا لکه راحت تر تمیز شود. سپس با یک دستمال مرطوب و تمیز روی لکه را با حالت ضربه ردن تمیز کنید. اگر لکه تنها با دستمال مرطوب تمیز نشد کمی جوش شیرین روی لکه بریزید و سپس با جارو برقی جارو بکشید. جوش شیرین قوی ترین ماده برای از بین بردن لکه ها و میکروب هاست.

آب گازدار هم برای از بین بردن لکه های ادرار بسیار موثر است. یک عدد پارچه تمیز را به آب گاز دار آغشته کنید و با آن روی لکه ضربه بزنید تا لکه کاملا از بین برود.

لکه آدامس

یکی از لکه هایی که به سختی از روی فرش پاک می شود لکه آدامس است.اگر آدامس را زودتر از روی فرش پاک نکنید به فرش می چسبد و به سختی از بین می رود. برای از بین بردن لکه های آدامس یک قطعه یخ داخل پلاستیک قرار دهید و روی لکه بکشید. سپس با چاقو آدامس را از فرش جدا کنید.

لکه های لاک و رنگ

لکه های لاک و رنگ را با محلول مایع شوینده و سرکه از بین ببرید. ۱ و ½ قاشق چای خوری سرکه، مایع شوینده و آب را با هم ترکیب کنید و قبل از این که لکه سفت شود آن را با اسفنج آغشته به این محلول بشوئید. سپس با آب گرم روی فرش را پاک کنید. برای این کار می توانید از حلال رنگ هم استفاده کنید. کمی از حلال را روی لکه بریزید و با دستمال روی آن بکشید تا لکه کاملا پاک شود.

لکه آبمیوه

برای آبمیوه های رنگی یک یا دو قطره مایع ظرفشویی روی لکه بریزید و با دستمال روی آن آرام ضربه بزنید تا لکه از بین برود. مراقب باشید که دستمال را محکم روی فرش نکشید چون لکه بزرگ تر می شود.

لکه جوهر

برای لکه های جوهر از ترکیب شیر و نشاسته ذرت استفاده کنید. این ترکیب لکه جوهر و هر نوع لکه چرب و روغنی را به راحتی از بین می برد. ابتدا محلول را روی لکه بریزید و بعد از چند ساعت با جارو برقی روی آن جارو بکشید.

لکه های چرب و روغنی

پاک کردن لکه های چرب و روغنی شاید کمی سخت باشد اما با خمیر اصلاح به راحتی می توان آن ها را از بین برد. معمولا لکه های چرب از روغن غذا، لوازم آرایشی یا واکس روی فرش ایجاد می شود که خمیر اصلاح به راحتی می تواند تمام این لکه ها را از بین ببرد.

لکه رنگ

شاید فکر کنید این نوع لکه ها هرگز از بین نمی روند اما تمیز کردنشان کار بسیار آسانی است. انواع رنگ ها که معمولا در غذاها وجود دارند با ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی از بین می روند. زمان در این کار نقش مهمی دارد. هر چه زودتر برای پاک کردن لکه اقدام کنید لکه های کمتری روی فرش باقی می مانند.

لکه خون

نگران نباشید لکه های خون را به راحتی می توانید با آب اکسیژنه از بین ببرید.

نکات مهم

قبل از استفاده از هر چیزی بلافاصله بعد از ایجاد لکه فقط آب استفاده کنید خواهید دید که تا چه اندازه می تواند در از بین بردن لکه تاثیر گذار باشد.

قبل از اقدام برای تمیز کردن لکه تمام کثیفی ها و آشغال ها را از روی لکه تمیز کنید.

دستمال را روی لکه نکشید خیلی آرام روی آن ضربه بزنید.

هر چه سریع تر لکه را پاک کنید از بین رفتن آن آسانتر است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي