آقای اوباما با حسن روحانی دیدار کنید!

تاريخ : 16 تیر

دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا، همسر کریستین امانپور و استاد دانشگاه اکسفورد طی مقاله تحت عنوان “سه انتخاب هوشمندانه” به اوباما پیشنهاد داد تا به وعده ی انتخاباتی خود مبنی بر دیدار با رئیس جمهور ایران جامه عمل بپوشاند.

جیمز روبین دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا، همسر کریستین امانپور و استاد دانشگاه اکسفورد طی مقاله تحت عنوان “سه انتخاب هوشمندانه” به اوباما پیشنهاد داد تا به وعده  انتخاباتی خود مبنی بر دیدار با رئیس جمهور ایران جامه عمل بپوشاند.

متن این مقاله در پی می آید:

بازنویسی قوانین جنگ

یکی از انتقادات همیشگی از سیاست مقابله با تروریسم باراک اوباما آن است که او به طور کامل از میراث مشکل زای جرج دبلیو بوش دست برنداشته است.

کنوانسیون ژنو و دیگر ابزار مشابه برای برخورد با ارتش های سنتی طراحی شده بود نه گروه هایی که هیچگونه ارتباطی با دولت ها ندارند. اوباما باید کنفرانسی بین المللی را در جهت ایجاد استانداردهای نو و تفاسیر توافقی برای موضوعاتی از قبیل دشمنان، رفتار با بازداشت شدگان و تحویل مظنونین تروریستی تعریف کند.

در این میان پهپادها هم قابل بررسی هستند تا بتوان از این طریق تلفات غیرنظامیان را به حداقل رساند.

اردن را از یک فاجعه انسانی نجات دهید

ظاهرا دولت اوباما متعهد به رویکرد مهارگونه در قبال جنگ در سوریه است. تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ارسال تسلیحات به مخالفان روند درگیری را تغییر نخواهد داد. اما اوباما می تواند از طریق محافظت از اردن در مقابل نتایج جنگ از فاجعه بشری انسانی و آشوب منطقه ای بیشتر جلوگیری کند.

از سال ۲۰۱۱، نزدیک به نیم میلیون سوری وارد اردن شده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را در این کشور بوجود آورده اند. واشنگتن می تواند پیشگام اختصاص بودجه به پناهجویان و کمک به اقتصاد اردن باشد تا از این طریق مسکن، مواد غذایی و داروی لازم وجود داشته باشد تا این بحران به اقتصاد شکننده این کشور ضربه ای افزون نزند.

با رئیس جمهور ایران دیدار کنید

در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸، اوباما پیشنهاد کرد که در صورت پیروزی با رئیس جمهور ایران دیدار می کند. او حق داشت که با محمود احمدی نژاد دیدار نکند اما ایران اکنون حسن روحانی میانه رو را برگزیده است و اوباما باید ترتیبی دهد تا این نشست برگزار شود.

اوباما می تواند اظهارات اولیه روحانی مبنی بر آنکه آماده گفتگوی مستقیم نیست را نادیده بگیرد و نامه خصوصی حاوی تبریک ارسال کرده و پیشنهاد ملاقات با او را بدون پیش شرط و در محلی بی طرف مانند ژنو دهد.

اوباما می تواند از طریق فشار به دیگر کشورهای غربی در راستای پیشنهاد تامین تسکین های قابل توجه از تحریم های اقتصادی در دور اتی مذاکرات هسته ای جایگاه روحانی را تقویت ببخشد.

طرفین همچنین می توانند در مورد نحوه شرکت ایران در تلاش های صلح امیز بین المللی در افغانستان گفتگو کنند. در سال ۲۰۰۲ ایران با امریکا در جهت تشکیل دولت کرزای همکاری کرد.

البته، ناگفته نماند ۳۰ سال خصومت یک شبه دود نشده و به هوا نمی رود.

 

منبع: سایت انتخاب

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي