آشنایی با کشور گرجستان و مکان های دیدنی آن

تاريخ : 29 شهریور

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

آشنایی با کشور گرجستان و مکان های دیدنی آن

آشنایی با کشور گرجستان و مکان های دیدنی آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

گرجستان؛ یکی از دیدنی ترین مناطق جهان

تفلیس، پایتخت کشور گرجستان، دو سه سالی است که به جمع شهرهای مورد علاقه ایرانیان برای مسافرت خارجی پیوسته است. گرجستان کشوری است در شرق دریای سیاه و از دیدنی ترین و زیباترین مناطق جهان محسوب می شود.

این شهر این روزها ایرانیان زیادی را به خود می بیند؛ از آنهایی که برای گردش چند روزه می روند گرفته، تا آنهایی که کسب و کارشان اینجاست. در این شهر ایرانیان زیادی به ساختمان سازی و واردات و صادرات مشغولند.

چگونه برویم؟
به دو صورت هوایی و زمینی می توان به کشور گرجستان سفر کرد. برای سفرهای زمینی چند مسیر وجود دارد؛ مسافران از طریق مرز زمینی بیله سوار یا آستارا وارد جمهوری آذربایجان می شوند و پس از عبور از جاده های این کشور، از طریق مرز زمینی «پل قرمز» وارد گرجستان می شوند. این مسیر از نظر نزدیکی و عدم کوهستانی بودن مناسب به نظر میر سد.

علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، می توان از طریق مرز «نوردوز» وارد ارمنستان شد و پس از عبور از جاده های کوهستانی ارمنستان، از طریق مرز «ساداخلو» وارد گرجستان شد. با توجه به کوهستانی بودن مسیر به ویژه در ارمنستان، این مسیر در فصل زمستان توصیه  نمی شود.

باید توجه داشت که برای سفر به ارمنستان، روادید لازم است. افرادی که قصد دارند هم هنگام ورود و هم خروج وارد ارمنستان شوند، باید روادید دو بار ورود دریافت کنند. ارمنستان در حال حاضر در مبادی مرزی برای ایرانیان روادید صادر می کند.

مسافرانی که مسیر زمینی ترکیه را برای سفر به گرجستان انتخاب می کنند، می توانند پس از خروج از مرز بازرگان، از طریق یکی از ۲ مرز «پوسوف» یا مرز «واله»، از ترکیه وارد گرجستان شوند. مرز «سارپی» به بندر باتومی و مرز واله به شهر تفلیس نزدیک ترند. وجود جاده های نسبتا خوب، مسیر ترکیه را برای مسافران ایرانی مناسب تر می سازد. به ویژه اینکه ایرانیان برای ورود به ترکیه، نیازمند روادید نیستند.

ساحل سحرآمیز

مناطق ساحلی گرجستان از دیرباز پذیرای هزاران جهانگرد در هر فصلی از سال بوده است.در دوران شوروی سابق این منطقه از بهترین نقاط تفریحی امپراتوری شوروی شناخته می شد و هنوز آثار مربوط به تفریح گاه های سران کشور شوروی سابق در این مناطق وجود دارد.

در نزدیکی بندر باتومی منطقه ای قرار دارد به نام «اورکی» که به آن ساحل، ساحل سحرآمیز یا ساحل مغناطیسی گفته می شود. باور بر این است که شناکردن در این منطقه و آفتاب گرفتن روی شن های ساحلی، منجر به درمان بیماری ها می شود.

جشن های گرجستان

مردم زنده دل و شاد گرجستان به بهانه های مختلف، چه ملی و چه مذهبی، جشن های باشکوهی برپا می کنند. از مهم ترین جشن ها، جشن سال نو میلادی (کریسمس) از ۱۵ دسامبر تا ۱۵ ژانویه، جشن علیلو ۱۵ روز پس از سال نو که ریشه ملی و مردیم دارد، کارناوال سنتی، مراسم ویژه با لباس های محلی به صورت جمعی که مناظر زیبایی می آفریند، جشن پاک پیش از سال نو، جشن برکت خواهی و سبزه سبزکنی و جشن تخم مرغ رنگ کنی که همزمان با عید نوروز ماست و در فصل گل جشن بزرگ گل که باشکوه ترین و زیباترین جشن ملی و مردمی است.

شهر تفلیس

  تفلیس از دیرباز به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز شهرت داشته است. وجود پارک های بی نظیر و رودخانه «متکواری» که از وسط شهر تفلیس عبور می کند، چشم اندازهای کم نظیری در این شهر پدید آورده است. ۵ دریاچه قابل شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که یکی از آنها به اندازه ای بزرگ است که گرجی ها آن را دریا می نامند.

تندیس کارتلیس (مادر گرجستان)

 «کارتلیس دِدا» به معنای مادر کارتلی (گرجستان)، مجسمه ای در فراز بلندی های اطراف شهر تفلیس پایتخت گرجستان است که تقریبا از همه نقاط شهر قابل رویت است. امروز «مادر گرجستان» به نمادی برای تفلیس تبدیل شده است؛ تندیسی ۲۰ متری که نشان دهنده زنی با شمشیری در یک دست و کاسه ای در دست دیگر است.

کاسه برای پذیرایی از کسایی که با دوستی وارد گرجستان شده و شمشیر برای آنها که با دشمنی وارد می شوند. این مجسمه در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت ۱۵۰۰ سالگی شهر تفلیس، از سوی مجسمه ساز گرجی به نام «الگوجا آماشوکلی» ساخته شده است.

حمام های سولفور

 حمام های گوگردی در محله ای قرار دارند به نام «آبانتوبانی» که بخشی از منطقه تفلیس قدیم است. آب گرم این حمام ها مستقیم از چشمه های آّبگرم تامین می شود. هزینه استفاده از حمام های عمومی از ۲ لاری به بالا و هزینه استفاده از حمام نمره یا همان کابین اختصاصی از ۱۵ تا ۸۰ لاری برای یک ساعت است. هزینه ماساژ جداگانه است که در صورت درخواست ماساژور در نظر گرفته می شود.

ماساژ در این حمام ها بیشتر به شستن شباهت دارد. نوشیدنی های مختلف نیز به قیمت معمول در این حمام ها عرضه می شود. در این کشور حمام های سولفور متعددی وجود دارد. یکی از آنها که در محله «ارتاجالای» تفلیس واقع شده به حمان «شاه عباس» معروف است، کاشیکاری های آن به سبک صفویه بوده و احتمال زمان ساخت آن مربوط به آن دوران است.

شهر سنگلی اوپلیستیخه

این شهر، بزرگ ترین شهر سنگی دنیاست که به صورت تحت اللفظی، به معنی «معبد دایان» است. مهم ترین آثار باقیمانده از دین «پیکانیزم» در این محوطه باستانی وجود دارد و قدیمی ترین سد، داروخانه، بازار، آمفی تئاتر، کلیسای قدیمی معروف به «سن جورجی»، معابد، زندان، سیاهچال و داروخانه و صدها اثر باستانی دیدنی دیگر در آغوش طبیعت بی نظیر یکی از مهم ترین مکان های دیدنی بین دو شهر تفلیس و باتومی است.

باغ های بوتانیکال

باغ های بوتانیکال از بهترین دیدنی های تفلیس و از مهم ترین جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می رود. باغ های بوتانیکال در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آنها را داشتند. این باغ ها از برترین جاذبه های گردشگری تفلیس محسوب می شود.

غذاهای گرجی

«الکساندر پوشکین» شاعر مشهور روسی جمله معروفی دارد که «هر غذای گرجی خودش یک شعر است». همچنین افسانه های گرجی بر این باورند که خدا هنگام آفرینش زمین، ناگاه گرسنه شد و تصمیم به صرف شامی بی نظیر گرفت. او به قدری سرگرم صرف شام بود که مقداری از غذایش روی بلندترین قله های منطقه قفقاز افتاد و تکه های از غذا روی آن سرزمین پخش شد. به این ترتیب سرزمین قفقاز و گرجستان به غذای بهشتی برکت یافت.

«خینکالی» از محبوب ترین غذاهای ملی گرجستان است که ظاهری شبیه پیراشکی ایرانی ها دارد. «چَخُخبیلی» نیز نوعی خورشت گرجی و از غذاهای سنتی این کشور است که بسیار آسان تر از تلفظش طبخ می شود.  این غذا درواقع ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای مانند ترخون است.

«چاناخی» نیز از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجی است که در گذشته در ظروف سفالینی به نام «چاناخی» طبخ می شد و از همین رو، این اسم روی غذا مانده است. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي