آشنایی با کشورهای اسکاندیناوی

اگر می خواهید در مورد کشورهای اسکاندیناوی بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید

آشنایی با کشورهای اسکاندیناوی

اسکاندیناوی (به انگلیسی: Scandinavia) منطقه ای با جزنیات خاص تاریخی و فرهنگی در شمال اروپا و دربرگیرندهٔ سه کشور سوئد، نروژ و دانمارک است. البته گاهی اوقات کشور های فنلاند، ایسلند و جزایر فارو را نیز بدلیل تناسبات زیاد فرهنگی و تاریخی با این سه اقلیم در زمره کشور های این مطقه قرار می دهند.

اسکاندیناوی شبه جزیره ای در شمال اروپا و در بر گیرنده ی چهار کشور سوئد،نروژ،دانمارک وفنلاند با پایتختهای استکهلم،اسلو،کوپنهاک و هلسینکی است. زبان آنها سوئدی ونروژی است که شاخه ای از زبان ژرمنی شناخته شده است. گاهی جزایر فارو وایسلند را هم جزو کشورهای اسکاندیناوی می شمارند. سوئد،دانمارک وفنلاند عضو اتحادیه اروپا و شینگن هستند اما نروژ تنها عضو شینگن است و عضویت اتحادیه اروپا را نپذیرفته است.

تبار مردم این کشورها به وایکینگ‌ها می‌رسد.

از دید زبانی نیز زبان سوئدی‌ها و نروژی‌ها به هم نزدیک و از خانوادهٔ زبان‌های هندواروپایی شاخهٔ ژرمنی است.

رشته کوههای اسکاندیناوی مرز بین سه کشوررامشخص می کندو تا مناطق مرکزی و جنوب نروژادامه دارد. شبه جزیره اسکاندیناوی توسط آبهای دریای بالتیک،شمال،نروژ وبارنتس محصور شده است.

نوادگان کشورهای اسکاندیناوی تفاوت‌های فاحشی با آن‌ها دارند. مردم اسکاندیناوی که به نوردیک‌ها معروف هستند به عنوان آدم‌هایی آرام و صلح طلب و در عین حال متفکر شناخته می‌شوند که نه تنها مثل وایکینگ‌‌ها نان کسی را از چنگش در نمی‌آورند، بلکه با تکیه بر نظام اقتصادی منحصر به فردشان کاری کرده‌اند که تمام اتباع آن‌ها بدون چشمداشت به مال بقیه، در رفاه کامل زندگی کنند.

مؤسسه لگاتوم هر ساله با بررسی فاکتورهایی نظیر اقتصاد، کارآفرینی، سیستم حکومتی، تحصیلات، بهداشت و سلامت، امنیت فردی و اجتماعی، آزادی‌های فردی و سرمایه‌ اجتماعی در بین تمام کشورهای دنیا، لیستی منتشر می‌کند که خوشحال‌ترین کشورهای دنیا را به ترتیب معرفی می‌کند. با نگاه مختصری به این لیست متوجه می‌شویم از ۶ کشور نوردیک که نام بردیم، در سال ۲۰۱۴، نروژ عنوان اول را دارد، دانمارک چهارم است، سوئد ششم، فنلاند هشتم و ایسلند یازدهم است.

سیاست اسکاندیناویا

کشورهای اسکاندیناوی دارای حکومت پادشاهی هستند و یکی از عواملی که به محبوبیت این حکومت ها منجر شده این است که زندگی و دارایی های حکومت در دست مردم است.

آب و هوا اسکاندیناویا

ریشه ی کلمه اسکاندیناوی به معنی سرزمین احاطه شده با آب است که به سواحل برای رفت و آمد کشتی ها نیز اشاره دارد. نزدیکی کشورهای اسکاندیناوی به قطب شمال و از طرفی دیگر این دریا ها باعث شده اند تا کشورهای اسکاندیناوی از آب و هوای سرد وبرفی همراه با یخ بندان های شدید بر خوردار باشند. همچنین در اثر نزدیکی به قطب شمال ومایل شدن محور زمین در کشورهای اسکاندیناوی 6 ماه شب است که این طولانی شدن شبها خود تاثیری بر سرد شدن کشورهای اسکاندیناوی دارد و 6 ماه دیگر که روزهای طولانی تری دارداز هوای گرمتری برخوردار است.

اقتصاد اسکاندیناویا

مالیات در کشورهای اسکاندیناوی بسیار بالا است،البته مزایا و امکاناتی که به مردم خود می دهد نیز بسیار سخاوتمندانه است.سیستم انعطاف پذیری امنیت دانمارک که یک مدل رفاه اجتماعی،با سیاست مبتکرانه در بازار کار است بیش ار حد بر امنیت تاکید دارد. کشورهای اسکاندیناوی اصلاحات را بدون از بین بردن آنچه مدل اسکاندیناوی را با ارزش کرده انجام می دهند.

کشورهای اسکاندیناوی بیش از سایر کشورها به استقلال فردی باور دارند،همه قوانین اجتماعی کشورهای اسکاندیناوی بر همین استقلال فردی استوار است.تحصیلات رایگان عمومی این امکان را برای همه فراهم می کند تا به پتانسیل های خود دست یابندومهدکودک های دولتی این امکان را به والدین می دهند که تمام مدت کار کنند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه